Jucatorii din sectorul imobiliar comercial din Romania vor cauta sa incheie contracte pentru perioade mai scurte in viitor
Data publicarii: 04-03-2021 | ImobiliareStudiul Deloitte România Comercial Real Estate 2021 a analizat percepția principalilor jucători de pe piața imobiliară în ceea ce privește pandemia dar și planurile de business ale dezvoltatorilor, proprietarilor și investitorilor din acest sector. Raportul final a fost întocmit pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din acest domeniu iar rezultatele sunt de așteptat în contextul actual.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an
- Birourile viitorului: colaborare, energie și atragerea talentelor, cu un grad de ocupare ideal intre 50% și 85%
- Schneider Electric a încheiat primul trimestru cu realizări importante în materie de sustenabilitate
- Leul se prăbușește pentru a treia zi consecutiv: Euro atinge un nou maxim istoric de 5.1222 lei.
- Opinie Deloitte: Reglementarile se schimba, provocarile de business raman. Sustenabilitatea, dincolo de obligatiile de raportare, ca solutie de crestere pe termen lung
- Sales Partner, startup de digitalizare a operațiunilor dealerilor auto, vizează o finanțare de un milion de euro pentru extindere în Europa și dezvoltarea tehnologiei
- Studiu EY: Creșterea cererii de energie din partea companiilor creează noi provocări, dar și o mare oportunitate pentru furnizori
- Studiu Deloitte: 2/3 din companii invoca lipsa de experienta a noilor angajati, in timp ce posturile de incepatori sunt preluate de AI
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu