Opinie Deloitte: Retail-ul in timpul pandemiei - cum se pot transforma vulnerabilitatile in oportunitati

Data publicarii: 06-08-2020 | Economie
Chiar dacă au trecut mai bine de șase luni de la izbucnirea pandemiei de Covid-19 la nivel mondial, ne este încă dificil să estimăm impactul concret pe care aceasta îl va avea asupra economiei globale atât pe termen scurt cât și pe termen mediu și lung. Pentru a descoperi răspunsul de care avem nevoie pentru viitor, suntem nevoiți să analizăm evenimentele recente, conștientizând în același timp că nimic din ceea ce se întâmplă acum și s-a întâmplat în ultimele luni nu poate fi plasat pe niciunul dintre șabloanele desenate de crizele economice anterioare. Trebuie să discutăm despre un nou model de analiză și introspecție care să țină cont de faptul că orice perioadă de acest gen, o perioadă eminamente dificilă, are capacitatea de a scoate la iveală nu doar vulnerabilitățile existente ci și idei noi pentru planuri noi care să accelereze progresul și rezolvarea problemelor.

„Cu siguranță industria de retail este una dintre cele în care astfel de analize, bazate pe evoluțiile recente, ar putea constitui baza unor planuri solide pentru perioada care urmează. În acest domeniu, cifrele încurajatoare, la prima vedere, înregistrate la nivel european, respectiv o creștere de 16,4% în luna mai a volumului comerțului cu amănuntul din Uniunea Europeană comparativ cu luna aprilie, potrivit Eurostat, ar putea crea o falsă percepție jucătorilor din industrie”, scrie Oana Buhăescu, Director Audit la Deloitte România, liderul serviciilor dedicate industriei de retail.

Perioada curentă coincide cu relaxarea măsurilor de austeritate socială impuse de statele Uniunii Europene încă din primele luni ale anului, în contextul pandemiei cauzate de virusul Covid-19. Putem observa câteva semne de creștere după blocajele semnalate în lunile martie și aprilie însă fără îndoială, suntem departe de cifrele înregistrate în anii precedenți în materie de vânzări.

În acest sens, una dintre principalele condiții care să ne confere acces la retail este dată de digitalizarea acestei industrii și trecerea în masă la comerțul online. Mia mult de jumătate dintre respondenții care au participat la sondajele derulate în acest mediu de Deloitte sunt de acord că e nevoie de o regândire a felului în care accesăm produsele, aceștia fiind atrași de o combinație eficientă a canalelor online cu cele tradiționale.

De asemenea, pe lângă nevoia impetuoasă de digitalizare, se poate observa și o creștere a nevoii de a extinde serviciile de proximitate.

„Pe măsură ce criza s-a adâncit, unii jucătorii din domeniu au fost nevoiți să implementeze sau să extindă rapid servicii precum posibilitatea de a achiziționa produse on-line, de a ridica din magazin cumpărăturile prin servicii de tip click and collect sau de a livra la domiciliu. În contextul actual, pentru mulți consumatori, unul dintre serviciile care oferă cea mai mare siguranță, dar și comoditate, este cel de click and collect. Serviciile de proximitate nu contează pentru consumatori doar în momentul declanșării unei situații de criză. Pentru mulți, acestea reprezintă o soluție pentru a economisi timp, pentru a avea acces la mai multe oferte, inclusiv unele personalizate. Să nu uităm și că serviciile de proximitate încurajează un consum responsabil, oferind posibilitatea consumatorului de a avea un ciclu de cumpărare mai scurt și a efectua cumpărături de strictă necesitate”, conchide Oana Buhăescu.
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG