Deloitte Legal: Amnistia fiscala 3.0 – noi facilitati acordate contribuabililor
Data publicarii: 08-04-2021 | Finante-BanciCa răspuns la evoluția din ce în ce mai imprevizibilă a situației economice pe fondul crizei sanitare generate de pandemia de Covid-19, autoritățile române continuă să adopte noi și noi măsuri cu scopul de a le oferi contribuabililor pârghiile necesare pentru a preîntâmpina acumularea de noi datorii la bugetul statului și pentru a stimula în continuare activitatea economică.
În acest context, a fost adoptată recent Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 19/2021 care instituie o nouă amnistie fiscală, bine-venită de altfel pentru mare parte din contribuabilii afectați din punct de vedere financiar de pandemie. Nu s-a reușit însă elaborarea unui act normativ care să poată fi pus în aplicare fără dileme și întrebări suplimentare.
„Seria recentă a amnistiilor fiscale a fost deschisă de OG nr. 6/2019 și continuată cu OUG nr. 69/2020, iar acum a apărut cea de-a treia ordonanță pe această temă, în mai puțin de doi ani. În linii mari, noul act normativ vizează prelungirea termenelor până la care contribuabilii pot întreprinde demersurile necesare pentru a beneficia de facilitățile instituite anterior, însă conține și o nouă variantă de amnistie fiscală, care poate avea implicații practice deosebite”, scriu Emanuel Bondalici, Managing Associate și Elena Moroiu, Associate la Reff și Asociații / Deloitte Legal.
Restructurarea a fost prevăzută deja cu ceva vreme în urmă de Ordonanța privind instituirea unor facilități fiscale nr 6/2019. Aceasta viza posibilitatea contribuabililor de a beneficia de eșalonări la plata taxelor, anularea unor accesorii pentru anumite obligații restante la data de 31 decembrie 2020. Noua ordonanță extinde perioada în care debitorul poate să depună notificarea pentru a beneficia de această facilitate până la data de 30 septembrie 2021 dar și prorogarea termenului maxim în care acesta poate transmite solicitarea de restructurare organului fiscal competent împreună cu planul de restructurare și testul creditorului privat până la data de 31 ianuarie 2022.
„Cele două precizări de mai sus pot genera confuzii, din cauza faptului că sunt tratate de sine stătător în cadrul OUG 19/2021, și nu ca o modificare expresă a OG 6/2019. Practic, în lipsa coroborării celor două acte normative, există riscul ca un contribuabil să fie executat silit doar pentru că nu a fost atent la o serie de clarificări care influențează în mod direct OG 6/2019, dar nu se regăsesc în acest act normativ”, continuă cei doi specialiști Ref & Asociații.
Prin ultima ordonanță publicată în această lună, Guvernul își asumă obiectivul de a stimula conformarea la plată a contribuabililor și de a revitaliza în același timp activitatea economică a acestora, care a avut de suferit considerabil în ultimul an. S-a decis astfel extinderea posibilității de a beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii aferente obligațiilor principale restante la data de 31 martie 2020 stabilite în urma unei inspecții fiscale în curs la data de 29 martie 2021, data intrării în vigoare a OUG 19/2021.
„Pentru a beneficia de această din urmă facilitate, debitorul trebuie să îndeplinească simultan două cerințe: diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă în urma inspecției fiscale sunt stinse conform regulilor și în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală, iar cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă până la data de 31 ianuarie 2022, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere (dacă acesta se împlinește după 31 ianuarie 2022)”, continuă cei doi.
„Cu siguranță măsura este bine-venită, însă, prin comparație cu amnistiile anterioare, maniera sumară de reglementare riscă să ridice o serie de probleme serioase în practică. Spre exemplu, textul nu stabilește în ce termen și ce procedură ar trebui să urmeze organul fiscal pentru soluționarea cererii de anulare a accesoriilor. Nici în prezent organele fiscale nu respectă termenele scurte de doar cinci zile în care ar trebui să răspundă notificărilor și cererilor de amnistie. Cu toate acestea, contribuabilii au un temei legal și un orizont de timp la care se pot raporta pentru a semnala tergiversarea soluționării cererilor și, eventual, pentru a demara un litigiu”, conchid ei.
În acest context, a fost adoptată recent Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 19/2021 care instituie o nouă amnistie fiscală, bine-venită de altfel pentru mare parte din contribuabilii afectați din punct de vedere financiar de pandemie. Nu s-a reușit însă elaborarea unui act normativ care să poată fi pus în aplicare fără dileme și întrebări suplimentare.
„Seria recentă a amnistiilor fiscale a fost deschisă de OG nr. 6/2019 și continuată cu OUG nr. 69/2020, iar acum a apărut cea de-a treia ordonanță pe această temă, în mai puțin de doi ani. În linii mari, noul act normativ vizează prelungirea termenelor până la care contribuabilii pot întreprinde demersurile necesare pentru a beneficia de facilitățile instituite anterior, însă conține și o nouă variantă de amnistie fiscală, care poate avea implicații practice deosebite”, scriu Emanuel Bondalici, Managing Associate și Elena Moroiu, Associate la Reff și Asociații / Deloitte Legal.
Restructurarea a fost prevăzută deja cu ceva vreme în urmă de Ordonanța privind instituirea unor facilități fiscale nr 6/2019. Aceasta viza posibilitatea contribuabililor de a beneficia de eșalonări la plata taxelor, anularea unor accesorii pentru anumite obligații restante la data de 31 decembrie 2020. Noua ordonanță extinde perioada în care debitorul poate să depună notificarea pentru a beneficia de această facilitate până la data de 30 septembrie 2021 dar și prorogarea termenului maxim în care acesta poate transmite solicitarea de restructurare organului fiscal competent împreună cu planul de restructurare și testul creditorului privat până la data de 31 ianuarie 2022.
„Cele două precizări de mai sus pot genera confuzii, din cauza faptului că sunt tratate de sine stătător în cadrul OUG 19/2021, și nu ca o modificare expresă a OG 6/2019. Practic, în lipsa coroborării celor două acte normative, există riscul ca un contribuabil să fie executat silit doar pentru că nu a fost atent la o serie de clarificări care influențează în mod direct OG 6/2019, dar nu se regăsesc în acest act normativ”, continuă cei doi specialiști Ref & Asociații.
Prin ultima ordonanță publicată în această lună, Guvernul își asumă obiectivul de a stimula conformarea la plată a contribuabililor și de a revitaliza în același timp activitatea economică a acestora, care a avut de suferit considerabil în ultimul an. S-a decis astfel extinderea posibilității de a beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii aferente obligațiilor principale restante la data de 31 martie 2020 stabilite în urma unei inspecții fiscale în curs la data de 29 martie 2021, data intrării în vigoare a OUG 19/2021.
„Pentru a beneficia de această din urmă facilitate, debitorul trebuie să îndeplinească simultan două cerințe: diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă în urma inspecției fiscale sunt stinse conform regulilor și în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală, iar cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă până la data de 31 ianuarie 2022, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere (dacă acesta se împlinește după 31 ianuarie 2022)”, continuă cei doi.
„Cu siguranță măsura este bine-venită, însă, prin comparație cu amnistiile anterioare, maniera sumară de reglementare riscă să ridice o serie de probleme serioase în practică. Spre exemplu, textul nu stabilește în ce termen și ce procedură ar trebui să urmeze organul fiscal pentru soluționarea cererii de anulare a accesoriilor. Nici în prezent organele fiscale nu respectă termenele scurte de doar cinci zile în care ar trebui să răspundă notificărilor și cererilor de amnistie. Cu toate acestea, contribuabilii au un temei legal și un orizont de timp la care se pot raporta pentru a semnala tergiversarea soluționării cererilor și, eventual, pentru a demara un litigiu”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial