Jucatorii din sectorul imobiliar comercial din Romania vor cauta sa incheie contracte pentru perioade mai scurte in viitor
Data publicarii: 04-03-2021 | ImobiliareStudiul Deloitte România Comercial Real Estate 2021 a analizat percepția principalilor jucători de pe piața imobiliară în ceea ce privește pandemia dar și planurile de business ale dezvoltatorilor, proprietarilor și investitorilor din acest sector. Raportul final a fost întocmit pe baza răspunsurilor oferite de directori și membri ai consiliilor de administrație din acest domeniu iar rezultatele sunt de așteptat în contextul actual.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Aproximativ 80% din respondenți au declarat că ajustările și flexibilitatea prevederilor contractuale vor fi principalele aspecte care vor conta pentru utilizatorii finali și chiriași după terminarea crizei sanitare. Proprietarii, dezvoltatorii și investitorii din acest domeniu vor fi de asemenea înclinați să încheie contracte pentru perioade mai scurte de timp decât înainte de declanșarea pandemiei.
Potrivit aceluiași studiu, noua stare de normalitate se va traduce cel mai probabil printr-o reconfigurare a spațiilor din imobilele comerciale, 71% dintre respondenți considerând această abordare ca fiind plauzibilă în perioada imediat următoare. Aceștia se așteaptă și la o reconfigurare a modelelor de închiriere, 64% declarând că este posibil să asistăm la apariția unor contracte de tip barter și a unor acorduri de schimb imediat după încheierea pandemiei.
„Pe lângă provocările legate de modul în care întregul ecosistem se va adapta la noile condiții de business, sectorul imobiliar comercial din România se va confrunta și cu fluctuații de prețuri și cu rate de ocupare care vor varia foarte mult în funcție de tipul de proprietate comercială. Prețurile vor avea cel mai probabil în continuare o tendință ascendentă pe nișa depozitelor și a parcurilor logistice, în timp ce, pentru alte tipuri de proprietăți, evoluția ar putea fi mixtă. În viitor, vom asista la accelerarea transformării digitale a proceselor de administrare a proprietăților, 80% dintre respondenții locali afirmând că tehnologia este cea mai importantă competență care trebuie dezvoltată într-un scenariu post-pandemic”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul imobiliar.
Pandemia de Covid-19 a oferit și oferă în continuare și oportunități jucătorilor din sectorul imobiliar, jumătate dintre respondenți estimând contextul actual ca fiind propice pentru apariția unor noi modele de afaceri. Tehnologiile noi și lichiditățile vor fi prioritare în perioada post-pandemică, respondenții studiului spunând că se vor concentra pe resurse care să acopere nevoia de numerar.
„Comparativ cu criza financiară din 2008, perturbarea cauzată de pandemia de COVID-19 nu a generat un deficit semnificativ de lichiditate în sectorul imobiliar comercial Mai mult, pe parcursul crizei sanitare, instituțiile financiare au dat dovadă de deschidere și au continuat să finanțeze proiectele imobiliare comerciale aflate în derulare, aspect care se reflectă și în creșterea cu 10% a numărului de clădiri nerezidențiale în 2020 față de 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică”, a declarat Marius Vasilescu, Director Consultanță Financiară, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Raport PwC: 73% dintre liderii de business spun că afacerea lor a fost afectată de criza sanitară, dar impactul nu a fost atât de sever pe cât anticipau
- Deloitte Legal: Amnistia fiscala 3.0 – noi facilitati acordate contribuabililor
- XTB: Saltul preturilor marfurilor are putea fi resimtit de consumatori in perioada urmatoare
- Studiu Deloitte: femeile cu functii de conducere din Romania sunt platite mai putin si promovate mai rar decat omologii lor de sex masculin
- Dinu Bumbăcea preia conducerea PwC România de la Ionuț Simion, începând cu 1 iulie 2021
- Studiu Deloitte: pandemia va accelera adoptarea telemedicinei, a castilor pentru realitate digitala si a solutiilor de tip cloud
- Studiu Deloitte: de la declansarea pandemiei, femeile care lucreaza resimt presiune mai mare
- Sondaj PwC: Mai mult de jumătate dintre angajați cred că puțini oameni vor mai avea un loc de muncă stabil pe termen lung, în viitor
- Amera Tower: prima clădire de birouri din România care devine Zero Waste
- ING Bank - rezultate 2020
- Analiza EY Romania: Inspectia fiscala colecteaza din ce in ce mai putin
- Studiu PwC România: Piaţa locală de fuziuni şi achiziţii a scăzut cu 6% anul trecut, fiind totuși la un nivel ridicat
- Raport global PwC: Unul din cinci consumatori a făcut zilnic cumpărături online, magazinele fizice se reinventează
- Genesis Property: La un an de pandemie, aproape 55% dintre angajati lucreaza partial sau exclusiv de la birou.
- Efectele pandemiei: serviciile de poștă și curierat, la maxim istoric în 2020