Jucatorii din sectorul imobiliar comercial din Romania vor cauta sa incheie contracte pentru perioade mai scurte in viitor
Data publicarii: 04-03-2021 | ImobiliareStudiul Deloitte România Comercial Real Estate 2021 a analizat percepția principalilor jucători de pe piața imobiliară în ceea ce privește pandemia dar și planurile de business ale dezvoltatorilor, proprietarilor și investitorilor din acest sector. Raportul final a fost întocmit pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din acest domeniu iar rezultatele sunt de așteptat în contextul actual.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial