Studiu international ING Bank: economii in pandemie
Data publicarii: 06-07-2020 | Economie„ING International Survey” a fost realizat în România de către Ipsos pe un eșantion de 26.000 de respondenți în două etape: Prima etapă în perioada 27 noiembrie - 16 decembrie 2019 iar a doua etapă în perioada 15 mai - 27 mai 2020.
Observăm astfel că impactul pandemiei de Covid-19 și implicit a restricțiilor impuse de autorități în ultimele luni s-au simțit din plin în comportamentul financiar al europenilor dar și al românilor, în particular. O parte din cei chestionați au fost nevoiți să își reducă cheltuielile ca urmare a reducerii veniturilor în timp ce o mare parte dintre oameni au reușit să facă economii chiar fără să își dea seama, neavând posibilitatea de a-și desfășura activitățile cotidiene, obișnuite. Sunt însă și oameni care au luat decizia conștientă de a economisi, în mare măsură pentru a face față provocărilor ulterioare dată fiind situația economică din prezent, una extrem de fragilă în contextul pandemiei de Covid 19.
În ceea ce privește situația la nivel european, cei care au economisit cel mai mult sunt luxemburghezii (41%) urmați de turci (35%). La polul opus se află austriecii și cehii cu 23% respectiv 18%.
Și atitudinea românilor față de economisire s-a schimbat chiar dacă nu în totalitate. Astfel, 35% dintre aceștia au declarat că nu au deloc economii, cu 4 procente mai puțin decât în ultima lună a anului trecut. Chiar și așa, românii se situează pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește economiile personale. Aproape 76% dintre ei au declarat însă că s-ar simți mai confortabil dacă ar dispune de economii.
„Impactul excepțional al crizei generate de pandemia COVID-19 va avea efecte complexe în economie, atât pe termen scurt – prin contracția economică pe care o estimăm la -5,5% în 2020 -, dar și pe termen mediu și lung, prin schimbarea comportamentului consumatorilor sub impactul evoluției epidemiologice, respectiv a măsurilor de combatere a acesteia. În acest sens, ne așteptăm la o creștere a înclinației spre economisire, în linie cu ultimele cifre privind evoluția depozitelor populației care au atins noi maxime istorice în luna mai (cu 15,2% mai mult decât în aceeași perioadă din 2019). Având în vedere capacitatea generală mai scăzută a românilor de a economisi (35% din gospodării declarând că nu au economii), dar și perspectiva imediată de întrerupere a ritmului de creștere a veniturilor, este probabil ca o bună parte din economiile suplimentare să fie rezultatul unui comportament de consum mai prudent”, a declarat Valentin Tătaru, economist ING Bank România.
Observăm astfel că impactul pandemiei de Covid-19 și implicit a restricțiilor impuse de autorități în ultimele luni s-au simțit din plin în comportamentul financiar al europenilor dar și al românilor, în particular. O parte din cei chestionați au fost nevoiți să își reducă cheltuielile ca urmare a reducerii veniturilor în timp ce o mare parte dintre oameni au reușit să facă economii chiar fără să își dea seama, neavând posibilitatea de a-și desfășura activitățile cotidiene, obișnuite. Sunt însă și oameni care au luat decizia conștientă de a economisi, în mare măsură pentru a face față provocărilor ulterioare dată fiind situația economică din prezent, una extrem de fragilă în contextul pandemiei de Covid 19.
În ceea ce privește situația la nivel european, cei care au economisit cel mai mult sunt luxemburghezii (41%) urmați de turci (35%). La polul opus se află austriecii și cehii cu 23% respectiv 18%.
Și atitudinea românilor față de economisire s-a schimbat chiar dacă nu în totalitate. Astfel, 35% dintre aceștia au declarat că nu au deloc economii, cu 4 procente mai puțin decât în ultima lună a anului trecut. Chiar și așa, românii se situează pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește economiile personale. Aproape 76% dintre ei au declarat însă că s-ar simți mai confortabil dacă ar dispune de economii.
„Impactul excepțional al crizei generate de pandemia COVID-19 va avea efecte complexe în economie, atât pe termen scurt – prin contracția economică pe care o estimăm la -5,5% în 2020 -, dar și pe termen mediu și lung, prin schimbarea comportamentului consumatorilor sub impactul evoluției epidemiologice, respectiv a măsurilor de combatere a acesteia. În acest sens, ne așteptăm la o creștere a înclinației spre economisire, în linie cu ultimele cifre privind evoluția depozitelor populației care au atins noi maxime istorice în luna mai (cu 15,2% mai mult decât în aceeași perioadă din 2019). Având în vedere capacitatea generală mai scăzută a românilor de a economisi (35% din gospodării declarând că nu au economii), dar și perspectiva imediată de întrerupere a ritmului de creștere a veniturilor, este probabil ca o bună parte din economiile suplimentare să fie rezultatul unui comportament de consum mai prudent”, a declarat Valentin Tătaru, economist ING Bank România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial