PwC: Impactul crizei COVID-19 în industria auto. Scenarii privind evoluția din acest an
Data publicarii: 11-08-2020 | AutoÎncă dinainte de criza provocată de pandemia de Covid-19, industria auto se confruntă deja cu probleme serioase cauzate atât de costurile ridicate cu investițiile în noile tehnologii cât și de presiunea pentru a crea noi soluții de mobilitate, vehicule autonome, conectivitate ori țintele ambțioase de reducere a emisiilor de dioxid de carbon impuse de mare parte din guvernele lumii. Pe fondul pandemiei din acest an, industria se confruntă de asemenea cu o scădere majoră a vânzărilor la nivel global, încetinirea producției, două dintre problemele care afectează capacitatea companiilor de a asigura lichiditățile necesare finanțărilor.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday