Opinie Deloitte: Impozitul minim pe profit la nivel global - importanta victorie de etapa
Data publicarii: 23-07-2021 | EconomiePrezentat drept cel mai important acord privind fiscalitatea internațională, acordul obținut în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) stabilește un impozit pe profit minim la nivel global pentru marile companii într-un cuantum de 15%. Înțelegerea semnată de reprezentanți ai peste 130 de state și susținută prin acorduri recente obținute la nivelul G8 și apoi G20.
Acest consens obținut în cadrul OCDE încheie un deceniu de dezbateri intense pe marginea reformei fiscalității internaționale, scopul primar al acestora fiind cel de a discuta și implementa un sistem echitabil de taxare a companiilor multinaționale în beneficiul tuturor statelor pe teritoriul cărora își desfășoară activitatea. Victoria nu este însă totală, noile reguli convenite în cadrul OCDE aplicându-se unui număr limitat de companii.
În mod concret, statele care au semnat acordul mai sus amintit au convenit asupra unei reforme de impozitare axată pe două direcții: una cu privire la rata globală de impozitare a profiturilor de minim 15% și o alta care vizează distribuirea drepturilor de impozitare a multinaționalelor între statele semnatare.
„Astfel, un stat va putea impozita profiturile obținute de o companie națională din străinătate dacă impozitul plătit acolo este mai mic de 15%, pentru a compensa diferența. Această regulă se aplică societăților cu o cifră de afaceri de peste 750 de milioane de euro. În schimb, distribuirea unor cote din profit către statele de unde se obțin veniturile se va putea solicita, în anumite condiții, doar multinaționalelor care generează peste 20 de miliarde de euro în cifra de afaceri globală și a căror rentabilitate este mai mare de 10%. Așadar beneficiile statelor din care se extrag veniturile vor fi limitate”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Sunt și țări precum Irlanda sau Ungaria, cu cote de impozitare a profiturilor sub cea de 15% stabilită în urma acestui acord care au refuzat să semneze convenția, motivul invocat fiind că aceasta le-ar putea diminua avantajul competitiv în atragerea investitorilor, pe care îl conferă taxarea redusă.
„Pentru România, care are un impozit pe profit de 16%, impactul acordului OCDE asupra cotei minime este aproape inexistent. Companiile românești nu sunt afectate deloc de noile prevederi stabilite la nivel global, iar pentru companiile multinaționale care activează pe piața locală este posibil să apară anumite influențe mai degrabă din potențiale reorganizări interne ale grupurilor multinaționale ca urmare a introducerii impozitului minim”, continuă Dan Bădin. „Un impact mai mare în România ar putea avea aplicarea unei taxe digitale la nivel european, dacă și când se va implementa. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că pot fi și companii românești din sfera digitală care ar trebui să plătească o astfel de taxă în România, dar și în străinătate, dacă operează transfrontalier.
În concluzie, acordul OCDE asupra impozitului minim este extrem de important la nivel de semnal politic, chiar dacă nu rezolvă toate inechitățile privind taxarea la nivel global. Rămân multe detalii care trebuie clarificate și sunt de așteptat negocieri politice și tehnice intense în perioada următoare”, conchide acesta.
Acest consens obținut în cadrul OCDE încheie un deceniu de dezbateri intense pe marginea reformei fiscalității internaționale, scopul primar al acestora fiind cel de a discuta și implementa un sistem echitabil de taxare a companiilor multinaționale în beneficiul tuturor statelor pe teritoriul cărora își desfășoară activitatea. Victoria nu este însă totală, noile reguli convenite în cadrul OCDE aplicându-se unui număr limitat de companii.
În mod concret, statele care au semnat acordul mai sus amintit au convenit asupra unei reforme de impozitare axată pe două direcții: una cu privire la rata globală de impozitare a profiturilor de minim 15% și o alta care vizează distribuirea drepturilor de impozitare a multinaționalelor între statele semnatare.
„Astfel, un stat va putea impozita profiturile obținute de o companie națională din străinătate dacă impozitul plătit acolo este mai mic de 15%, pentru a compensa diferența. Această regulă se aplică societăților cu o cifră de afaceri de peste 750 de milioane de euro. În schimb, distribuirea unor cote din profit către statele de unde se obțin veniturile se va putea solicita, în anumite condiții, doar multinaționalelor care generează peste 20 de miliarde de euro în cifra de afaceri globală și a căror rentabilitate este mai mare de 10%. Așadar beneficiile statelor din care se extrag veniturile vor fi limitate”, scrie Dan Bădin, partener servicii fiscale în cadrul Deloitte România.
Sunt și țări precum Irlanda sau Ungaria, cu cote de impozitare a profiturilor sub cea de 15% stabilită în urma acestui acord care au refuzat să semneze convenția, motivul invocat fiind că aceasta le-ar putea diminua avantajul competitiv în atragerea investitorilor, pe care îl conferă taxarea redusă.
„Pentru România, care are un impozit pe profit de 16%, impactul acordului OCDE asupra cotei minime este aproape inexistent. Companiile românești nu sunt afectate deloc de noile prevederi stabilite la nivel global, iar pentru companiile multinaționale care activează pe piața locală este posibil să apară anumite influențe mai degrabă din potențiale reorganizări interne ale grupurilor multinaționale ca urmare a introducerii impozitului minim”, continuă Dan Bădin. „Un impact mai mare în România ar putea avea aplicarea unei taxe digitale la nivel european, dacă și când se va implementa. Totuși, trebuie să ținem cont de faptul că pot fi și companii românești din sfera digitală care ar trebui să plătească o astfel de taxă în România, dar și în străinătate, dacă operează transfrontalier.
În concluzie, acordul OCDE asupra impozitului minim este extrem de important la nivel de semnal politic, chiar dacă nu rezolvă toate inechitățile privind taxarea la nivel global. Rămân multe detalii care trebuie clarificate și sunt de așteptat negocieri politice și tehnice intense în perioada următoare”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online