Opinie Deloitte: Strategia ANAF in plina criza sanitara - transformarile asteptate in privinta inspectiilor fiscale

Data publicarii: 29-10-2021 | Economie
Pentru următorii ani, România și-a asumat o serie de acțiuni în domeniul fiscal, o parte din acestea fiind incluse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală până la finele anului 2024. Unele dintre acestea, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care îl va avea asupra mediului de afaceri implementarea lor. Modificările adoptate în acest an, indică o serie de schimbări cu privire la modul de derulare a inspecțiilor fiscale, mai exact la eficiența și frecvența acestora.

Reforma administrației fiscale este de altfel prevăzută și în PNRR, Planul Național de Redresare și Reziliență și presupune în primul rând îmbunătățirea serviciilor digitale dar și optimizarea schimbului de informații, obiectivul principal fiind cel de a accelera ritmul de încasare a veniturilor la bugetul de stat. Astfel, planul prevede o creștere a numărului de inspecții fiscale cu zece procente până la finele anului 2025 precum și majorarea cu 30% până la finele anului 2022 a ponderii auditurilor documentare. Vor fi astfel optimizate controalele fiscale iar capacitatea de analiză a administrației fiscală va crește în perioada imediat următoare. De asemenea, de la data de 1 ianuarie 2022, va deveni obligatorie și raportarea în sistemul SAF-T.

„În prezent, ca parte a transformării digitale a activității ANAF, asistăm deja la impunerea Spațiului Privat Virtual (SPV) ca modalitate principală de interacțiune cu contribuabilii și, pe de altă parte, apar primele măsuri concrete în prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. Introducerea sistemului de raportare SAF-T, una dintre cele mai importante modificări fiscale ale anului 2021, va optimiza schimbul de informații între ANAF și contribuabili, astfel încât comportamentele incorecte vor fi mai rapid identificate și combătute. Această raportare va avea caracterul unei declarații informative, însă va constitui totodată o radiografie a situației fiscale a contribuabililor”, scriu Victoria Dobre, Senior Manager, Cezara Dumitrescu, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România, și Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

„În același timp, însă, datorită schimbărilor digitale ce vizează atât structura, cât și modul de desfășurare a controalelor, inspecțiile fiscale vor deveni mai puțin împovărătoare, dar contribuabilii vor fi nevoiți să se conformeze în timp real tuturor cerințelor inspectorilor fiscali cu privire la evidența și raportarea informațiilor. Or, din practică constatăm că, pentru contribuabilii din România care activează într-un mediu fiscal imprevizibil, o astfel de conformare este o sarcină dificilă, în general, și, cu atât mai mult, în contextul crizei acute de personal specializat, cu care se confruntă companiile în prezent, la care se adaugă tema tot mai presantă a reorganizărilor de afaceri”, adaugă ei.