Opinie Deloitte - OCDE: procedura amiabilă pentru soluționarea disputelor fiscale, slab utilizată în România
Data publicarii: 15-12-2021 | Finante-BanciOriunde în lume, companiile pot contesta deciziile de impunere emise de autorități atunci când consideră că aceste decizii contravin acordurilor sau convențiilor de evitare a dublei impuneri. Acestea pot de cele mai multe ori apela la soluția amiabilă de soluționare a disputelor, o procedură care potrivit lui Ciprian Gavriliu, partener și Corina Augustin, consultant senior prețuri transfer în cadrul Deloitte România, este foarte puțin utilizată la noi în țară. Cei doi se bazează pe cele mai recente date publicate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică referitoare la anul 2020.
OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor pe cale amiabilă. Statistica aferentă anului trecut acoperă 118 jurisdicții printre care și țara noastră, cuprinzând practic cazurile derulate în întreaga lume. Aflăm astfel că doar în 2020 s-au demarat 2500 de cazuri, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții în vreme ce următoarele 40% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.
„Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior)”, scriu cei doi experți Deloitte.
Dintre toate cererile soluționate pe parcursul anului trecut, 75% dintre acestea au rezolvat în totalitate atât aspectele legate de zonele de impozitare cât și cele referitoare la prețurile de transfer. Doar aproximativ 3% din proceduri au fost încheiate fără acord, numărul de cazuri retrase de contribuabili dublându-se de asemenea comparativ cu anul 2019.
Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne ridicată, termenele fiind comparabile cu o dispută la tribunal Unele jurisdicții au înregistrat de altfel și întârzieri, în special pentru cazurile mai complexe, pandemia și criza generată de aceasta afectând calitatea comunicării cu unii parteneri din tratatele internaționale.
„În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri. Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente”, conchid cei doi.
OCDE publică anual date cu privire la procesul de soluționare a procedurilor pe cale amiabilă. Statistica aferentă anului trecut acoperă 118 jurisdicții printre care și țara noastră, cuprinzând practic cazurile derulate în întreaga lume. Aflăm astfel că doar în 2020 s-au demarat 2500 de cazuri, 95% dintre acestea fiind inițiate în primele 25 de jurisdicții în vreme ce următoarele 40% fiind reprezentate de alte 40 de jurisdicții.
„Impactul pandemiei de COVID-19 s-a resimțit și la nivelul procesului de soluționare a procedurilor amiabile, astfel că se remarcă o ușoară scădere a numărului total de cereri finalizate, comparativ cu anul 2019. Această diminuare este datorată cazurilor din alte arii de impozitare, care au scăzut cu 12%, în timp ce numărul cazurilor din sfera prețurilor de transfer soluționate a crescut cu aproximativ 6% pe parcursul anului trecut. Cu toate acestea, autoritățile competente s-au adaptat contextului generat de pandemie și au permis contribuabililor să depună cererile pentru demararea procedurii amiabile și în format digital (variantă inexistentă anterior)”, scriu cei doi experți Deloitte.
Dintre toate cererile soluționate pe parcursul anului trecut, 75% dintre acestea au rezolvat în totalitate atât aspectele legate de zonele de impozitare cât și cele referitoare la prețurile de transfer. Doar aproximativ 3% din proceduri au fost încheiate fără acord, numărul de cazuri retrase de contribuabili dublându-se de asemenea comparativ cu anul 2019.
Durata de soluționare a cererilor privind procedura amiabilă rămâne ridicată, termenele fiind comparabile cu o dispută la tribunal Unele jurisdicții au înregistrat de altfel și întârzieri, în special pentru cazurile mai complexe, pandemia și criza generată de aceasta afectând calitatea comunicării cu unii parteneri din tratatele internaționale.
„În România, gradul de soluționare a procedurilor amiabile a fost relativ redus pentru cererile depuse după data de 1 ianuarie 2016. În zona prețurilor de transfer, în cursul anului 2020 au fost depuse 14 cereri de soluționare prin intermediul procedurii amiabile, din care doar trei au fost soluționate, iar la finalul perioadei analizate au rămas deschise 40 de cazuri. Din statisticile publicate de OCDE rezultă că principalii parteneri ai României cu privire la procedurile amiabile sunt Austria, Germania, Spania și Italia, jurisdicții mult mai active din acest punct de vedere, cel mai probabil datorită cadrului fiscal mai stabil. Astfel, în 2020, în Austria au fost inițiate 40 de cereri pentru procedura amiabilă, în Germania 323, în Italia 307, iar în Spania 171 de cereri. În concluzie, numărul redus de cereri de inițiere a procedurii amiabile depuse de companiile din România poate fi explicat prin faptul că acest instrument este puțin cunoscut de către contribuabili, la fel și implicațiile ce decurg dintr-un astfel de proces. Un alt factor descurajant este legat de durata îndelungată de soluționare din partea autorităților competente”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial