Studiu EY: Consumatorul roman devine atent la calitate, prefera produsele locale si este pregatit sa migreze catre cumparaturi online
Data publicarii: 22-07-2020 | EconomieEfectele crizei cauzate de pandemia de Covid-19 s-au resimțit din plin în toate sectoarele economiei mondiale, europene și locale, atât la nivel social cât și la nivel de companii. Oamenii au devenit mai precauți, preferințele consumatorilor s-au modificat, schimbându-se de asemenea și felul în care aceștia se raportează la activitățile uzuale și la viitor. Acestea sunt doar câteva din concluziile trasate de ultimul studiu publicat de EY România, „Comportamentul consumatorului român în contextul Covid-19”.
Acest studiu EY a fost derulat în perioada mai-iunie 2020, exclusiv pe consumatorii din țara noastră, aceștia confirmând câteva tendințe deja remarcate la nivel global precum apariția a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor de azi: „economisește și fă stocuri” „redu drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie” și „hibernează și cheltuie”.
Principalele elemente care îi îngrijorează în această perioadă pe români, cel puțin pe 64% dintre aceștia, sunt sănătatea proprie și a familiei dar și efectele crizei sanitare asupra situației financiare. În topul preocupărilor urmează accesul la necesitățile de bază (28%), restricționarea libertăților (32%) sau relațiile personale (30%).
„Activitățile zilnice și dinamica de consum au fost perturbate pe întreaga planetă. Din studiile noastre, putem observa tipare similare ale comportamentului consumatorului român cu cele ale consumatorilor din piețe dezvoltate precum S.U.A., Regatul Unit, Franța sau Germania. În acest context, companiile trebuie să-și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață, de la adaptarea rapidă la noile cerințe de produse și servicii, la flexibilitatea lanțului de aprovizionare, dezvoltarea platformelor online și implicarea în comunitate. Mai mult, în funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Cât privește criteriile de achiziție, conform analizei EY, acestea s-au modificat substanțial în perioada stării de urgență și cea care a urmat acesteia. Calitatea a devenit astfel un reper principal, importanța sa fiind cea mai mare pe perioada pandemiei (66%), urmată de preț. A crescut volumul cumpărăturilor, consumatorii orientându-se însă din ce în ce mai mult către achiziția de produse locale. De asemenea, peste o treime dintre aceștia au declarat că preferă să comande online, cu livrare acasă, chiar și produsele alimentare. Scăderi semnificative s-au semnalat de asemenea în ceea ce privește criterii care înainte aveau o importanță majoră precum brandul, sustenabilitatea, sau proveniența. O altă tendință majoră semnalată printre consumatorii din România a fost reducerea bugetelor alocate cheltuielilor neesențiale. Un sfert dintre respondenți cred că e nevoie să reducă acest tip de cheltuieli sau chiar au făcut-o deja. În același timp, un procent similar sunt de acord că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuți.
Acest studiu EY a fost derulat în perioada mai-iunie 2020, exclusiv pe consumatorii din țara noastră, aceștia confirmând câteva tendințe deja remarcate la nivel global precum apariția a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor de azi: „economisește și fă stocuri” „redu drastic cheltuielile”, „păstrează-ți calmul și cheltuie” și „hibernează și cheltuie”.
Principalele elemente care îi îngrijorează în această perioadă pe români, cel puțin pe 64% dintre aceștia, sunt sănătatea proprie și a familiei dar și efectele crizei sanitare asupra situației financiare. În topul preocupărilor urmează accesul la necesitățile de bază (28%), restricționarea libertăților (32%) sau relațiile personale (30%).
„Activitățile zilnice și dinamica de consum au fost perturbate pe întreaga planetă. Din studiile noastre, putem observa tipare similare ale comportamentului consumatorului român cu cele ale consumatorilor din piețe dezvoltate precum S.U.A., Regatul Unit, Franța sau Germania. În acest context, companiile trebuie să-și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață, de la adaptarea rapidă la noile cerințe de produse și servicii, la flexibilitatea lanțului de aprovizionare, dezvoltarea platformelor online și implicarea în comunitate. Mai mult, în funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Cât privește criteriile de achiziție, conform analizei EY, acestea s-au modificat substanțial în perioada stării de urgență și cea care a urmat acesteia. Calitatea a devenit astfel un reper principal, importanța sa fiind cea mai mare pe perioada pandemiei (66%), urmată de preț. A crescut volumul cumpărăturilor, consumatorii orientându-se însă din ce în ce mai mult către achiziția de produse locale. De asemenea, peste o treime dintre aceștia au declarat că preferă să comande online, cu livrare acasă, chiar și produsele alimentare. Scăderi semnificative s-au semnalat de asemenea în ceea ce privește criterii care înainte aveau o importanță majoră precum brandul, sustenabilitatea, sau proveniența. O altă tendință majoră semnalată printre consumatorii din România a fost reducerea bugetelor alocate cheltuielilor neesențiale. Un sfert dintre respondenți cred că e nevoie să reducă acest tip de cheltuieli sau chiar au făcut-o deja. În același timp, un procent similar sunt de acord că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuți.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025