Poate deveni sectorul imobiliar un vector de creștere pentru investițiile străine directe?
Data publicarii: 22-02-2021 | ImobiliareSectorul imobiliar este extrem de atractiv pentru investițiile străine directe dar și unul dintre cei mai importanți cinci vectori de dezvoltare ai acestora, încă de la începutul acestui secol. Majoritatea investitorilor din sectorul imobiliar românesc sunt străini, cu puține excepții, cum ar fi cea a fraților Pavăl, deținătorii Dedeman.
Mai mult, începând cu anul 2016, sectorul imobiliar s-a clasat pe locul al doilea, după cel industrial, în ceea ce privește capitalul atras din investiții străine directe. Piața imobiliară a crescut per total de peste două ori în ultimii zece ani, segmentul comercial cunoscând o creștere de 80%, cel al spațiilor de birouri de 100% în vreme ce sectorul industrial a crescut cu 150%.
„Va rămâne acest sector unul dintre principalii vectori pentru investițiile străine directe?”, se întreabă Dan Fleșariu, Head of Real Estate Transactions în cadrul departamentului de Strategie și Tranzacții al EY România. „Estimăm că această tendință se va menține în viitorul apropiat. Piața este matură și lichidă, volumul tranzacțiilor din 2020 ajungând aproape de nivelul de referință de 1 miliard euro”, continuă el.
Potrivit expertului EY, sectorul industrial/logistic este de departe câștigătorul de necontestat al crizei provocate de pandemia de Covid-19, aproximativ 650.000 de metri pătrați de spații logistice noi fiind închiriate în anul 2020.
Mai mult, „poziţia privilegiată a Romȃniei pe harta coridoarelor regionale de transport, care poate facilita interconectarea dintre reţeaua TENT-T a Uniunii Europene şi noul Drum al Mătăsii (inițiativa OBOR a Chinei, avȃnd ca principal punct de acces ȋn UE portul Pireu din Grecia, achiziţionat ȋn 2018 de Cobco – principalul operator intermodal al Chinei), reprezintă un element central ȋn a deveni nodul logistic principal al Europei de Sud-Est”, scrie Dan Fleșariu. La polul opus se află sectorul spațiilor de birouri, cel mai puternic afectat de criză, unde se observă o revenire sub formă de U dar deocamdată, lentă.
Sectorul comercial, deși s-a confruntat cu câteva sincope în primele două trimestre ale anului trecut, a început să își revină mai repede decât anticipau specialiștii, tendința de evoluție fiind sub formă de „V”, numărul de vizitatori ai marilor centre comerciale ajungând la sfârșitul anului la circa 60%-70% față de nivelul atins în perioada pre-pandemie.
„Supermarketurile și magazinele de proximitate s-au dovedit a fi cele mai rezistente la șocuri și chiar au înregistrat creștere în 2020. Acestea și-au valorificat acoperirea geografică și proximitatea față de consumatori, în același timp dezvoltându-și propriile platforme complementare dedicate vânzărilor online. Toți marii operatori de supermarketuri și-au reconfirmat planurile de extindere pentru 2021 – 2022 și ulterior. Cu toate acestea, se observă absența unei abordări instituționale în ceea ce privește dezvoltarea unor astfel de proiecte de centre comerciale de dimensiuni mici (spații comerciale între 1.000 – 2.000 mp destinate închirierii) pentru a conferi consecvență și predictibilitate acestui sub-segment al pieței”, scrie Dan Fleșariu.
În fine, sectorul rezidențial, a fost unul dintre câștigătorii neașteptați ai pandemiei, spre deosebire de sectorul industrial unde toată lumea anticipa o creștere. Dacă în primăvara anului trecut opinia generală era extrem de pesimistă cu privire la acest sector, în intervalul cuprins între trimestrul al doilea și cel de-al patrulea, volumul tranzacțiilor a atins un nivel similar cu cel înregistrat în anul 2019 în vreme ce prețurile au crescut în medie cu 5%.
„Se observă o tendință de creștere a cererii pentru spații rezidențiale și, atât timp cât evoluția prețului menține o marjă rezonabilă și sănătoasă peste rata inflației, este de așteptat ca această tendință să se mențină. În pofida faptului că România are cea mai mare pondere de proprietari de locuință din Uniunea Europeană în total populație (aproximativ 96%), se preconizează că cererea pentru noi locuințe să crească în continuare. Aşadar, conform celor mai recente date, piața imobiliară din România a fost, este și va rămâne un vector important de creștere a investițiilor străine directe”, conchide expertul EY România.
Mai mult, începând cu anul 2016, sectorul imobiliar s-a clasat pe locul al doilea, după cel industrial, în ceea ce privește capitalul atras din investiții străine directe. Piața imobiliară a crescut per total de peste două ori în ultimii zece ani, segmentul comercial cunoscând o creștere de 80%, cel al spațiilor de birouri de 100% în vreme ce sectorul industrial a crescut cu 150%.
„Va rămâne acest sector unul dintre principalii vectori pentru investițiile străine directe?”, se întreabă Dan Fleșariu, Head of Real Estate Transactions în cadrul departamentului de Strategie și Tranzacții al EY România. „Estimăm că această tendință se va menține în viitorul apropiat. Piața este matură și lichidă, volumul tranzacțiilor din 2020 ajungând aproape de nivelul de referință de 1 miliard euro”, continuă el.
Potrivit expertului EY, sectorul industrial/logistic este de departe câștigătorul de necontestat al crizei provocate de pandemia de Covid-19, aproximativ 650.000 de metri pătrați de spații logistice noi fiind închiriate în anul 2020.
Mai mult, „poziţia privilegiată a Romȃniei pe harta coridoarelor regionale de transport, care poate facilita interconectarea dintre reţeaua TENT-T a Uniunii Europene şi noul Drum al Mătăsii (inițiativa OBOR a Chinei, avȃnd ca principal punct de acces ȋn UE portul Pireu din Grecia, achiziţionat ȋn 2018 de Cobco – principalul operator intermodal al Chinei), reprezintă un element central ȋn a deveni nodul logistic principal al Europei de Sud-Est”, scrie Dan Fleșariu. La polul opus se află sectorul spațiilor de birouri, cel mai puternic afectat de criză, unde se observă o revenire sub formă de U dar deocamdată, lentă.
Sectorul comercial, deși s-a confruntat cu câteva sincope în primele două trimestre ale anului trecut, a început să își revină mai repede decât anticipau specialiștii, tendința de evoluție fiind sub formă de „V”, numărul de vizitatori ai marilor centre comerciale ajungând la sfârșitul anului la circa 60%-70% față de nivelul atins în perioada pre-pandemie.
„Supermarketurile și magazinele de proximitate s-au dovedit a fi cele mai rezistente la șocuri și chiar au înregistrat creștere în 2020. Acestea și-au valorificat acoperirea geografică și proximitatea față de consumatori, în același timp dezvoltându-și propriile platforme complementare dedicate vânzărilor online. Toți marii operatori de supermarketuri și-au reconfirmat planurile de extindere pentru 2021 – 2022 și ulterior. Cu toate acestea, se observă absența unei abordări instituționale în ceea ce privește dezvoltarea unor astfel de proiecte de centre comerciale de dimensiuni mici (spații comerciale între 1.000 – 2.000 mp destinate închirierii) pentru a conferi consecvență și predictibilitate acestui sub-segment al pieței”, scrie Dan Fleșariu.
În fine, sectorul rezidențial, a fost unul dintre câștigătorii neașteptați ai pandemiei, spre deosebire de sectorul industrial unde toată lumea anticipa o creștere. Dacă în primăvara anului trecut opinia generală era extrem de pesimistă cu privire la acest sector, în intervalul cuprins între trimestrul al doilea și cel de-al patrulea, volumul tranzacțiilor a atins un nivel similar cu cel înregistrat în anul 2019 în vreme ce prețurile au crescut în medie cu 5%.
„Se observă o tendință de creștere a cererii pentru spații rezidențiale și, atât timp cât evoluția prețului menține o marjă rezonabilă și sănătoasă peste rata inflației, este de așteptat ca această tendință să se mențină. În pofida faptului că România are cea mai mare pondere de proprietari de locuință din Uniunea Europeană în total populație (aproximativ 96%), se preconizează că cererea pentru noi locuințe să crească în continuare. Aşadar, conform celor mai recente date, piața imobiliară din România a fost, este și va rămâne un vector important de creștere a investițiilor străine directe”, conchide expertul EY România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online