CJUE in cauza Vodafone: sumele percepute pentru rezilierea anticipata a contractelor sunt purtatoare de TVA
Data publicarii: 08-07-2020 | EconomieOpinie Deloitte: Printr-o decizie emisă recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat faptul că sumele compensatorii pretinse clienților și achitate de aceștia atunci când își reziliază contractele cu furnizorii de servicii înainte de termen din motive imputabile acestora, sunt supuse TVA. Este vorba despre o hotărâre luată în speța Vodafone Portugalia care completează o mai veche decizie a CJUE în cauza MEO și care a fost așteptată cu mult interes în ultima perioadă. În ambele cazuri s-a discutat despre compensațiile percepute clienților în momentul rezilierii anticipate a contractelor, atât Vodafone cât și MEO susținând că sumele percepute acestora nu ar fi subiect de TVA, lucru infirmat de decizia Curții de Justiție care a considerat că acestea reprezintă contravaloarea unor servicii.
CJUE a formulat decizia pe aceleași argumente prezentate și în speța MEO, subliniind că o prestare de servicii este efectuată cu titlu oneros în cazul în care există un raport juridic între beneficiar și prestator în baza căruia au loc prestații reciproce. Implicit, plata primită de prestator în cazul rezilierii, reprezintă contravaloarea serviciilor prestate.
„Sumele percepute pentru rezilierea anticipată a contractului sunt justificate prin necesitatea recuperării unei părți din costurile asociate serviciilor furnizate, pe care clienții s‑au angajat contractual să le ramburseze în ipoteza rezilierii anticipate, având în vedere că Vodafone le oferă posibilitatea de a beneficia de servicii, iar încetarea prestării nu îi este atribuibilă. În esență, această compensație garantează operatorului o remunerație contractuală minimă pentru serviciile oferite”, spun Victoria Dobre, Senior Manager Taxe Indirecte și Silvana Balea, Manager Taxe Indirecte la Deloitte România.
În consecință, CJUE, susține că aceste sume trebuie considerate parte din prețul serviciului pe care Vodafone - în acest ultim caz - s-a angajat să îl furnizeze clienților săi. Sumele sunt prin urmare de aceeași natură cu cele care ar fi fost percepute în cazul în care clientul ar fi optat pentru plata serviciilor prestate până la finalul perioadei contractuale ori, dacă aceeași clienți nu ar fi beneficiat de clauze promoționale și oferte speciale la semnarea contractului.
„Ca urmare a acestei decizii, este de așteptat ca autoritățile fiscale să analizeze în detaliu despăgubirile/penalitățile solicitate pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale, contestând aspectele formale și analizând mai degrabă substanța economică a acestor plăți”, scriu cele două experte Deloitte. „Totodată, este important de subliniat că decizia se aplică pentru toate tipurile de contracte care prevăd mecanisme similare în ceea ce privește rezilierea anticipată, indiferent de industria în care activează furnizorul. Interesul major nu este doar pentru furnizori, ci și pentru clienți, aceștia din urmă fiind cei care, odată ce au plătit TVA pentru sumele aferente rezilierii, își vor pune problema posibilității deducerii TVA, respectiv a justificării legăturii cu operațiunile care dau drept de deducere a TVA”, conchid cele două.
CJUE a formulat decizia pe aceleași argumente prezentate și în speța MEO, subliniind că o prestare de servicii este efectuată cu titlu oneros în cazul în care există un raport juridic între beneficiar și prestator în baza căruia au loc prestații reciproce. Implicit, plata primită de prestator în cazul rezilierii, reprezintă contravaloarea serviciilor prestate.
„Sumele percepute pentru rezilierea anticipată a contractului sunt justificate prin necesitatea recuperării unei părți din costurile asociate serviciilor furnizate, pe care clienții s‑au angajat contractual să le ramburseze în ipoteza rezilierii anticipate, având în vedere că Vodafone le oferă posibilitatea de a beneficia de servicii, iar încetarea prestării nu îi este atribuibilă. În esență, această compensație garantează operatorului o remunerație contractuală minimă pentru serviciile oferite”, spun Victoria Dobre, Senior Manager Taxe Indirecte și Silvana Balea, Manager Taxe Indirecte la Deloitte România.
În consecință, CJUE, susține că aceste sume trebuie considerate parte din prețul serviciului pe care Vodafone - în acest ultim caz - s-a angajat să îl furnizeze clienților săi. Sumele sunt prin urmare de aceeași natură cu cele care ar fi fost percepute în cazul în care clientul ar fi optat pentru plata serviciilor prestate până la finalul perioadei contractuale ori, dacă aceeași clienți nu ar fi beneficiat de clauze promoționale și oferte speciale la semnarea contractului.
„Ca urmare a acestei decizii, este de așteptat ca autoritățile fiscale să analizeze în detaliu despăgubirile/penalitățile solicitate pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale, contestând aspectele formale și analizând mai degrabă substanța economică a acestor plăți”, scriu cele două experte Deloitte. „Totodată, este important de subliniat că decizia se aplică pentru toate tipurile de contracte care prevăd mecanisme similare în ceea ce privește rezilierea anticipată, indiferent de industria în care activează furnizorul. Interesul major nu este doar pentru furnizori, ci și pentru clienți, aceștia din urmă fiind cei care, odată ce au plătit TVA pentru sumele aferente rezilierii, își vor pune problema posibilității deducerii TVA, respectiv a justificării legăturii cu operațiunile care dau drept de deducere a TVA”, conchid cele două.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial