Opinie Deloitte: Cu sau fara bonificatii, anul acesta declaratia unica trebuia depusa pana pe 25 mai
Data publicarii: 28-05-2021 | EconomieTermenul limită pentru depunerea declarațiilor unice aferente veniturilor realizate în anul 2020 a fost stabilit la data de 25 mai 2021. Deși în acest an contribuabilii care obțin venituri supuse raportării anuale au avut parte de mai multă predictibilitate cu privire la obligațiile pe care le au față de stat decât în anii precedenți însă, majoritatea au așteptat până în ultimul moment clarificări cu privire la bonificațiile pe care le-ar fi putut primi în urma depunerii declarației în format electronic, respectiv pentru plata obligațiilor aferente, în termenul prevăzut de lege. Pe măsură ce termenul limită se apropia, pe de altă parte, a devenit din ce în ce mai clar pentru toată lumea că bonificații de acest tip nu vor mai fi acordate și în acest an.
Toate persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale sunt obligate să depună anual declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente. Pentru veniturile realizate pe parcursul anului trecut și pentru cele estimate pentru acest an, termenul limită de depunere al acestei declarații era de 25 mai. Pe de altă parte, Codul Fiscal prevede că începând cu acest an, contribuabilii care depun declarația unică, pot beneficia de o bonificație de 10% din impozitul pe venit și din contribuțiile sociale. Nivelul bonificației și toate condițiile de acordare, precum și termenele de plată, ar fi trebuit însă stabilite prin legea bugetului de stat pe acest an, lucru care nu s-a întâmplat. În legea bugetului publicată în martie 2021, nu se regăsesc prevederi cu privire la bonificații, motiv pentru care conformarea voluntară nu mai este stimulată finaciar, suplimentar.
„Sistemul de bonificații a fost prevăzut odată cu introducerea declarației unice, pentru depunere online și/sau plata la timp sau chiar anticipată a obligațiilor fiscale. Istoric, însă, acesta nu a fost corelat la timp cu sistemele informatice și cu practica autorităților fiscale, nu a fost suficient de clar și a cauzat complicații pentru contribuabili”, scriu Radu Derscariu, Director și Diana Mihai, Consultant Senior Global Employer Services, Deloitte România. „Spre exemplu, pentru anul 2019, inițial nu au fost prevăzute bonificații, dar au fost reintroduse în 2020, pentru îndeplinirea la timp a obligațiilor fiscale declarative și de plată pentru anul anterior. Modificarea legislativă a venit foarte târziu (14 mai 2020, prin Ordonanța de Urgență nr. 69/2020), după ce mulți contribuabili depuseseră deja declarația unică pentru 2019. Așa că aceștia au fost nevoiți să depună declarație rectificativă pentru a beneficia de bonificațiile reintroduse (5% pentru depunerea declarației unice prin intermediul mijloacelor electronice și 5% pentru efectuarea plății în termenul prevăzut de lege)”, continuă cei doi specialiști Deloitte.
„Lăsând la o parte costul de conformare, contribuabilii în cauză pot întâmpina provocări și când încearcă să recupereze bonificația aferentă declarației din anul 2019 din obligațiile fiscale viitoare. Astfel, deși a îndeplinit toate condițiile și este îndreptățit să beneficieze de bonificație pentru 2019, poate constata că nu are situația fiscală reglată în cadrul bazei de date a autorităților și, în acest caz, acțiuni suplimentare sunt necesare pentru a putea beneficia de facilitățile fiscale cuvenite.
Situația celor care continuă să obțină venituri supuse raportării anuale este totuși una care se poate rezolva mai ușor decât cea în care contribuabilii nu mai au obligații fiscale viitoare din care să compenseze bonificațiile la care au dreptul, în urma rectificării declarației unice”, conchid cei doi.
Toate persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale sunt obligate să depună anual declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente. Pentru veniturile realizate pe parcursul anului trecut și pentru cele estimate pentru acest an, termenul limită de depunere al acestei declarații era de 25 mai. Pe de altă parte, Codul Fiscal prevede că începând cu acest an, contribuabilii care depun declarația unică, pot beneficia de o bonificație de 10% din impozitul pe venit și din contribuțiile sociale. Nivelul bonificației și toate condițiile de acordare, precum și termenele de plată, ar fi trebuit însă stabilite prin legea bugetului de stat pe acest an, lucru care nu s-a întâmplat. În legea bugetului publicată în martie 2021, nu se regăsesc prevederi cu privire la bonificații, motiv pentru care conformarea voluntară nu mai este stimulată finaciar, suplimentar.
„Sistemul de bonificații a fost prevăzut odată cu introducerea declarației unice, pentru depunere online și/sau plata la timp sau chiar anticipată a obligațiilor fiscale. Istoric, însă, acesta nu a fost corelat la timp cu sistemele informatice și cu practica autorităților fiscale, nu a fost suficient de clar și a cauzat complicații pentru contribuabili”, scriu Radu Derscariu, Director și Diana Mihai, Consultant Senior Global Employer Services, Deloitte România. „Spre exemplu, pentru anul 2019, inițial nu au fost prevăzute bonificații, dar au fost reintroduse în 2020, pentru îndeplinirea la timp a obligațiilor fiscale declarative și de plată pentru anul anterior. Modificarea legislativă a venit foarte târziu (14 mai 2020, prin Ordonanța de Urgență nr. 69/2020), după ce mulți contribuabili depuseseră deja declarația unică pentru 2019. Așa că aceștia au fost nevoiți să depună declarație rectificativă pentru a beneficia de bonificațiile reintroduse (5% pentru depunerea declarației unice prin intermediul mijloacelor electronice și 5% pentru efectuarea plății în termenul prevăzut de lege)”, continuă cei doi specialiști Deloitte.
„Lăsând la o parte costul de conformare, contribuabilii în cauză pot întâmpina provocări și când încearcă să recupereze bonificația aferentă declarației din anul 2019 din obligațiile fiscale viitoare. Astfel, deși a îndeplinit toate condițiile și este îndreptățit să beneficieze de bonificație pentru 2019, poate constata că nu are situația fiscală reglată în cadrul bazei de date a autorităților și, în acest caz, acțiuni suplimentare sunt necesare pentru a putea beneficia de facilitățile fiscale cuvenite.
Situația celor care continuă să obțină venituri supuse raportării anuale este totuși una care se poate rezolva mai ușor decât cea în care contribuabilii nu mai au obligații fiscale viitoare din care să compenseze bonificațiile la care au dreptul, în urma rectificării declarației unice”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall