Multinationalele, obligate la transparenta. Autoritatile europene vor sa se asigure ca acestea achita taxele potrivite in statele in care isi desfasoara activitatea
Data publicarii: Astazi, 12-10-2021 | Finante-BanciRecent, a trecut de Consiliul Uniunii Europene o măsură potrivit căreia companiile vor fi obligate să declare în mod public locul în care își realizează profiturile și plătesc impozitul. Prezenta este de altfel o concretizare a unei propuneri de Directivă ce data din anul 2016 și are ca principal scop creșterea transparenței și evident, de a determina dacă multinaționalele își achită taxele în fiecare jurisdicție în care își desfășoară activitatea.
Potrivit unui studiu realizat în luna august a acestui an de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, studiu bazat pe datele furnizate de multinaționale din 38 de jurisdicții, exista încă riscul realizării unor transferuri de profit către paradisuri fiscale și implicit, de micșorare a impozitelor plătite în țările în care acestea își desfășoară activitatea.
„Concret, măsura care a întrunit acordul Consiliului, stabilește că toate multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE), trebuie să dezvăluie în mod public informații privind impozitul pe profit plătit în diverse jurisdicții. Textual, propunerea de Directivă obligă la declararea impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă. O astfel de raportare va avea loc prin intermediul unui formular comun al UE și în formate electronice care pot fi citite automat”, scrie Adrian Rus, partener și lider al departamentului de prețuri de transfer din cadrul EY România.
După cinci ani de stat la sertar, Directiva ajunge astfel în sfârșit pe masa de dezbatere și este finalmente validată, chiar dacă există voci critice, ca urmare a scăpărilor pe care aceasta le are, printre care și scăparea din vedere a multinaționalelor cu afaceri mai mici de 750 de milioane de euro. Propunerea se va întoarce însă în Parlamentul Uniunii pentru definitivare și validare unde, mai mult ca sigur, va suferi și modificări.
„Odată adoptată, statele membre UE vor avea 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională, iar primul an financiar de raportare a informațiilor va fi cel ce începe la sau după un an după termenul de transpunere. Raportarea va avea loc în termen de 12 luni de la data bilanțului pentru anul financiar în discuție sau chiar mai repede, dacă statele membre vor alege o transpunere și un termen de raportare mai rapid”, adaugă Adrian Rus.
Până la urmă, este nevoie de astfel de declarații publice pentru a pune presiune pe multinaționalele care activează în interiorul granițelor Uniunii Europene, agenda principală a UE fiind transparența fiscală. „Chiar un oficial european acuza că, prin evitarea plății impozitului pe profit și planificare fiscală agresivă, marile companii multinaționale privează țările europene de peste 50 de miliarde de euro pe an. Ori, mai ales în condițiile crizei economice declanșate de pandemie, orice sursă de venit trebuie exploatată cât mai bine de autorități”, conchide specialistul EY.
Potrivit unui studiu realizat în luna august a acestui an de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, studiu bazat pe datele furnizate de multinaționale din 38 de jurisdicții, exista încă riscul realizării unor transferuri de profit către paradisuri fiscale și implicit, de micșorare a impozitelor plătite în țările în care acestea își desfășoară activitatea.
„Concret, măsura care a întrunit acordul Consiliului, stabilește că toate multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE), trebuie să dezvăluie în mod public informații privind impozitul pe profit plătit în diverse jurisdicții. Textual, propunerea de Directivă obligă la declararea impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă. O astfel de raportare va avea loc prin intermediul unui formular comun al UE și în formate electronice care pot fi citite automat”, scrie Adrian Rus, partener și lider al departamentului de prețuri de transfer din cadrul EY România.
După cinci ani de stat la sertar, Directiva ajunge astfel în sfârșit pe masa de dezbatere și este finalmente validată, chiar dacă există voci critice, ca urmare a scăpărilor pe care aceasta le are, printre care și scăparea din vedere a multinaționalelor cu afaceri mai mici de 750 de milioane de euro. Propunerea se va întoarce însă în Parlamentul Uniunii pentru definitivare și validare unde, mai mult ca sigur, va suferi și modificări.
„Odată adoptată, statele membre UE vor avea 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională, iar primul an financiar de raportare a informațiilor va fi cel ce începe la sau după un an după termenul de transpunere. Raportarea va avea loc în termen de 12 luni de la data bilanțului pentru anul financiar în discuție sau chiar mai repede, dacă statele membre vor alege o transpunere și un termen de raportare mai rapid”, adaugă Adrian Rus.
Până la urmă, este nevoie de astfel de declarații publice pentru a pune presiune pe multinaționalele care activează în interiorul granițelor Uniunii Europene, agenda principală a UE fiind transparența fiscală. „Chiar un oficial european acuza că, prin evitarea plății impozitului pe profit și planificare fiscală agresivă, marile companii multinaționale privează țările europene de peste 50 de miliarde de euro pe an. Ori, mai ales în condițiile crizei economice declanșate de pandemie, orice sursă de venit trebuie exploatată cât mai bine de autorități”, conchide specialistul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online