Studiu Deloitte: Consumatorii europeni sunt mai preocupati de sanatate decat de problemele financiare

Data publicarii: 11-06-2020 | Economie
Potrivit studiului „State of Consumer Tracker” realizat de Deloitte, consumatorii europeni sunt mai preocupați de starea de sănătate decât de problemele financiare sau cele legate de locul de muncă, cauzate în principal de pandemia de Covid-19. Astfel, peste 62% dintre respondenți s-au declarat îngrijorați de starea de sănătate a familiei în vreme ce 48% și-au manifestat îngrijorarea pentru bunăstarea fizică.

Asta nu înseamnă însă că europenii nu se confruntă și cu dificultăți de natură financiară, 42% dintre respondenți plănuind să amâne cumpărături costisitoare, în vreme ce un procent de 38% se arată îngrijorați cu privire la stabilitatea locului de muncă. Studiul amintit mai sus a fost realizat în 15 țări în a doua jumătate a lunii mai, 2020, peste 15.000 de oameni răspunzând la întrebările cuprinse în chestionarul furnizat de Deloitte.

Defalcat, consumatorii spanioli sunt cei mami îngrijorați cu privire la sănătatea familiei, într-un procent de 76%. Aceștia sunt urmați de cei din Franța și Irlanda cu 72% respectiv 65%. Tot aceste trei țări sunt și cele mai preocupate în ceea ce privește bunăstarea fizică, cu procente ce variază între 50% (Franța și Irlanda) și 70% (Spania). În ceea ce privește teama de a rămâne fără un loc de muncă, tot spaniolii se clasează pe primul loc în top (59%), aceștia simțind cea mai mare presiune din acest punct de vedere urmați de italieni (45%) și britanici (38%).

„Influențate de anxietate, mentalitatea și comportamentul consumatorilor s-au schimbat și au intrat într-o nouă normalitate în timpul pandemiei de COVID-19, pe măsură ce oamenii și-au reajustat prioritățile. Fără îndoială, aceste schimbări au fost alimentate și de restricțiile anunțate de autorități, care au avut un impact asupra comerțului cu amănuntul încă de la începutul epidemiei. În contextul în care țara noastră beneficiază de servicii de internet de calitate, românii au fost mai înclinați spre cumpărături în mediul virtual, așa cum arată creșterea vânzărilor raportate de marii retaileri on-line”, a spus Oana Buhăescu, Director Audit, Deloitte România, și lider al industriei de retail.

Un sfert dintre consumatorii europeni intenționează de asemenea să cheltuie mai mult pentru alimente și bunuri de uz casnic în această perioadă, italienii și irlandezii fiind cei mai interesați de această categorie de bunuri. Cât privește profilul consumatorului european, studiul Deloitte evidențiază patru astfel de tipologii. „Profilul european predominant este cel al cumpărătorului responsabil din punct de vedere social (peste 45%), care intenționează să cumpere mai mult de la producători locali, chiar dacă bunurile sunt mai scumpe. Consumatorul care își face provizii, adică acela care intenționează să-și facă rezerve de produse ce pot acoperi mai mult decât nevoile imediate, este regăsit în principal în rândul italienilor (43%), britanicilor (41%) și irlandezilor (39%). Vânătorii de chilipiruri, care cumpără spontan articole de care nu au neapărat nevoie, dar pentru care găsesc oferte convenabile, se regăsesc în principal în Germania (47%) și Marea Britanie (46%). Consumatorii comozi, numeroși în Irlanda, Marea Britanie (46%) și în Spania (41%), sunt cei care cumpără mai degrabă din magazine de proximitate”, se arată în comunicatul oficial.