Opinie Deloitte: Esalonarea la plata, in forma simplificata – benefica in cazul unor dificultati financiare temporare

Data publicarii: 02-12-2021 | Economie
Potrivit celui mai recent raport publicat de Agenția Naționaă pentru Administrarea Fisală, ANAF, direcțiile majore ale instituției pentru următorii ani vizează continuarea parteneriatului cu contribuabilii, mediul academic și mediul de afaceri. Se vizează de asemenea prevenirea evaziunii fiscale și adoptarea soluțiilor digitale integrate. În acest scop, Agenția oferă o serie de măsuri de stimulare a conformării voluntare, simplificarea procedurilor de eșalonare la plată, anularea obligațiilor de plată accesorii sau restructurarea obligațiilor bugetare.

Potrivit raportului ANAF, în primul semestru al anului curent mare parte din aceste măsuri s-au și concretizat, menținându-se gradul de conformare voluntară la plată la o valoare apropiată de cea înregistrată în perioada similară a anului 2019 (peste 85%).

S-a reușit de asemenea menținerea gradului de conformare voluntară la declarare la un nivel ridicat de 94,3% dar și creșterea gradului de accesare a facilităților fiscale de la 4,6 miliarde de lei în primul semestru al anului trecut, la 15,3 miliarde de lei la sfârșitul primului semestru al acestui an.

Înțelegem prin urmare că toate măsurile luate în vederea conformării voluntare s-au dovedit a fi eficiente în cele din urmă. Acesta este de altfel și unul dintre principalele motive pentru care eșalonarea la plată în formă simplificată a devenit permanentă, această măsură fiind introdusă deja în Codul de procedură fiscală. În acest context, Ordinul nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată își propune în primul rând reducerea birocrației în procesul de accesare a înlesnirilor la plată și să ajute contribuabilii care trec prin dificultăți financiare temporare.

„Sfera de aplicare a eșalonării simplificate, astfel cum este detaliată în procedura adoptată, este una extinsă și acoperă, suplimentar față de obligațiile fiscale principale și accesorii, amenzile sau creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare autorităților fiscale (prevăzute de OG nr. 11/2021) și creanțele rezultate din săvârșirea unor infracțiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare și amenzi/judiciare penale. Cu toate acestea, nu sunt vizate toate creanțele rezultate din infracțiuni - spre exemplu eșalonarea nu poate fi dispusă pentru sumele ce fac obiectul confiscărilor sau cele ce reprezintă echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate produsul unei infracțiuni”, scriu Luiza Ionescu-Donoiu, Senior Managing Associate, Laura Epure (Spiridon), Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal, și Ana Petrescu-Mujdei, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.

În același timp, eșalonarea la plată este incompatibilă, în forma ei simplificată, cu procedura restructurării obligațiilor bugetare sau cu amnistia fiscală. Un contribuabil care a depus notificare cu intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare sau pentru a beneficia de anularea obligațiilor accesorii riscă să piardă beneficiile asociate acestor proceduri în cazul în care solicită și eșalonarea la plată în formă simplificată.

„Așadar, dacă un contribuabil vrea să beneficieze de restructurarea obligațiilor bugetare sau de amnistia fiscală, dar și-ar dori, din varii motive, să efectueze plata și să profite de efectele eșalonării la plată, în formă simplificată, trebuie să efectueze, în prealabil, o analiză temeinică a îndeplinirii condițiilor legale de acordarea eșalonării simplificate. Spre exemplu, dacă un contribuabil căruia i s-au stabilit obligații suplimentare de plată în urma unei inspecții fiscale ar dori să apeleze la amnistie, depunerea unei cereri pentru a beneficia de eșalonare la plată simplificată nu ar fi una oportună, deoarece s-ar pierde beneficiul obținut prin depunerea notificării privind obținerea amnistiei (cum ar fi amânarea la plată a obligațiilor accesorii ce ar urma să fie anulate ori suspendarea executării silite a obligațiilor accesorii amânate la plată). Eșalonarea la plată, în formă simplificată, ar rămâne o opțiune validă, totuși, în cazul în care contribuabilul nu ar avea posibilitatea să achite sumele stabilite suplimentar prin decizia de impunere, condiție obligatorie pentru a beneficia de amnistia fiscală” adaugă ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG