PwC: Probleme la colectare. O treime din TVA lipsește din bugetul României
Data publicarii: 28-09-2020 | EconomiePotrivit Comisiei Europene, bugetul României pierde anual o treime din TVA, lucru care pune în dificultate majoră statul român, mai ales în ceea ce privește oferta de servicii publice. Indicatorul publicat de CE, măsoară diferența dintre valorile TVA potențiale, de încasat la buget, și ceea ce efectiv se adună în conturile trezoreriei statului, un indicator cât se poate de ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administrației fiscale locale.
România a experimentat în ultimii ani fel de fel de modificări legislative și proceduri în speranța îmbunătățirii nivelului încasărilor, fără să apară însă și rezultate demne de menționat. Iar deficiențele, sunt cu atât mai vizibile acum, în contextul crizei generate de pandemia de Covid-19 și a majorării cheltuielilor, perioadă în care veniturile bugetare au avut de suferit.
Dacă analizăm deficitul bugetului național, descoperim faptul că doar în primele șapte luni ale acestui an, statul român a cheltuit cu 50 de miliarde mai mult decât a încasat. În aceeași perioadă a anului trecut, discutam de un deficit de mai bine de două ori mai mic, ed 18 miliarde de lei. Mai mult, cheltuielile cu salariile publice și pensiile au crescut în ultimii ani, ajungând în prezent la 96,3% din veniturile fiscale și contribuțiile sociale la buget. În același timp, gradul de colectarea taxelor și impozitelor s-a menținut la niveluri foarte mici, ponderea acestora fiind de doar 26% din PIB, lucru care plasează țara noastră pe penultimul loc în cadrul țărilor membre UE.
„În decurs de doi ani, Polonia a reușit să reducă deficitul de încasare a TVA la aproape o treime din dimensiunea sa, datorită acțiunilor întreprinse pentru consolidarea sistemului polonez de TVA, bazat pe trei piloni: legislație modernă; administrare eficientă și cooperarea strânsă cu întreprinderile”, scrie Daniel Anghel, partener PwC România.
„Rezultatul pozitiv a fost obținut printr-o serie de soluții legislative și dezvoltarea instrumentelor juridice utilizate de alte țări ale UE (de exemplu mecanismul de taxare inversă, răspunderea solidară). Totuși, acestea au un efect limitat. Prioritare au fost dotarea administrației fiscale cu soluții sistemice inovatoare și instrumente analitice moderne. Ca urmare, atât colectarea TVA precum și a altor taxe și impozite au crescut considerabil. Cum a procedat Ministerul de Finanțe polonez? A realizat o diagnoză a problemelor majore și a găsit soluții punctuale pentru fiecare dintre ele. Astfel, a constatat că lipsesc: o bază de date cu persoanele impozabile, sancțiuni eficiente pentru fraudatori, o monitorizare a transferurilor de bani, a instrumentelor analitice eficiente pentru detectarea neregulilor. Totodată a stabilit că structura administrației fiscale este ineficientă, că facturile false sunt utilizate masiv și că anumite sectoare sunt mai expuse la fraudă. Pentru fiecare dintre aceste probleme depistate, au fost luate măsuri concrete”, continuă acesta.
Cum au reușit polonezii?
1. Implementarea unei așa-zise liste negre, o listă a entităților neînregistrate sau eliminate din registrul TVA.
2. A fost introdusă sancțiunea administrativă de 30% pentru subestimarea TVA de plată și de 100% pentru implicarea într-un sistem de fraudă. Și Codul penal a fost modificat pentru a include pedepse semnificative pentru emiterea și utilizarea facturilor false.
3. Au fost implementate metode mai bune pentru monitorizarea transferurilor de bani prin intermediul unor instrumente analitic eficiente. În acest sens a fost dezvoltat IT-STIR, un sistem de supraveghere a transferurilor bancare capabil de analiză algoritmică și de identificarea tranzacțiilor anormale. Autoritățile fiscale au astfel posibilitatea de a bloca imediat conturile care prezintă risc de fraudă a unei sume mai mari de 10.000 euro.
4. A fost implementat sistemul „Modified Data Warehouse JPK-VAT” destinat diminuării fenomenului facturilor false și facilitarea comerțului online pe baza fișierului standard de audit fiscale. Acest sistem permite verificarea încrucișată a facturilor.
„Raportul CE avertizează că pandemia de coronavirus a modificat drastic economia UE, iar veniturile din TVA ar putea fi grav afectate. În acest moment mai mult ca niciodată, țările UE pur și simplu nu își pot permite astfel de pierderi, menționează raportul citat, care recomandă statelor membre să ia măsuri concrete. Exemplul polonez ar trebui să încurajeze alte state, inclusiv România, să aplice planuri similar de îmbunătățire a colectării taxelor”, conchide Daniel Anghel.
România a experimentat în ultimii ani fel de fel de modificări legislative și proceduri în speranța îmbunătățirii nivelului încasărilor, fără să apară însă și rezultate demne de menționat. Iar deficiențele, sunt cu atât mai vizibile acum, în contextul crizei generate de pandemia de Covid-19 și a majorării cheltuielilor, perioadă în care veniturile bugetare au avut de suferit.
Dacă analizăm deficitul bugetului național, descoperim faptul că doar în primele șapte luni ale acestui an, statul român a cheltuit cu 50 de miliarde mai mult decât a încasat. În aceeași perioadă a anului trecut, discutam de un deficit de mai bine de două ori mai mic, ed 18 miliarde de lei. Mai mult, cheltuielile cu salariile publice și pensiile au crescut în ultimii ani, ajungând în prezent la 96,3% din veniturile fiscale și contribuțiile sociale la buget. În același timp, gradul de colectarea taxelor și impozitelor s-a menținut la niveluri foarte mici, ponderea acestora fiind de doar 26% din PIB, lucru care plasează țara noastră pe penultimul loc în cadrul țărilor membre UE.
„În decurs de doi ani, Polonia a reușit să reducă deficitul de încasare a TVA la aproape o treime din dimensiunea sa, datorită acțiunilor întreprinse pentru consolidarea sistemului polonez de TVA, bazat pe trei piloni: legislație modernă; administrare eficientă și cooperarea strânsă cu întreprinderile”, scrie Daniel Anghel, partener PwC România.
„Rezultatul pozitiv a fost obținut printr-o serie de soluții legislative și dezvoltarea instrumentelor juridice utilizate de alte țări ale UE (de exemplu mecanismul de taxare inversă, răspunderea solidară). Totuși, acestea au un efect limitat. Prioritare au fost dotarea administrației fiscale cu soluții sistemice inovatoare și instrumente analitice moderne. Ca urmare, atât colectarea TVA precum și a altor taxe și impozite au crescut considerabil. Cum a procedat Ministerul de Finanțe polonez? A realizat o diagnoză a problemelor majore și a găsit soluții punctuale pentru fiecare dintre ele. Astfel, a constatat că lipsesc: o bază de date cu persoanele impozabile, sancțiuni eficiente pentru fraudatori, o monitorizare a transferurilor de bani, a instrumentelor analitice eficiente pentru detectarea neregulilor. Totodată a stabilit că structura administrației fiscale este ineficientă, că facturile false sunt utilizate masiv și că anumite sectoare sunt mai expuse la fraudă. Pentru fiecare dintre aceste probleme depistate, au fost luate măsuri concrete”, continuă acesta.
Cum au reușit polonezii?
1. Implementarea unei așa-zise liste negre, o listă a entităților neînregistrate sau eliminate din registrul TVA.
2. A fost introdusă sancțiunea administrativă de 30% pentru subestimarea TVA de plată și de 100% pentru implicarea într-un sistem de fraudă. Și Codul penal a fost modificat pentru a include pedepse semnificative pentru emiterea și utilizarea facturilor false.
3. Au fost implementate metode mai bune pentru monitorizarea transferurilor de bani prin intermediul unor instrumente analitic eficiente. În acest sens a fost dezvoltat IT-STIR, un sistem de supraveghere a transferurilor bancare capabil de analiză algoritmică și de identificarea tranzacțiilor anormale. Autoritățile fiscale au astfel posibilitatea de a bloca imediat conturile care prezintă risc de fraudă a unei sume mai mari de 10.000 euro.
4. A fost implementat sistemul „Modified Data Warehouse JPK-VAT” destinat diminuării fenomenului facturilor false și facilitarea comerțului online pe baza fișierului standard de audit fiscale. Acest sistem permite verificarea încrucișată a facturilor.
„Raportul CE avertizează că pandemia de coronavirus a modificat drastic economia UE, iar veniturile din TVA ar putea fi grav afectate. În acest moment mai mult ca niciodată, țările UE pur și simplu nu își pot permite astfel de pierderi, menționează raportul citat, care recomandă statelor membre să ia măsuri concrete. Exemplul polonez ar trebui să încurajeze alte state, inclusiv România, să aplice planuri similar de îmbunătățire a colectării taxelor”, conchide Daniel Anghel.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București