Studiu EY: Consumatorul roman devine atent la calitate, prefera produsele locale si este pregatit sa migreze catre cumparaturi online
Data publicarii: 22-07-2020 | EconomieEfectele crizei cauzate de pandemia de Covid-19 s-au resimțit din plin în toate sectoarele economiei mondiale, europene și locale, atât la nivel social cât și la nivel de companii. Oamenii au devenit mai precauți, preferințele consumatorilor s-au modificat, schimbându-se de asemenea și felul în care aceștia se raportează la activitățile uzuale și la viitor. Acestea sunt doar câteva din concluziile trasate de ultimul studiu publicat de EY România, „Comportamentul consumatorului român în contextul Covid-19”.
Acest studiu EY a fost derulat în perioada mai-iunie 2020, exclusiv pe consumatorii din țara noastră, aceștia confirmând câteva tendințe deja remarcate la nivel global precum apariția a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor de azi: „economisește și fă stocuri” „redu drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie” și „hibernează și cheltuie”.
Principalele elemente care îi îngrijorează în această perioadă pe români, cel puțin pe 64% dintre aceștia, sunt sănătatea proprie și a familiei dar și efectele crizei sanitare asupra situației financiare. În topul preocupărilor urmează accesul la necesitățile de bază (28%), restricționarea libertăților (32%) sau relațiile personale (30%).
„Activitățile zilnice și dinamica de consum au fost perturbate pe întreaga planetă. Din studiile noastre, putem observa tipare similare ale comportamentului consumatorului român cu cele ale consumatorilor din piețe dezvoltate precum S.U.A., Regatul Unit, Franța sau Germania. În acest context, companiile trebuie să-și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață, de la adaptarea rapidă la noile cerințe de produse și servicii, la flexibilitatea lanțului de aprovizionare, dezvoltarea platformelor online și implicarea în comunitate. Mai mult, în funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Cât privește criteriile de achiziție, conform analizei EY, acestea s-au modificat substanțial în perioada stării de urgență și cea care a urmat acesteia. Calitatea a devenit astfel un reper principal, importanța sa fiind cea mai mare pe perioada pandemiei (66%), urmată de preț. A crescut volumul cumpărăturilor, consumatorii orientându-se însă din ce în ce mai mult către achiziția de produse locale. De asemenea, peste o treime dintre aceștia au declarat că preferă să comande online, cu livrare acasă, chiar și produsele alimentare. Scăderi semnificative s-au semnalat de asemenea în ceea ce privește criterii care înainte aveau o importanță majoră precum brandul, sustenabilitatea, sau proveniența. O altă tendință majoră semnalată printre consumatorii din România a fost reducerea bugetelor alocate cheltuielilor neesențiale. Un sfert dintre respondenți cred că e nevoie să reducă acest tip de cheltuieli sau chiar au făcut-o deja. În același timp, un procent similar sunt de acord că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuți.
Acest studiu EY a fost derulat în perioada mai-iunie 2020, exclusiv pe consumatorii din țara noastră, aceștia confirmând câteva tendințe deja remarcate la nivel global precum apariția a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor de azi: „economisește și fă stocuri” „redu drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie” și „hibernează și cheltuie”.
Principalele elemente care îi îngrijorează în această perioadă pe români, cel puțin pe 64% dintre aceștia, sunt sănătatea proprie și a familiei dar și efectele crizei sanitare asupra situației financiare. În topul preocupărilor urmează accesul la necesitățile de bază (28%), restricționarea libertăților (32%) sau relațiile personale (30%).
„Activitățile zilnice și dinamica de consum au fost perturbate pe întreaga planetă. Din studiile noastre, putem observa tipare similare ale comportamentului consumatorului român cu cele ale consumatorilor din piețe dezvoltate precum S.U.A., Regatul Unit, Franța sau Germania. În acest context, companiile trebuie să-și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață, de la adaptarea rapidă la noile cerințe de produse și servicii, la flexibilitatea lanțului de aprovizionare, dezvoltarea platformelor online și implicarea în comunitate. Mai mult, în funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Cât privește criteriile de achiziție, conform analizei EY, acestea s-au modificat substanțial în perioada stării de urgență și cea care a urmat acesteia. Calitatea a devenit astfel un reper principal, importanța sa fiind cea mai mare pe perioada pandemiei (66%), urmată de preț. A crescut volumul cumpărăturilor, consumatorii orientându-se însă din ce în ce mai mult către achiziția de produse locale. De asemenea, peste o treime dintre aceștia au declarat că preferă să comande online, cu livrare acasă, chiar și produsele alimentare. Scăderi semnificative s-au semnalat de asemenea în ceea ce privește criterii care înainte aveau o importanță majoră precum brandul, sustenabilitatea, sau proveniența. O altă tendință majoră semnalată printre consumatorii din România a fost reducerea bugetelor alocate cheltuielilor neesențiale. Un sfert dintre respondenți cred că e nevoie să reducă acest tip de cheltuieli sau chiar au făcut-o deja. În același timp, un procent similar sunt de acord că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuți.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România