Opinie Deloitte: Un nou sezon fiscal intens pentru contribuabili - propuneri incerte pentru 2022
Data publicarii: 29-12-2021 | EconomieÎn mod tradițional, contribuabilii români primesc și în acest sfârșit de an mesaje contradictorii din partea autorităților care vin cu o serie de măsuri fiscale adoptate în regim de urgență pentru care nu s-au făcut studii de impact și nici nu au fost consultați mediul de afaceri.
Justificarea pentru aceste decizii este dată de nevoia de a echilibra bugetul de stat pentru anul următor. De altfel, Ministerul Finanțelor a publicat recent un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede mai multe măsuri fiscal-bugetare. Dintre acestea remarcăm restrângerea bazei de aplicare a regimului fiscal specific microîntreprinderilor dar și intenția de a majora plafonul pentru aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru cumpărarea de locuințe însă cu o aplicabilitate restrânsă. În același timp, la o distanță de doar o zi, un alt proiect aproape identic a fost publicat, acesta fiind însă lipsit de prevederea referitoare la reducerea plafonului pentru microintreprinderi. Rămâne însă întrebarea cu privire la care dintre acestea va ajunge în cele din urmă pe masa Guvernului.
În ceea ce privește impozitele directe, una dintre măsurile care ar putea avea cel mai mare impact se referă la reducerea plafonului de impozitare pentru microintreprinderi la jumătate, de la un milion de euro la 500000 de euro. În aceste condiții, societățile comerciale care ies din sfera de aplicare a regimului fiscal cu aplicarea unei taxe de la 1% la 3% pe cifra de afaceri, devin plătitoare de impozit pe profit de 16%. A fost eliminată din cel de-al doilea proiect ca urmare a reacției imediate a mediului de afaceri care a acuzat timpul foarte scurt în care cei vizați sunt obligați să facă trecerea de la o formă de impozitare la alta, și anume de la 1 ianuarie 2022.
Pe de altă parte, autoritățile și-au asumat modificarea regimului privind impozitarea microîntreprinderilor în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, PNRR. scopul acesteia ar fi cel de a asigura un sistem fiscal mai echitabil și mai eficient, unul simplu și transparent. Lărgirea bazei de aplicare a impozitului pe profit este de asemenea necesară în perspectiva acordului obținut de OCDE cu privire la impozitul minim global de 15%.
„Pe de altă parte, însă, impozitul pe profit implică un efort mult mai mare de administrare atât pentru autorități, cât și pentru contribuabili. Dacă motivul modificării este legat de majorarea încasărilor la bugetul de stat, pentru a se elimina efortul suplimentar necesar, o alternativă ar fi menținerea impozitului pe cifra de afaceri, cu aplicarea unei cote mai mari pentru companiile care depășesc un anumit plafon. Astfel, se descurajează utilizarea artificiilor pentru reducerea bazei de aplicare a impozitului pe profit. Totodată, se reduce povara administrativă și scad efortul de conformare și cel al ANAF în administrare și control (vs. impozitul pe profit)”, scrie Vlad Boeriu, partener coordonator servicii fiscale și juridice în cadrul Deloitte România.
În ceea ce privește TVA, măsurile anunțate vizează aplicarea unei cote reduse pentru vânzarea de locuințe și furnizarea energiei termice.
„În zona de administrare fiscală, domeniu în care autoritățile și-au asumat cele mai importante măsuri în vederea creșterii veniturilor la bugetul de stat, ca noutate apare propunerea de înființare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, pentru a completa pilonii de bază ai digitalizării administrației fiscale, respectiv conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF, implementarea facturii electronice și implementarea sistemului de raportare SAF-T. Prin intermediul noului sistem, contribuabilii vor declara anticipat deplasarea bunurilor deținute dintr-o locație în alta și, prin interconectare cu celelalte sisteme (e-Factura și Trafic control), va ajuta la prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniu și va contribui la creșterea gradului de colectare a TVA. În plus, sistemul e-Factură se va aplica și în cazul livrărilor de produse cu risc fiscal ridicat”, adaugă expertul Deloitte.
Justificarea pentru aceste decizii este dată de nevoia de a echilibra bugetul de stat pentru anul următor. De altfel, Ministerul Finanțelor a publicat recent un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede mai multe măsuri fiscal-bugetare. Dintre acestea remarcăm restrângerea bazei de aplicare a regimului fiscal specific microîntreprinderilor dar și intenția de a majora plafonul pentru aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru cumpărarea de locuințe însă cu o aplicabilitate restrânsă. În același timp, la o distanță de doar o zi, un alt proiect aproape identic a fost publicat, acesta fiind însă lipsit de prevederea referitoare la reducerea plafonului pentru microintreprinderi. Rămâne însă întrebarea cu privire la care dintre acestea va ajunge în cele din urmă pe masa Guvernului.
În ceea ce privește impozitele directe, una dintre măsurile care ar putea avea cel mai mare impact se referă la reducerea plafonului de impozitare pentru microintreprinderi la jumătate, de la un milion de euro la 500000 de euro. În aceste condiții, societățile comerciale care ies din sfera de aplicare a regimului fiscal cu aplicarea unei taxe de la 1% la 3% pe cifra de afaceri, devin plătitoare de impozit pe profit de 16%. A fost eliminată din cel de-al doilea proiect ca urmare a reacției imediate a mediului de afaceri care a acuzat timpul foarte scurt în care cei vizați sunt obligați să facă trecerea de la o formă de impozitare la alta, și anume de la 1 ianuarie 2022.
Pe de altă parte, autoritățile și-au asumat modificarea regimului privind impozitarea microîntreprinderilor în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, PNRR. scopul acesteia ar fi cel de a asigura un sistem fiscal mai echitabil și mai eficient, unul simplu și transparent. Lărgirea bazei de aplicare a impozitului pe profit este de asemenea necesară în perspectiva acordului obținut de OCDE cu privire la impozitul minim global de 15%.
„Pe de altă parte, însă, impozitul pe profit implică un efort mult mai mare de administrare atât pentru autorități, cât și pentru contribuabili. Dacă motivul modificării este legat de majorarea încasărilor la bugetul de stat, pentru a se elimina efortul suplimentar necesar, o alternativă ar fi menținerea impozitului pe cifra de afaceri, cu aplicarea unei cote mai mari pentru companiile care depășesc un anumit plafon. Astfel, se descurajează utilizarea artificiilor pentru reducerea bazei de aplicare a impozitului pe profit. Totodată, se reduce povara administrativă și scad efortul de conformare și cel al ANAF în administrare și control (vs. impozitul pe profit)”, scrie Vlad Boeriu, partener coordonator servicii fiscale și juridice în cadrul Deloitte România.
În ceea ce privește TVA, măsurile anunțate vizează aplicarea unei cote reduse pentru vânzarea de locuințe și furnizarea energiei termice.
„În zona de administrare fiscală, domeniu în care autoritățile și-au asumat cele mai importante măsuri în vederea creșterii veniturilor la bugetul de stat, ca noutate apare propunerea de înființare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, pentru a completa pilonii de bază ai digitalizării administrației fiscale, respectiv conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al ANAF, implementarea facturii electronice și implementarea sistemului de raportare SAF-T. Prin intermediul noului sistem, contribuabilii vor declara anticipat deplasarea bunurilor deținute dintr-o locație în alta și, prin interconectare cu celelalte sisteme (e-Factura și Trafic control), va ajuta la prevenirea și combaterea evaziunii fiscale din domeniu și va contribui la creșterea gradului de colectare a TVA. În plus, sistemul e-Factură se va aplica și în cazul livrărilor de produse cu risc fiscal ridicat”, adaugă expertul Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online