Digitalizarea administratiei fiscale din Romania, pe calea cea buna. Ce masuri asteptam in 2021?

Data publicarii: 20-01-2021 | Economie
Anul 2021 a început într-un context bugetar dificil care nu mai permite amânarea deciziilor și măsurilor cu privire la creșterea ratei de colectare a veniturilor la bugetul de stat. Iar, acest lucru contează acum mai mult decât oricând, dacă e să luăm în calcul și nevoia de stimulente de care mediul de afaceri va avea nevoie și în acest an, în condițiile în care criza majoră generată de pandemia de Covid-19 nu pare să se încheie prea repede.

În acest context, am asistat deja la o creștere a digitalizării, creștere resimțită deja de întreaga societate pe fondul restricțiilor impuse de guvernele lumii și implicit de cel al României unde, după mai bine de 15 ani de la inițierea fișierului standard internațional de control pentru operatorii economici inițiat de OCDE, acesta să devină funcțional și în țara noastră.

„Procesul de digitalizare a administrației fiscale din țara noastră a trenat în ultimii ani, însă acesta a fost reluat pe parcursul anului 2020. Potrivit declarațiilor oficiale de la momentul respectiv, sistemul SAF-T ar fi trebuit să înceapă să funcționeze în România la sfârșitul anului 2020, însă, conform comunicatului de presă publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), acesta va fi finalizat în luna iulie 2021”, scriu Raluca Bâdea, partener servicii fiscale și Monica Zipiș, consultant senior taxe indirecte în cadrul Deloitte România.

Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem faptul că creșterea gradului de colectare a taxelor este absolut necesară în România, țara noastră clasându-se pe penultimul loc în UE, după Irlanda, din acest punct de vedere, ponderea veniturilor fiscale fiind puțin sub 27% din PIB în anul 2019 în condițiile în care media europeană trece de 40%.

„Țara noastră se află, de mai mulți ani, pe locuri codașe în UE la digitalizare şi colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), potrivit studiilor realizate de Comisia Europeană. Deficitul de încasare la TVA în România (diferența dintre veniturile din TVA preconizate și cele încasate efectiv) s-a situat la 33,8% în 2018, iar pentru 2020 este estimat să se adâncească la 37,4% pe fondul blocajelor cauzate de pandemie, potrivit celui mai recent raport publicat de Comisia Europeană”, continuă cele două experte Deloitte.

„Având în vedere experiența țărilor vecine, introducerea sistemului SAF-T ar putea determina scăderea deficitului de încasare la TVA, demonstrându-se a fi benefic atât pentru contribuabili cât și pentru administrația fiscală. Așadar, analizând impactul generat de implementarea acestui sistem în economiile altor state, introducerea SAF-T poate fi considerată un prim pas în digitalizarea sistemului fiscal din România, care va duce la creșterea veniturilor la bugetul de stat, prin extinderea gradului de colectare și diminuarea deficitului de încasare la TVA. Cu toate acestea, efectele implementării noului sistem se vor resimți abia în anii care urmează”, conchid cele două.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG