Cum pot beneficia de șomaj tehnic salariații firmelor a căror activitate este suspendată în contextul restricțiilor COVID-19
Data publicarii: 01-11-2021 | EconomieÎn contextul creșterii numărului de îmbolnăviri cu Covid-19, a restricțiilor asu a prelungirii stării de alertă, redevine, din ce în ce mai posibil ca unele companii să își suspende temporar activitatea, total sau parțial. Salariații acestor companii, pe de altă parte, pot beneficia de șomaj tehnic până la data de 31 decembrie 2021 conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2021.
Prevederile acestei hotărâri se aplică și în cazul în care contractul individual de muncă este suspendat temporar din inițiativa angajatorului ca urmare a efectelor produse de virus ori, ca urmare a unei anchete epidemiologice. Excepție de la această regulă fac doar angajații care se află deja în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă acestuia.
Cuantumul indemnizației oferite în cazul șomajului tehnic este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de angajat. Suma este suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, plafonul maxim fiind de asemenea de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul curent.
„Pentru a putea acorda astfel de indemnizații angajaților, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, prin poșta electronică, o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizație. Plata indemnizațiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de șomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizațiilor către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare”, scrie Irina Marinescu, director al PwC România.
Indemnizația va fi calculată pentru întreaga perioadă în care contractul de muncă este suspendat dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2021. Aceasta este supusă de asemenea impozitării și plății contribuțiilor sociale și poate fi suplimentată de către angajator în cazul în care bugetul acestuia o permite.
„Această indemnizație (de cel mult 75% din câștigul salarial mediu brut) se acordă similar și profesioniștilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obțin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe. Plata se efectuează de către agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizației, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin poșta electronică, a cererii, declarație pe propria răspundere, însoțită de documentul care atestă întreruperea temporară a activității, total sau parțial”, adaugă Irina Marinescu.
„Persoanele fizice care beneficiază de astfel de indemnizații suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private”, conchide ea.
Prevederile acestei hotărâri se aplică și în cazul în care contractul individual de muncă este suspendat temporar din inițiativa angajatorului ca urmare a efectelor produse de virus ori, ca urmare a unei anchete epidemiologice. Excepție de la această regulă fac doar angajații care se află deja în concediu medical și care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă acestuia.
Cuantumul indemnizației oferite în cazul șomajului tehnic este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de angajat. Suma este suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, plafonul maxim fiind de asemenea de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul curent.
„Pentru a putea acorda astfel de indemnizații angajaților, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, prin poșta electronică, o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizație. Plata indemnizațiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de șomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizațiilor către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare”, scrie Irina Marinescu, director al PwC România.
Indemnizația va fi calculată pentru întreaga perioadă în care contractul de muncă este suspendat dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2021. Aceasta este supusă de asemenea impozitării și plății contribuțiilor sociale și poate fi suplimentată de către angajator în cazul în care bugetul acestuia o permite.
„Această indemnizație (de cel mult 75% din câștigul salarial mediu brut) se acordă similar și profesioniștilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obțin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe. Plata se efectuează de către agențiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizației, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin poșta electronică, a cererii, declarație pe propria răspundere, însoțită de documentul care atestă întreruperea temporară a activității, total sau parțial”, adaugă Irina Marinescu.
„Persoanele fizice care beneficiază de astfel de indemnizații suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizațiilor, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private”, conchide ea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial