Multinationalele, obligate la transparenta. Autoritatile europene vor sa se asigure ca acestea achita taxele potrivite in statele in care isi desfasoara activitatea
Data publicarii: 12-10-2021 | Finante-BanciRecent, a trecut de Consiliul Uniunii Europene o măsură potrivit căreia companiile vor fi obligate să declare în mod public locul în care își realizează profiturile și plătesc impozitul. Prezenta este de altfel o concretizare a unei propuneri de Directivă ce data din anul 2016 și are ca principal scop creșterea transparenței și evident, de a determina dacă multinaționalele își achită taxele în fiecare jurisdicție în care își desfășoară activitatea.
Potrivit unui studiu realizat în luna august a acestui an de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, studiu bazat pe datele furnizate de multinaționale din 38 de jurisdicții, exista încă riscul realizării unor transferuri de profit către paradisuri fiscale și implicit, de micșorare a impozitelor plătite în țările în care acestea își desfășoară activitatea.
„Concret, măsura care a întrunit acordul Consiliului, stabilește că toate multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE), trebuie să dezvăluie în mod public informații privind impozitul pe profit plătit în diverse jurisdicții. Textual, propunerea de Directivă obligă la declararea impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă. O astfel de raportare va avea loc prin intermediul unui formular comun al UE și în formate electronice care pot fi citite automat”, scrie Adrian Rus, partener și lider al departamentului de prețuri de transfer din cadrul EY România.
După cinci ani de stat la sertar, Directiva ajunge astfel în sfârșit pe masa de dezbatere și este finalmente validată, chiar dacă există voci critice, ca urmare a scăpărilor pe care aceasta le are, printre care și scăparea din vedere a multinaționalelor cu afaceri mai mici de 750 de milioane de euro. Propunerea se va întoarce însă în Parlamentul Uniunii pentru definitivare și validare unde, mai mult ca sigur, va suferi și modificări.
„Odată adoptată, statele membre UE vor avea 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională, iar primul an financiar de raportare a informațiilor va fi cel ce începe la sau după un an după termenul de transpunere. Raportarea va avea loc în termen de 12 luni de la data bilanțului pentru anul financiar în discuție sau chiar mai repede, dacă statele membre vor alege o transpunere și un termen de raportare mai rapid”, adaugă Adrian Rus.
Până la urmă, este nevoie de astfel de declarații publice pentru a pune presiune pe multinaționalele care activează în interiorul granițelor Uniunii Europene, agenda principală a UE fiind transparența fiscală. „Chiar un oficial european acuza că, prin evitarea plății impozitului pe profit și planificare fiscală agresivă, marile companii multinaționale privează țările europene de peste 50 de miliarde de euro pe an. Ori, mai ales în condițiile crizei economice declanșate de pandemie, orice sursă de venit trebuie exploatată cât mai bine de autorități”, conchide specialistul EY.
Potrivit unui studiu realizat în luna august a acestui an de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, studiu bazat pe datele furnizate de multinaționale din 38 de jurisdicții, exista încă riscul realizării unor transferuri de profit către paradisuri fiscale și implicit, de micșorare a impozitelor plătite în țările în care acestea își desfășoară activitatea.
„Concret, măsura care a întrunit acordul Consiliului, stabilește că toate multinaționalele sau companiile independente cu un venit total consolidat de peste 750 milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, indiferent dacă își au sediul în UE sau în afara acesteia (dar operează în UE), trebuie să dezvăluie în mod public informații privind impozitul pe profit plătit în diverse jurisdicții. Textual, propunerea de Directivă obligă la declararea impozitului pe profit plătit în fiecare stat membru sau într-o țară terță aflată într-o jurisdicție necooperantă. O astfel de raportare va avea loc prin intermediul unui formular comun al UE și în formate electronice care pot fi citite automat”, scrie Adrian Rus, partener și lider al departamentului de prețuri de transfer din cadrul EY România.
După cinci ani de stat la sertar, Directiva ajunge astfel în sfârșit pe masa de dezbatere și este finalmente validată, chiar dacă există voci critice, ca urmare a scăpărilor pe care aceasta le are, printre care și scăparea din vedere a multinaționalelor cu afaceri mai mici de 750 de milioane de euro. Propunerea se va întoarce însă în Parlamentul Uniunii pentru definitivare și validare unde, mai mult ca sigur, va suferi și modificări.
„Odată adoptată, statele membre UE vor avea 18 luni pentru a transpune directiva în legislația națională, iar primul an financiar de raportare a informațiilor va fi cel ce începe la sau după un an după termenul de transpunere. Raportarea va avea loc în termen de 12 luni de la data bilanțului pentru anul financiar în discuție sau chiar mai repede, dacă statele membre vor alege o transpunere și un termen de raportare mai rapid”, adaugă Adrian Rus.
Până la urmă, este nevoie de astfel de declarații publice pentru a pune presiune pe multinaționalele care activează în interiorul granițelor Uniunii Europene, agenda principală a UE fiind transparența fiscală. „Chiar un oficial european acuza că, prin evitarea plății impozitului pe profit și planificare fiscală agresivă, marile companii multinaționale privează țările europene de peste 50 de miliarde de euro pe an. Ori, mai ales în condițiile crizei economice declanșate de pandemie, orice sursă de venit trebuie exploatată cât mai bine de autorități”, conchide specialistul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare