Cum arată începutul de an în fiscalitate și cât mai pot spera companiile la sprijinul statului?
Data publicarii: 02-01-2021 | EconomiePrimele măsuri fiscal-bugetare pentru acest an au fost deja incluse încă de miercurea trecută într-un proiect de ordonanță aprobat miercuri de noul Guvern al României și indică câteva direcții pe care le va urma politica fiscal-bugetară în 2021. Printre acestea remarcăm consolidarea fiscală dar și menținerea sprijinului oferit sectorului privat.
Se intenționează astfel reducerea deficitului bugetar ajuns deja la 8% din PIB la finele lunii noiembrie 2020.
„Pe ce căi va fi obținută - diminuarea cheltuielilor statului, majorarea fiscalității, îmbunătățirea colectării sau un mix între acestea - rămâne de văzut. Deocamdată, se anunță înghețarea salariilor din sistemul public, a unor pensii și ajutoare sociale, în timp ce sprijinul pentru mediul privat continuă prin câteva facilități acordate încă de la începutul pandemiei, așa cum voi detalia mai jos. Totuși rolul acestor măsuri rămâne unul limitat, care ține pe linia de plutire companiile afectate de reducerea activității, iar problematică va fi găsirea unor modalități de stimulare a creșterii economice”, scrie Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale și juridice PwC România.
Pe de altă parte, FMI anticipează deficite bugetare în economiile avansate de patru ori mai mari, ca procent din produsul intern brut decât în anul 2019. Povara datoriilor a devenit însă din ce în ce mai mare, guvernele încercând să susțină economiile în contextul pandemiei de Covid-19. Și în România au fost anulate sau amânate anumite obligații fiscale, au fost achitate ajutoare de șomaj tehnic și s-a încercat garantarea de către stat a creditelor. Toate aceste ajutoare au însemnat însă doar puțin peste 2% din PIB, lucru care plasează țara noastră pe ultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere.
Revenind la proiectul ordonanței de urgență, descoperim câteva propuneri menite să dea în continuare o gură de oxigen companiilor. Astfel, se va aplica în continuare până la finele lunii martie 2021 facilitatea fiscală care constă în anularea accesoriilor pentru care termenul de depunere a cererilor era 15 decembrie, va continua facilitatea de eșalonare simplificată, fără garanții sau dobânzi, cu posibilitatea de a depune cererile până la data de 31 martie.
Termenul pentru care se acordă restructurarea obligațiilor bugetare va fi de asemenea prelungit, de la data de 31 iulie 2020 până la data de 31 decembrie 2020, fiind extinsă și rambursarea de TVA cu control ulterior până la data de 31 martie 2021.
„Proiectul de ordonanță pare a fi lansat ca parte a procesului de pregătire a bugetului pentru 2021, a cărui țintă de deficit este de 7% din PIB, în scădere cu cel puțin două puncte procentuale față de cel din 2020. Vor urma probabil și alte reglaje fiscal-bugetare pentru a ține cheltuielile în frâu, dar să sperăm că vor apărea cât mai curând măsurile care vor ține cont de nevoia de redresare a mediului de afaceri pentru a se putea relansa creșterea economică”, spune Daniel Anghel.
Se intenționează astfel reducerea deficitului bugetar ajuns deja la 8% din PIB la finele lunii noiembrie 2020.
„Pe ce căi va fi obținută - diminuarea cheltuielilor statului, majorarea fiscalității, îmbunătățirea colectării sau un mix între acestea - rămâne de văzut. Deocamdată, se anunță înghețarea salariilor din sistemul public, a unor pensii și ajutoare sociale, în timp ce sprijinul pentru mediul privat continuă prin câteva facilități acordate încă de la începutul pandemiei, așa cum voi detalia mai jos. Totuși rolul acestor măsuri rămâne unul limitat, care ține pe linia de plutire companiile afectate de reducerea activității, iar problematică va fi găsirea unor modalități de stimulare a creșterii economice”, scrie Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale și juridice PwC România.
Pe de altă parte, FMI anticipează deficite bugetare în economiile avansate de patru ori mai mari, ca procent din produsul intern brut decât în anul 2019. Povara datoriilor a devenit însă din ce în ce mai mare, guvernele încercând să susțină economiile în contextul pandemiei de Covid-19. Și în România au fost anulate sau amânate anumite obligații fiscale, au fost achitate ajutoare de șomaj tehnic și s-a încercat garantarea de către stat a creditelor. Toate aceste ajutoare au însemnat însă doar puțin peste 2% din PIB, lucru care plasează țara noastră pe ultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere.
Revenind la proiectul ordonanței de urgență, descoperim câteva propuneri menite să dea în continuare o gură de oxigen companiilor. Astfel, se va aplica în continuare până la finele lunii martie 2021 facilitatea fiscală care constă în anularea accesoriilor pentru care termenul de depunere a cererilor era 15 decembrie, va continua facilitatea de eșalonare simplificată, fără garanții sau dobânzi, cu posibilitatea de a depune cererile până la data de 31 martie.
Termenul pentru care se acordă restructurarea obligațiilor bugetare va fi de asemenea prelungit, de la data de 31 iulie 2020 până la data de 31 decembrie 2020, fiind extinsă și rambursarea de TVA cu control ulterior până la data de 31 martie 2021.
„Proiectul de ordonanță pare a fi lansat ca parte a procesului de pregătire a bugetului pentru 2021, a cărui țintă de deficit este de 7% din PIB, în scădere cu cel puțin două puncte procentuale față de cel din 2020. Vor urma probabil și alte reglaje fiscal-bugetare pentru a ține cheltuielile în frâu, dar să sperăm că vor apărea cât mai curând măsurile care vor ține cont de nevoia de redresare a mediului de afaceri pentru a se putea relansa creșterea economică”, spune Daniel Anghel.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Coordonarea sistemelor de securitate sociala in contextul Brexit incepe sa prinda contur
- Digitalizarea administratiei fiscale din Romania, pe calea cea buna. Ce masuri asteptam in 2021?
- Acordul post-Brexit – reguli pentru schimburile comerciale cu produse de origine preferentiala
- Reguli privind detasarea lucratorilor intre statele UE. Ce obligatii au angajatorii?
- Activitatea de fuziuni si achizitii s-a mentinut la un nivel semnificativ in 2020, in pofida contextului general fara precedent
- Economia globală va reveni la nivelul pre pandemie până la începutul lui 2022, înregistrând în anul curent o creștere record pentru acest secol
- Fantoma Craciunului in speta tichetelor cadou - trecut, prezent si viitor
- Kaspersky: 27% dintre gameri la nivel global ascund de părinții lor cât de mult timp petrec cu jocurile video
- Activitatea globala de fuziuni si achizitii a fost rezistenta la socuri in 2020, se asteapta o intensificare a activitatii in anii urmatori
- Counsel Group Frankfurt l-a numit pe Alexandru Sgâncă în funcția de Country Manager
- Deloitte a asistat VIG in preluarea activelor Aegon din Ungaria, Polonia, Romania si Turcia
- PwC România și D&B David și Baias au asistat Vista Bank România în tranzacția de achiziție a Credit Agricole Bank România
- Patru din zece români reușesc să facă economii în pandemie
- Opinie Deloitte: factorii care ar putea influenta activitatea companiilor in 2021
- Siguranța angajatilor si revenirea la locul de munca sunt principalele preocupari din perspectiva juridica ale organizatiilor