Opinie Deloitte: Semnarea electronica a documentelor de munca, sfarsitul unei ere. In ce conditii se aplica?
Data publicarii: 07-06-2021 | HR/CariereDe câțiva ani încoace, majoritatea departamentelor de resurse umane și-au început tranziția firească către era digitală, multe companii fiind deja dotate cu sisteme adecvate pentru o mai bună organizarea a proceselor de recrutare a personalului dar și pentru coordonarea cât mai eficientă a echipelor. În același timp, au apărut schimbări semnificative și în ceea ce privește preferințele angajaților, mai ales dacă ținem cont de dezvoltarea fără precedent, exponențială, a muncii de la distanță, susținută în mare parte și de pandemia de Covid-19. Concluzia la care s-a ajuns după un an de pandemie, este cât se poate de sugestivă, majoritatea angajaților dorindu-și în continuare un program de lucru flexibil și posibilitatea de a lucra de la distanță cel puțin o parte a programului obișnuit de lucru dacă nu complet.
Din aceste motive și nu numai, companiile s-au văzut nevoite aproape peste noapte să își modifice organizarea resurselor umane, permițând de asemenea dezvoltarea unor instrumente capabile să răspundă noilor cerințe de pe piața muncii.
„Nu mai lipseau decât reglementările exprese care să încurajeze oficial angajatorii să utilizeze semnătura electronică, împlinind astfel un proces de digitalizare într-un domeniu în care premisele induceau imposibilitatea renunțării la suportul pe hârtie”, scriu Maria Butcu, Director Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România și Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff și Asociații Deloitte Legal. „Și acest aspect a fost rezolvat, odată cu adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 36/2021 privind, între altele, utilizarea semnăturii electronice în relațiile de muncă. S-a răspuns, astfel, necesității stringente a angajatorilor de a avea reglementată expres posibilitatea de a semna electronic atât contractele individuale de muncă, cât și celelalte documente emise în baza raportului de muncă”, continuă cele două.
„Această reglementare este bine-venită, în primul rând, pentru a elimina orice interpretare pe care o puteau avea autoritățile în caz de control, referitoare la posibilitatea utilizării semnăturii electronice calificate (pentru a semna, spre exemplu, contracte individuale de muncă), însă și pentru a oferi siguranță angajatorilor care decid să aplice noile prevederi legale cu privire la valabilitatea documentelor emise/încheiate. Astfel, pare că vine, în sfârșit, timpul să ne luăm la revedere de la documentele pe suport de hârtie”, conchid ele.
Cele mai multe companii au intrat în acest an având deja implementate sisteme HRMS (human resources management system) pentru toate aspectele importante din acest domeniu precum salarizarea, administrarea timpului de lucru și a activităților recurente, gestionarea resurselor umane în general.
Mai mult, instrumentele de acest tip sunt utilizate pe o scară din ce în ce mai largă și pentru urmărirea indicatorilor de performanță, companiile începând să se îndepărteze treptat, din ce în ce mai mult, de formatul tradițional pe hârtie, cel care a constituit norma până nu demult pentru toate documentele aferente relației de muncă. „Asistăm, așadar, la finalizarea procesului de dematerializare început încă dinainte de instituirea stării de urgență, care duce la simplificarea semnificativă a activității departamentelor de resurse umane și a recrutorilor și oferă și securitate, și confidențialitate”, mai spun Maria și gabriela.
Din aceste motive și nu numai, companiile s-au văzut nevoite aproape peste noapte să își modifice organizarea resurselor umane, permițând de asemenea dezvoltarea unor instrumente capabile să răspundă noilor cerințe de pe piața muncii.
„Nu mai lipseau decât reglementările exprese care să încurajeze oficial angajatorii să utilizeze semnătura electronică, împlinind astfel un proces de digitalizare într-un domeniu în care premisele induceau imposibilitatea renunțării la suportul pe hârtie”, scriu Maria Butcu, Director Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România și Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff și Asociații Deloitte Legal. „Și acest aspect a fost rezolvat, odată cu adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 36/2021 privind, între altele, utilizarea semnăturii electronice în relațiile de muncă. S-a răspuns, astfel, necesității stringente a angajatorilor de a avea reglementată expres posibilitatea de a semna electronic atât contractele individuale de muncă, cât și celelalte documente emise în baza raportului de muncă”, continuă cele două.
„Această reglementare este bine-venită, în primul rând, pentru a elimina orice interpretare pe care o puteau avea autoritățile în caz de control, referitoare la posibilitatea utilizării semnăturii electronice calificate (pentru a semna, spre exemplu, contracte individuale de muncă), însă și pentru a oferi siguranță angajatorilor care decid să aplice noile prevederi legale cu privire la valabilitatea documentelor emise/încheiate. Astfel, pare că vine, în sfârșit, timpul să ne luăm la revedere de la documentele pe suport de hârtie”, conchid ele.
Cele mai multe companii au intrat în acest an având deja implementate sisteme HRMS (human resources management system) pentru toate aspectele importante din acest domeniu precum salarizarea, administrarea timpului de lucru și a activităților recurente, gestionarea resurselor umane în general.
Mai mult, instrumentele de acest tip sunt utilizate pe o scară din ce în ce mai largă și pentru urmărirea indicatorilor de performanță, companiile începând să se îndepărteze treptat, din ce în ce mai mult, de formatul tradițional pe hârtie, cel care a constituit norma până nu demult pentru toate documentele aferente relației de muncă. „Asistăm, așadar, la finalizarea procesului de dematerializare început încă dinainte de instituirea stării de urgență, care duce la simplificarea semnificativă a activității departamentelor de resurse umane și a recrutorilor și oferă și securitate, și confidențialitate”, mai spun Maria și gabriela.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiză EY - Cristian Cârstoiu: Vehiculele electrice continuă să se îndrepte spre dominația vânzărilor
- Studiu EY: Majoritatea directorilor generali se tem că recesiunea va fi mai gravă decât criza financiară - comunicat de presă
- Schneider Electric îl numește pe Marc Garner în funcția de Senior Vice President al diviziei Secure Power în Europa
- Sondaj Storia.ro: Proprietarii si cumparatorii din Romania fac un sumar al pietei imobiliare din 2022
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă