Opinie Deloitte: Motivele pentru care multe firme romanesti nu sunt pregatite pentru raportarea ANAF.
Data publicarii: 16-02-2022 | Finante-BanciÎncepând cu acest an, Agenția Națională de Administrare Fiscală a introdus un nou sistem de raportare fiscală extrem de complex. Mai mult, firmele locale au avut o perioadă extrem de scurtă la dispoziție, pentru a implementa acest nou sistem. Este vorba despre noul format de raportare SAF-T, impus la nivelul întregii Uniuni Europene, iar riscul pentru ca declarațiile să fie depuse cu întârziere sau incomplet este în acest moment foarte mare.
Societățile comerciale sunt obligate să depună declarațiile SAF-T începând cu prima lună a acestui an și au o perioadă de grație de șase luni, perioadă pe care trebuie să o folosească eficient, având în vedere cantitatea enormă de informații care trebuie raportate prin acest sistem. Includem aici toate datele contabile ale unei firme, incasările, plățile, stocurile, taxele plătite, facturile emise și primite, înregistrările contabile, și așa mai departe. Cu alte cuvinte, toate datele contabile pe care firmele le gestionează. Unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă firmele locale în această perioadă constă în faptul că multe dintre acestea nu știu încă cu exactitate ce informații trebuie să transmită către ANAF și mai ales, ce presupune exact această metodă de raportare.
„Având în vedere că declarația se va depune online, o mare parte dintre contribuabili își pun speranța în furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care îl utilizează. În practică, dacă informațiile cerute de autoritatea fiscală nu există în programul de contabilitate, declarația depusă nu va fi validată. Astfel, în primul rând societățile trebuie să se asigure că, începând din 1 ianuarie 2022, colectează de la clienți și furnizori toate informațiile solicitate în schema SAF-T”, scriu Adrian Teampău, Director, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Un alt obstacol semnificativ cu care se confruntă firmele din România este cauzat de corectitudinea datelor din programul de contabilitate care nu garantează că acestea sunt și corecte potrivit noilor norme.
„În prima fază contribuabilul trebuie să se asigure că declară un tratament fiscal și contabil corect pentru toate tranzacțiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea să stabilească instant dacă, spre exemplu, firma a aplicat cote greșite de TVA, dacă nu a taxat anumite tranzacții, dacă a calculat eronat amortizarea etc. Așadar, înainte de implementarea oricărei soluții IT în vederea raportării electronice, trebuie analizate încadrările contabile și fiscale ale tranzacțiilor derulate în mod recurent”, continuă cei doi experți Deloitte.
„Nu în ultimul rând, estimarea eronată a timpului necesar pentru pregătirea declarației - analiza datelor și implementarea unei soluții IT de raportare – poate duce la depășirea termenelor. Din această perspectivă, un alt aspect important de menționat este acela că apropierea termenului de depunere va genera, fără îndoială, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asistă contribuabilii în demersul de implementare a declarației SAF-T”, conchid cei doi.
Societățile comerciale sunt obligate să depună declarațiile SAF-T începând cu prima lună a acestui an și au o perioadă de grație de șase luni, perioadă pe care trebuie să o folosească eficient, având în vedere cantitatea enormă de informații care trebuie raportate prin acest sistem. Includem aici toate datele contabile ale unei firme, incasările, plățile, stocurile, taxele plătite, facturile emise și primite, înregistrările contabile, și așa mai departe. Cu alte cuvinte, toate datele contabile pe care firmele le gestionează. Unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă firmele locale în această perioadă constă în faptul că multe dintre acestea nu știu încă cu exactitate ce informații trebuie să transmită către ANAF și mai ales, ce presupune exact această metodă de raportare.
„Având în vedere că declarația se va depune online, o mare parte dintre contribuabili își pun speranța în furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care îl utilizează. În practică, dacă informațiile cerute de autoritatea fiscală nu există în programul de contabilitate, declarația depusă nu va fi validată. Astfel, în primul rând societățile trebuie să se asigure că, începând din 1 ianuarie 2022, colectează de la clienți și furnizori toate informațiile solicitate în schema SAF-T”, scriu Adrian Teampău, Director, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Un alt obstacol semnificativ cu care se confruntă firmele din România este cauzat de corectitudinea datelor din programul de contabilitate care nu garantează că acestea sunt și corecte potrivit noilor norme.
„În prima fază contribuabilul trebuie să se asigure că declară un tratament fiscal și contabil corect pentru toate tranzacțiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea să stabilească instant dacă, spre exemplu, firma a aplicat cote greșite de TVA, dacă nu a taxat anumite tranzacții, dacă a calculat eronat amortizarea etc. Așadar, înainte de implementarea oricărei soluții IT în vederea raportării electronice, trebuie analizate încadrările contabile și fiscale ale tranzacțiilor derulate în mod recurent”, continuă cei doi experți Deloitte.
„Nu în ultimul rând, estimarea eronată a timpului necesar pentru pregătirea declarației - analiza datelor și implementarea unei soluții IT de raportare – poate duce la depășirea termenelor. Din această perspectivă, un alt aspect important de menționat este acela că apropierea termenului de depunere va genera, fără îndoială, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asistă contribuabilii în demersul de implementare a declarației SAF-T”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online