Opinie Deloitte: Comertul online, vizat de o noua directiva UE. Obligatii de raportare suplimentare
Data publicarii: 19-05-2021 | EconomieComerțul online se află poate în cea mai bună etapă a istoriei sale, cunoscând o expansiune fără precedent în timpul pandemiei de Covid-19, motiv pentru care se află, din ce în ce mai serios, în atenția autorităților din întreaga lume care încearcă să determine dacă acest sector contribuie sau nu corespunzător din punct de vedere fiscal.
În acest scop a fost adoptată o nouă directivă la nivel european, DAC 7, directivă care vizează printre altele și platformele de comerț electronic și implicit comercianții care vând produse sau servicii prin intermediul acestora. Potrivit acestei noi reglementări, operatorii platformelor de comerț online vor avea obligația de a raporta autorităților fiscale informații cu privire la vânzările intermediate prin intermediul platformei. Această directivă va trebuie aplicată de toate țările Uniunii Europene începând cu data de 1 ianuarie 2023.
„Noua obligație de raportare impune sarcini suplimentare tuturor operatorilor de platforme digitale din România - fie că este vorba de deținătorii de platforme de tipul marketplace, intens utilizate de consumatori în perioada pandemică și nu numai, sau de operatorii de platforme care intermediază servicii de închirieri de mijloace de transport, proprietăți imobiliare sau servicii personale - iar efectele resimțite nu vor fi doar fiscale, ci și comerciale, juridice și chiar legate de reputație. Toate aceste aspecte trebuie luate în calcul și analizate până la 1 ianuarie 2013, când DAC 7 urmează să fie aplicată”, scriu Camelia Malahov, director taxe directe și Anca Ghizdavu, manager taxe directe în cadrul Deloitte România.
Activitățile vizate de această nouă directivă amintită mai sus, sunt vânzarea de bunuri, închirierea mijloacelor de transport, prestarea de servicii personale și închirierea de bunuri imobile, fie ele rezidențiale sau comerciale. În oricare dintre aceste cazuri, operatorul platformei care intermediază vânzarea de bunuri sau servicii va trebui să colecteze informații cu privire la vânzătorii activi de pe platformă și să transmită anual până la finele primei luni a anului următor, către autoritățile fiscale din țara sa, detalii cu privire la veniturile obținute din vânzări.
Astfel, nu vor fi raportate toate vânzările online ci doar cele intermediate printr-o platformă digitală prin care un vânzător este pus în contact cu un cumpărător. Nu intră astfel în sfera de aplicabilitate a directivei vânzările de produse proprii prin intermediul unei aplicații sau a unui site web dezvoltate de respectivul comerciant. Mai mult, pentru a simplifica raportarea, au fost introduse în directivă o serie de excepții pentru anumite activități și pentru unii vânzători dar și praguri valorice sub care veniturile obținute nu trebuie raportate.
„În funcție de modelul de business, unele platforme sunt scutite de obligația de raportare, astfel că este important ca operatorul să verifice dacă prevederile directivei se aplică sau nu în cazul său. Spre exemplu, un operator care desfășoară exclusiv activități de procesare a plăților sau listarea ori promovarea unei activități este exceptat de la obligația de raportare. Totodată, operatorul nu este obligat să transmită autorității fiscale date despre comercianții cu mai puțin de 30 de vânzări de bunuri, care, cumulat, nu depășesc 2.000 de euro într-un an calendaristic.
În plus, anumiți operatori ar putea fi exceptați de la noile reglementări dacă prezintă argumente solide pentru care activitățile intermediate de platformă nu ar intra sub incidența directivei. Procedura nu este cunoscută deocamdată, însă este de așteptat să implice demersuri importante din partea operatorilor interesați, astfel că aceștia trebuie să își pregătească din timp argumentația”, conchid cele două experte Deloitte.
În acest scop a fost adoptată o nouă directivă la nivel european, DAC 7, directivă care vizează printre altele și platformele de comerț electronic și implicit comercianții care vând produse sau servicii prin intermediul acestora. Potrivit acestei noi reglementări, operatorii platformelor de comerț online vor avea obligația de a raporta autorităților fiscale informații cu privire la vânzările intermediate prin intermediul platformei. Această directivă va trebuie aplicată de toate țările Uniunii Europene începând cu data de 1 ianuarie 2023.
„Noua obligație de raportare impune sarcini suplimentare tuturor operatorilor de platforme digitale din România - fie că este vorba de deținătorii de platforme de tipul marketplace, intens utilizate de consumatori în perioada pandemică și nu numai, sau de operatorii de platforme care intermediază servicii de închirieri de mijloace de transport, proprietăți imobiliare sau servicii personale - iar efectele resimțite nu vor fi doar fiscale, ci și comerciale, juridice și chiar legate de reputație. Toate aceste aspecte trebuie luate în calcul și analizate până la 1 ianuarie 2013, când DAC 7 urmează să fie aplicată”, scriu Camelia Malahov, director taxe directe și Anca Ghizdavu, manager taxe directe în cadrul Deloitte România.
Activitățile vizate de această nouă directivă amintită mai sus, sunt vânzarea de bunuri, închirierea mijloacelor de transport, prestarea de servicii personale și închirierea de bunuri imobile, fie ele rezidențiale sau comerciale. În oricare dintre aceste cazuri, operatorul platformei care intermediază vânzarea de bunuri sau servicii va trebui să colecteze informații cu privire la vânzătorii activi de pe platformă și să transmită anual până la finele primei luni a anului următor, către autoritățile fiscale din țara sa, detalii cu privire la veniturile obținute din vânzări.
Astfel, nu vor fi raportate toate vânzările online ci doar cele intermediate printr-o platformă digitală prin care un vânzător este pus în contact cu un cumpărător. Nu intră astfel în sfera de aplicabilitate a directivei vânzările de produse proprii prin intermediul unei aplicații sau a unui site web dezvoltate de respectivul comerciant. Mai mult, pentru a simplifica raportarea, au fost introduse în directivă o serie de excepții pentru anumite activități și pentru unii vânzători dar și praguri valorice sub care veniturile obținute nu trebuie raportate.
„În funcție de modelul de business, unele platforme sunt scutite de obligația de raportare, astfel că este important ca operatorul să verifice dacă prevederile directivei se aplică sau nu în cazul său. Spre exemplu, un operator care desfășoară exclusiv activități de procesare a plăților sau listarea ori promovarea unei activități este exceptat de la obligația de raportare. Totodată, operatorul nu este obligat să transmită autorității fiscale date despre comercianții cu mai puțin de 30 de vânzări de bunuri, care, cumulat, nu depășesc 2.000 de euro într-un an calendaristic.
În plus, anumiți operatori ar putea fi exceptați de la noile reglementări dacă prezintă argumente solide pentru care activitățile intermediate de platformă nu ar intra sub incidența directivei. Procedura nu este cunoscută deocamdată, însă este de așteptat să implice demersuri importante din partea operatorilor interesați, astfel că aceștia trebuie să își pregătească din timp argumentația”, conchid cele două experte Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online