Opinie Deloitte: Raportarea SAF-T, obligatorie pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022. Ce presupune implementarea?
Data publicarii: 02-08-2021 | EconomieImplementarea sistemului SAF-T (Standard Audit File for Taxation) prinde contur și în țara noastră, ca parte a unui amplu proces de digitalizare a Agenției naționale de Administrare Fiscală. Marii contribuabili vor fi astfel obligați să realizeze raportările către ANAF, începând cu data de 1 ianuarie 2022 prin intermediul noului sistem. Aceștia au însă la dispoziție toate detaliile tehnice pe baza cărora ar trebui să înceapă deja implementarea SAF-T.
Mai mult, companiile vor avea posibilitatea de a se înscrie voluntar în prima fază de testare a sistemului începând cu a doua jumătate a lunii august din acest an (2021), proces care le va permite să își facă ajustările necesare pentru momentul în care acest tip de raportare va deveni obligatoriu. E o opțiune extrem de importantă dacă luăm în calcul complexitatea unui mecanism de raportare și timpul relativ scăzut care a mai rămas până la implementarea obligatorie a acestuia, în condițiile în care contribuabilii trebuie să se asigure de funcționalitate optimă.
„Inițiativa a apărut ca urmare a intenției OCDE de a implementa un standard uniform de raportare pentru companiile multinaționale ale căror raportări fiscale au devenit, în timp, tot mai greu de realizat și de monitorizat de către autorități. În linii mari, noul standard vizează reducerea deficitului de colectare a TVA și digitalizarea inspecțiilor fiscale”, scrie Vlad Boeriu, partener coordonator servicii fiscale și juridice în cadrul Deloitte România.
„În România, necesitatea implementării unui astfel de sistem a devenit evidentă de mai mulți ani, în condițiile în care țara noastră înregistrează, tradițional, cea mai redusă pondere a veniturilor fiscale în PIB (27% în 2019, față de 40%, media UE) și cel mai mare deficit de încasare a TVA din Uniunea Europeană (estimat la 37,4% pentru 2020, potrivit celor mai recente date publicate de Comisia Europeană). O raportare amplă și standardizată a tranzacțiilor ar putea ajuta la îmbunătățirea graduală a încasărilor din taxe la bugetul de stat, având în vedere experiența altor țări care au implementat deja SAF-T sau alte sisteme electronice de raportare”, continuă acesta.
Până să vedem primele rezultate însă, trebuie să trecem peste prima etapă, cea de implementare, etapă care nu este deloc simplă în condițiile în care companiile vor transmite instituțiilor statului un volum considerabil de informații fiscale și contabile legate de activitatea lor economică, în format predefinit și extrem de complex.
„În aceste condiții, dincolo de eforturile pe care contribuabilii trebuie să le depună în termeni de alocare a echipelor și resurselor financiare, este esențial ca aceștia să înceapă implementarea cât mai rapid pentru a verifica disponibilitatea datelor solicitate de schema SAF-T, pentru a mapa taxele necesare raportării, a alege o soluție IT de raportare și pentru a avea timp și să testeze raportarea până în momentul în care aceasta devine obligatorie”, conchide Vlad Boeriu.
Mai mult, companiile vor avea posibilitatea de a se înscrie voluntar în prima fază de testare a sistemului începând cu a doua jumătate a lunii august din acest an (2021), proces care le va permite să își facă ajustările necesare pentru momentul în care acest tip de raportare va deveni obligatoriu. E o opțiune extrem de importantă dacă luăm în calcul complexitatea unui mecanism de raportare și timpul relativ scăzut care a mai rămas până la implementarea obligatorie a acestuia, în condițiile în care contribuabilii trebuie să se asigure de funcționalitate optimă.
„Inițiativa a apărut ca urmare a intenției OCDE de a implementa un standard uniform de raportare pentru companiile multinaționale ale căror raportări fiscale au devenit, în timp, tot mai greu de realizat și de monitorizat de către autorități. În linii mari, noul standard vizează reducerea deficitului de colectare a TVA și digitalizarea inspecțiilor fiscale”, scrie Vlad Boeriu, partener coordonator servicii fiscale și juridice în cadrul Deloitte România.
„În România, necesitatea implementării unui astfel de sistem a devenit evidentă de mai mulți ani, în condițiile în care țara noastră înregistrează, tradițional, cea mai redusă pondere a veniturilor fiscale în PIB (27% în 2019, față de 40%, media UE) și cel mai mare deficit de încasare a TVA din Uniunea Europeană (estimat la 37,4% pentru 2020, potrivit celor mai recente date publicate de Comisia Europeană). O raportare amplă și standardizată a tranzacțiilor ar putea ajuta la îmbunătățirea graduală a încasărilor din taxe la bugetul de stat, având în vedere experiența altor țări care au implementat deja SAF-T sau alte sisteme electronice de raportare”, continuă acesta.
Până să vedem primele rezultate însă, trebuie să trecem peste prima etapă, cea de implementare, etapă care nu este deloc simplă în condițiile în care companiile vor transmite instituțiilor statului un volum considerabil de informații fiscale și contabile legate de activitatea lor economică, în format predefinit și extrem de complex.
„În aceste condiții, dincolo de eforturile pe care contribuabilii trebuie să le depună în termeni de alocare a echipelor și resurselor financiare, este esențial ca aceștia să înceapă implementarea cât mai rapid pentru a verifica disponibilitatea datelor solicitate de schema SAF-T, pentru a mapa taxele necesare raportării, a alege o soluție IT de raportare și pentru a avea timp și să testeze raportarea până în momentul în care aceasta devine obligatorie”, conchide Vlad Boeriu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall