Opinie Deloitte: Calculul salarial - cum gestionam riscul de conformitate in contextul actualelor schimbari fara precedent
Data publicarii: 13-04-2021 | EconomieÎncă de la începutul pandemiei, autoritățile și-au arătat interesul și s-au preocupat insistent de protecția angajaților atât din perspectiva sănătății cât și a veniturilor obținute. Acest interes imediat s-a materializat într-o serie de măsuri adoptate pentru populație și angajatori deopotrivă, cei din urmă încercând de-a lungul ultimelor luni să facă toate demersurile necesare pentru a putea accesa facilitățile acordate de stat în favoarea salariaților, cei care au dispus de resurse oferind și facilități suplimentare.
De la începutul acestui an, au intrat în vigoare o serie de măsuri dedicate salariaților precum indemnizația pentru telemuncă, decontarea serviciilor de vaccinare și testare sau decontarea serviciilor turistice. Sunt condiții în care pachetele salariale capătă o flexibilitate din ce în ce mai mare, necesitând în același timp și o atenție sporită din partea companiilor mai ales în zona de salarizare și resurse umane.
Fiecare dintre aceste reglementări vine cu propriul său set de instrucțiuni. Toate acestea presupun documentație specifică și reguli pe care angajatorul trebuie să le respecte. Spre exemplu, indemnizația pentru telemuncă poate fi decontată de către angajator și oferită salariatului în limita a 400 de lei lunar, fiind acordată proporțional cu numărul de zile lucrate în regim de telemuncă. Acest lucru înseamnă însă că angajatul va fi plătit cu sume diferite în funcție de locul în care își desfășoară activitatea, situație care complică destul de mult calculul salarial.
„În aceste condiții, la care se mai pot adăuga aspecte legate de neclaritatea unor reglementări, dar și de dotările insuficiente ale angajatorului (lipsa personalului calificat, sistem informatic neadecvat etc.), managementul resurselor umane și gestiunea calculului salarial devin operațiuni tot mai complexe pentru majoritatea companiilor. Astfel, antreprenorii și directorii executivi trebuie să analizeze implicațiile acestor provocării asupra personalului și, implicit, asupra întregii activități, și să ia măsurile necesare pentru o gestionare eficientă, fie în sensul redimensionării acestor funcții pe plan intern, cu investițiile aferente, fie prin apelarea la un furnizor extern, care dispune de resurse specializate (profesioniști cu experiență, dotări tehnice, acces la informații și expertiză în implementarea legislației aplicabile în domeniu)”, scrie Maria Butcu, Director soluții de servicii externalizate, Deloitte România.
„Nu în ultimul rând, aspectele menționate pot genera tot mai multe întrebări din partea angajaților cu privire la salariul lor, în special în condițiile neclarităților legislative sau a modului defectuos de transmitere și interpretare a informațiilor (de exemplu, anunțul autorităților cu privire la acordarea unei facilități fiscale pentru angajați poate genera un val de întrebări: de când se aplică, cine poate beneficia, în ce condiții, de ce nu se aplică și în cazul meu etc.). În plus, flexibilizarea programului de muncă poate duce la neclarități referitoare la compensațiile corespunzătoare pentru munca suplimentară, la numărul de ore pentru care un angajat este plătit sau la dreptul de a beneficia sau nu de anumite facilități”, continuă aceasta.
Prin urmare, conform noilor evoluții din toate ramurile industriei, este cât se poate de clar că resursa umană trebuie susținută acum prin soluții bazate pe tehnologie, cu precădere în zonele care se pretează unui proces mai amplu de automatizare, lucru care permite salariaților să se concentreze mai mult pe activitățile cu un mai mare grad de relevanță pentru ei și pentru companie dar și pe mai multă creativitate. „În mod special în departamentele de salarizare, programele informatice pot gestiona calendarele angajaților, pot efectua calculul salarial, pot ajuta la rezolvarea diferitelor solicitări și, în cele din urmă, generează economie de timp la un raport cost/beneficiu avantajos, mai ales dacă este vorba de o soluție adaptabilă la schimbările procedurale sau în funcție de evoluția afacerii”, adaugă expertul Deloitte. „Gestionarea corectă a calculului salarial este componenta cheie a relației dintre orice organizație și angajații săi. Susținerea forței de muncă depinde de calitatea aceastei relații și de greșelile care o pot pune în pericol.
Încrederea în serviciile de salarizare este, așadar, esențială pentru bunul mers al oricărei afaceri, indiferent dacă sunt administrate intern sau prin intermediul unui furnizor extern. În această privință, un angajator trebuie să pună în balanță avantajele și dezavantajele fiecărui mod de lucru și să ia decizia potrivită pentru afacerea pe care o derulează” conchide Maria Butcu.
De la începutul acestui an, au intrat în vigoare o serie de măsuri dedicate salariaților precum indemnizația pentru telemuncă, decontarea serviciilor de vaccinare și testare sau decontarea serviciilor turistice. Sunt condiții în care pachetele salariale capătă o flexibilitate din ce în ce mai mare, necesitând în același timp și o atenție sporită din partea companiilor mai ales în zona de salarizare și resurse umane.
Fiecare dintre aceste reglementări vine cu propriul său set de instrucțiuni. Toate acestea presupun documentație specifică și reguli pe care angajatorul trebuie să le respecte. Spre exemplu, indemnizația pentru telemuncă poate fi decontată de către angajator și oferită salariatului în limita a 400 de lei lunar, fiind acordată proporțional cu numărul de zile lucrate în regim de telemuncă. Acest lucru înseamnă însă că angajatul va fi plătit cu sume diferite în funcție de locul în care își desfășoară activitatea, situație care complică destul de mult calculul salarial.
„În aceste condiții, la care se mai pot adăuga aspecte legate de neclaritatea unor reglementări, dar și de dotările insuficiente ale angajatorului (lipsa personalului calificat, sistem informatic neadecvat etc.), managementul resurselor umane și gestiunea calculului salarial devin operațiuni tot mai complexe pentru majoritatea companiilor. Astfel, antreprenorii și directorii executivi trebuie să analizeze implicațiile acestor provocării asupra personalului și, implicit, asupra întregii activități, și să ia măsurile necesare pentru o gestionare eficientă, fie în sensul redimensionării acestor funcții pe plan intern, cu investițiile aferente, fie prin apelarea la un furnizor extern, care dispune de resurse specializate (profesioniști cu experiență, dotări tehnice, acces la informații și expertiză în implementarea legislației aplicabile în domeniu)”, scrie Maria Butcu, Director soluții de servicii externalizate, Deloitte România.
„Nu în ultimul rând, aspectele menționate pot genera tot mai multe întrebări din partea angajaților cu privire la salariul lor, în special în condițiile neclarităților legislative sau a modului defectuos de transmitere și interpretare a informațiilor (de exemplu, anunțul autorităților cu privire la acordarea unei facilități fiscale pentru angajați poate genera un val de întrebări: de când se aplică, cine poate beneficia, în ce condiții, de ce nu se aplică și în cazul meu etc.). În plus, flexibilizarea programului de muncă poate duce la neclarități referitoare la compensațiile corespunzătoare pentru munca suplimentară, la numărul de ore pentru care un angajat este plătit sau la dreptul de a beneficia sau nu de anumite facilități”, continuă aceasta.
Prin urmare, conform noilor evoluții din toate ramurile industriei, este cât se poate de clar că resursa umană trebuie susținută acum prin soluții bazate pe tehnologie, cu precădere în zonele care se pretează unui proces mai amplu de automatizare, lucru care permite salariaților să se concentreze mai mult pe activitățile cu un mai mare grad de relevanță pentru ei și pentru companie dar și pe mai multă creativitate. „În mod special în departamentele de salarizare, programele informatice pot gestiona calendarele angajaților, pot efectua calculul salarial, pot ajuta la rezolvarea diferitelor solicitări și, în cele din urmă, generează economie de timp la un raport cost/beneficiu avantajos, mai ales dacă este vorba de o soluție adaptabilă la schimbările procedurale sau în funcție de evoluția afacerii”, adaugă expertul Deloitte. „Gestionarea corectă a calculului salarial este componenta cheie a relației dintre orice organizație și angajații săi. Susținerea forței de muncă depinde de calitatea aceastei relații și de greșelile care o pot pune în pericol.
Încrederea în serviciile de salarizare este, așadar, esențială pentru bunul mers al oricărei afaceri, indiferent dacă sunt administrate intern sau prin intermediul unui furnizor extern. În această privință, un angajator trebuie să pună în balanță avantajele și dezavantajele fiecărui mod de lucru și să ia decizia potrivită pentru afacerea pe care o derulează” conchide Maria Butcu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial