Raportarea fiscală în timp real este necesară pentru o colectare eficientă a TVA

Data publicarii: 02-11-2020 | Economie
România înregistrează, la nivelul Uniunii Europene, cel mai mare deficit la încasarea TVA, peste o treime din sumele aferente neregăsindu-se în vistieria statului. În acest sens, potrivit Georgianei Iancu, coordonator al departamentului de Taxe Indirecte din cadrul EY România, raportarea fiscală în timp real devine mai urgentă ca niciodată.

„TVA ar trebui să fie ușor de colectat având în vedere că orice măsură fiscală ai aplica asupra acestei taxe are efect imediat, vizibil direct asupra bugetului de stat. Cu atât mai mult cu cât în aceste zile se vorbește despre nevoia acută de bani pentru facilități și programe de susținere a afacerilor de către guvernele de pretutindeni și, mai cu seamă, despre cele oferite de Guvernul României, confruntat cu un deficit structural, ar trebui să se dezbată și o strategie de disciplinare a pieței și de întărire a colectării TVA”, spune aceasta.

Care este situația în celelalte țări ale Uniunii? Ei bine, experta EY ne reamintește faptul că Portugalia, spre exemplu, a apelat la utilizarea datelor din facturi, case de marcat și sisteme POS pentru a detecta toate nepotrivirile și pentru a contracara și contrabalansa decalajele apărute la nivelul TVA declarate respectiv încasate la buget. În această țară, ulterior luării acestei măsuri, necolectarea a scăzut de la 16% la 10% din 2010 până în 2016.

Belgia, la rândul său, a luat câteva măsuri cu impact imediat din acest punct de vedere. Una dintre acestea este legislația introdusă în anul 2014 cu privire la casele de marcat certificate, soluția de combatere a fraudei fiind bazată pe patru piloni principali: o soluție pentru securizarea datelor, certificarea dispozitivelor în scopuri de securitate, un program de audit la fața locului respectiv înregistrarea tuturor dispozitivelor la autoritățile fiscale.

„În România, administrația fiscală lucrează de ceva vreme la implementarea și conectarea aparatelor de marcat electronice, care ar permite raportarea în timp real către autoritățile fiscale a informațiilor privind vânzările către populație. Cum primul termen de conectare a caselor de marcat la serverele ANAF a fost depășit, 30 septembrie 2020 era data anunțată oficial pentru marii contribuabili, calendarul stabilit nu mai stă în picioare. Ministerul de Finanțe a anunțat deja intenția de suspendare a contravențiilor aplicabile pentru nerespectarea obligației de conectare la sistemul informatic al ANAF pentru o perioadă de 3 luni”, scrie Georgiana.

„Tot de ceva vreme, administrația fiscală a anunțat intenția de a introduce și în România fișierul electronic standard de raportare SAF-T, una dintre măsurile menite să faciliteze autorității fiscale accesul, în timp real, la tranzacțiile derulate de contribuabili și, implicit, să le identifice pe cele care prezintă un risc ridicat de fraudă. În același timp, pe termen mediu și lung, SAF-T ar trebui să ușureze procedura de control fiscal, atât pentru ANAF, cât și pentru contribuabil”, conchide ea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG