Opinie Deloitte: Consolidarea fiscala, veriga lipsa din noua viziune a UE asupra impozitarii companiilor
Data publicarii: 09-06-2021 | EconomiePe agenda Uniunii Europene se află și reforma impozitării companiilor, un proiect ambițios publicat recent de Comisia Europeană, proiect care este prezentat ca fiind adaptat exigențelor viitorului și care are ca scop crearea unui mediu de business echitabil și stabil care să favorizeze în același timp și creșterea sustenabilă a economiei europene. Analizând mai îndeaproape planul Uniunii Europene, observăm că acesta reprezintă o declarație de susținere a reformei fiscale internaționale propuse de OECD care recent a primit și susținerea Statelor Unite ale Americii, statul care în anii trecuți reprezenta principalul opozant din acest punct de vedere. Observăm de asemenea și intenția de a renunța la o parte semnificativă a agendei europene promovate în ultimele decenii, respectiv la consolidarea fiscală la nivelul întregii Uniuni.
„Conform comunicării, CE va prezenta, până în 2023, un nou cadru pentru impozitarea întreprinderilor în UE, cu scopul de a reduce sarcinile administrative, de a elimina barierele fiscale și de a le crea un mediu mai favorabil în cadrul pieței unice. Pe de altă parte, cadrul de reglementare propus, intitulat Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT), va înlocui actuala propunere privind o bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB – Common Consolidated Corporate Tax Base), care va fi retrasă”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Baza fiscală consolidată, comună a companiilor a fost considerată până de curând una dintre cele mai ambițioase reforme fiscale la nivelul UE în domeniul impozitului pe profit. Aceasta a întâmpinat însă pe parcurs numeroase bariere, motiv pentru care a îmbrăcat diferite forme, ajungând în final să fie complet abandonată.
Ce a mai rămas din această ambițioasă reformă fiscală? Ei bine, prin intermediul noului cadru de reglementare propus ca ultimă variantă, Comisia Europeană și-a schimbat abordarea, propunând uniformizarea legislației. Mai mult, CE reconfirmă susținerea reformei fiscale propuse anterior de OECD care vizează atât taxarea economiei digitale cât și impunerea unui impozit pe profit la nivel global.
„În concluzie, agenda Comisiei Europene privind impozitarea companiilor a fost, practic, redusă la un plan mai puțin ambițios, care să se plieze mai degrabă pe propunerea OECD decât pe promisiunile anterioare. În aceste condiții, rămâne pe masa discuțiilor elaborarea unei legislații comune privind taxarea companiilor la nivel european, care să presupună o bază comună de calcul pentru impozitul pe profit și, implicit, o simplificare a procesului de conformare. Cu toate acestea, renunțarea la consolidare face ca depunerea unei singure declarații pentru impozitul pe profit de către o companie cu activități în mai multe state membre să rămână la nivel de deziderat”, continuă același Dan Bădin.
„Nu în ultimul rând, chiar și noua agendă fiscală a UE rămâne incertă, având în vedere, pe de o parte, că la nivelul OECD nu s-a întrunit consensul necesar pe detaliile reformei fiscale propuse, deși șansele au crescut semnificativ după deblocarea anunțată de SUA în primăvara acestui an, și, pe de altă parte, că procesul de legiferare în UE rămâne greoi atât timp cât se păstrează votul în unanimitate pe inițiativele legate de fiscalitate”, conchide el.
„Conform comunicării, CE va prezenta, până în 2023, un nou cadru pentru impozitarea întreprinderilor în UE, cu scopul de a reduce sarcinile administrative, de a elimina barierele fiscale și de a le crea un mediu mai favorabil în cadrul pieței unice. Pe de altă parte, cadrul de reglementare propus, intitulat Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT), va înlocui actuala propunere privind o bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB – Common Consolidated Corporate Tax Base), care va fi retrasă”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Baza fiscală consolidată, comună a companiilor a fost considerată până de curând una dintre cele mai ambițioase reforme fiscale la nivelul UE în domeniul impozitului pe profit. Aceasta a întâmpinat însă pe parcurs numeroase bariere, motiv pentru care a îmbrăcat diferite forme, ajungând în final să fie complet abandonată.
Ce a mai rămas din această ambițioasă reformă fiscală? Ei bine, prin intermediul noului cadru de reglementare propus ca ultimă variantă, Comisia Europeană și-a schimbat abordarea, propunând uniformizarea legislației. Mai mult, CE reconfirmă susținerea reformei fiscale propuse anterior de OECD care vizează atât taxarea economiei digitale cât și impunerea unui impozit pe profit la nivel global.
„În concluzie, agenda Comisiei Europene privind impozitarea companiilor a fost, practic, redusă la un plan mai puțin ambițios, care să se plieze mai degrabă pe propunerea OECD decât pe promisiunile anterioare. În aceste condiții, rămâne pe masa discuțiilor elaborarea unei legislații comune privind taxarea companiilor la nivel european, care să presupună o bază comună de calcul pentru impozitul pe profit și, implicit, o simplificare a procesului de conformare. Cu toate acestea, renunțarea la consolidare face ca depunerea unei singure declarații pentru impozitul pe profit de către o companie cu activități în mai multe state membre să rămână la nivel de deziderat”, continuă același Dan Bădin.
„Nu în ultimul rând, chiar și noua agendă fiscală a UE rămâne incertă, având în vedere, pe de o parte, că la nivelul OECD nu s-a întrunit consensul necesar pe detaliile reformei fiscale propuse, deși șansele au crescut semnificativ după deblocarea anunțată de SUA în primăvara acestui an, și, pe de altă parte, că procesul de legiferare în UE rămâne greoi atât timp cât se păstrează votul în unanimitate pe inițiativele legate de fiscalitate”, conchide el.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiză EY - Cristian Cârstoiu: Vehiculele electrice continuă să se îndrepte spre dominația vânzărilor
- Studiu EY: Majoritatea directorilor generali se tem că recesiunea va fi mai gravă decât criza financiară - comunicat de presă
- Schneider Electric îl numește pe Marc Garner în funcția de Senior Vice President al diviziei Secure Power în Europa
- Sondaj Storia.ro: Proprietarii si cumparatorii din Romania fac un sumar al pietei imobiliare din 2022
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă