Opinie Deloitte: Impozitul minim pe profit la nivel global - importanta victorie de etapa
Data publicarii: 23-07-2021 | EconomiePrezentat drept cel mai important acord privind fiscalitatea internațională, acordul obținut în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) stabilește un impozit pe profit minim la nivel global pentru marile companii într-un cuantum de 15%. Înțelegerea semnată de reprezentanți ai peste 130 de state și susținută prin acorduri recente obținute la nivelul G8 și apoi G20.
Acest consens obținut în cadrul OCDE încheie un deceniu de dezbateri intense pe marginea reformei fiscalității internaționale, scopul primar al acestora fiind cel de a discuta și implementa un sistem echitabil de taxare a companiilor multinaționale în beneficiul tuturor statelor pe teritoriul cărora își desfășoară activitatea. Victoria nu este însă totală, noile reguli convenite în cadrul OCDE aplicându-se unui număr limitat de companii.
În mod concret, statele care au semnat acordul mai sus amintit au convenit asupra unei reforme de impozitare axată pe două direcții: una cu privire la rata globală de impozitare a profiturilor de minim 15% și o alta care vizează distribuirea drepturilor de impozitare a multinaționalelor între statele semnatare.
„Astfel, un stat va putea impozita profiturile obținute de o companie națională din străinătate dacă impozitul plătit acolo este mai mic de 15%, pentru a compensa diferența. Această regulă se aplică societăților cu o cifră de afaceri de peste 750 de milioane de euro. În schimb, distribuirea unor cote din profit către statele de unde se obțin veniturile se va putea solicita, în anumite condiții, doar multinaționalelor care generează peste 20 de miliarde de euro în cifra de afaceri globală și a căror rentabilitate este mai mare de 10%. Așadar beneficiile statelor din care se extrag veniturile vor fi limitate”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Sunt și țări precum Irlanda sau Ungaria, cu cote de impozitare a profiturilor sub cea de 15% stabilită în urma acestui acord care au refuzat să semneze convenția, motivul invocat fiind că aceasta le-ar putea diminua avantajul competitiv în atragerea investitorilor, pe care îl conferă taxarea redusă.
„Pentru România, care are un impozit pe profit de 16%, impactul acordului OCDE asupra cotei minime este aproape inexistent. Companiile românești nu sunt afectate deloc de noile prevederi stabilite la nivel global, iar pentru companiile multinaționale care activează pe piața locală este posibil să apară anumite influențe mai degrabă din potențiale reorganizări interne ale grupurilor multinaționale ca urmare a introducerii impozitului minim”, continuă Dan Bădin. „Un impact mai mare în România ar putea avea aplicarea unei taxe digitale la nivel european, dacă și când se va implementa. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că pot fi și companii românești din sfera digitală care ar trebui să plătească o astfel de taxă în România, dar și în străinătate, dacă operează transfrontalier.
În concluzie, acordul OCDE asupra impozitului minim este extrem de important la nivel de semnal politic, chiar dacă nu rezolvă toate inechitățile privind taxarea la nivel global. Rămân multe detalii care trebuie clarificate și sunt de așteptat negocieri politice și tehnice intense în perioada următoare”, conchide acesta.
Acest consens obținut în cadrul OCDE încheie un deceniu de dezbateri intense pe marginea reformei fiscalității internaționale, scopul primar al acestora fiind cel de a discuta și implementa un sistem echitabil de taxare a companiilor multinaționale în beneficiul tuturor statelor pe teritoriul cărora își desfășoară activitatea. Victoria nu este însă totală, noile reguli convenite în cadrul OCDE aplicându-se unui număr limitat de companii.
În mod concret, statele care au semnat acordul mai sus amintit au convenit asupra unei reforme de impozitare axată pe două direcții: una cu privire la rata globală de impozitare a profiturilor de minim 15% și o alta care vizează distribuirea drepturilor de impozitare a multinaționalelor între statele semnatare.
„Astfel, un stat va putea impozita profiturile obținute de o companie națională din străinătate dacă impozitul plătit acolo este mai mic de 15%, pentru a compensa diferența. Această regulă se aplică societăților cu o cifră de afaceri de peste 750 de milioane de euro. În schimb, distribuirea unor cote din profit către statele de unde se obțin veniturile se va putea solicita, în anumite condiții, doar multinaționalelor care generează peste 20 de miliarde de euro în cifra de afaceri globală și a căror rentabilitate este mai mare de 10%. Așadar beneficiile statelor din care se extrag veniturile vor fi limitate”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Sunt și țări precum Irlanda sau Ungaria, cu cote de impozitare a profiturilor sub cea de 15% stabilită în urma acestui acord care au refuzat să semneze convenția, motivul invocat fiind că aceasta le-ar putea diminua avantajul competitiv în atragerea investitorilor, pe care îl conferă taxarea redusă.
„Pentru România, care are un impozit pe profit de 16%, impactul acordului OCDE asupra cotei minime este aproape inexistent. Companiile românești nu sunt afectate deloc de noile prevederi stabilite la nivel global, iar pentru companiile multinaționale care activează pe piața locală este posibil să apară anumite influențe mai degrabă din potențiale reorganizări interne ale grupurilor multinaționale ca urmare a introducerii impozitului minim”, continuă Dan Bădin. „Un impact mai mare în România ar putea avea aplicarea unei taxe digitale la nivel european, dacă și când se va implementa. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că pot fi și companii românești din sfera digitală care ar trebui să plătească o astfel de taxă în România, dar și în străinătate, dacă operează transfrontalier.
În concluzie, acordul OCDE asupra impozitului minim este extrem de important la nivel de semnal politic, chiar dacă nu rezolvă toate inechitățile privind taxarea la nivel global. Rămân multe detalii care trebuie clarificate și sunt de așteptat negocieri politice și tehnice intense în perioada următoare”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall