Opinie Deloitte: Pactul Verde European – oportunitati de investitii pentru industria auto din Romania
Data publicarii: 04-03-2022 | AutoÎn urma adoptării Pactului Verde European, statele membre ale UE și-au asumat implementarea unei noi serii de politici în domenii precum cel al energiei, transportului, climei sau fiscalității, scopul acestui pact fiind cel de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în anul 2030, raportat la nivelul acestora din 1990. De asemenea, se urmărește eliminarea completă a acestor emisii până în anul 2050.
Anul 2030 și mai apoi 2050, pot părea niște orizonturi îndepărtate însă, inițiativa amintită mai sus prezintă implicații semnificative asupra tuturor sectoarelor de activitate din Uniunea Europeană, inclusiv în ceea ce privește industria auto din țara noastră, una care a fost de altfel puternic afectată de criza sanitară și economică generată de pandemia de Covid-19 și de dificultățile generate de lanțul de aprovizionare și de achiziția de materii prime esențiale.
„Programele pe care România le va derula în perioada 2021-2027, fie că vorbim de programele operaționale în curs de elaborare sau de investițiile programate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, sunt construite pe pilonul de sustenabilitate și tranziție verde și pun accentul pe componenta de cercetare-dezvoltare-inovare pentru dezvoltarea noilor tehnologii, a materialelor și a proceselor necesare pentru atingerea acestor obiective”, scriu Gabriel Pătru, manager, și Paul Evi, consultant senior impozitare directă, în cadrul Deloitte România.
În acest context, companiile din industria auto românească vor avea posibilitatea de a accesa multiple opțiuni de finanțare pentru activități conexe Pactului Verde precum dezvoltarea de capacității proprii de cercetare și dezvoltare dar și inițierea de parteneriate și colaborări în domeniul cercetării prin intermediul programelor de creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare, eficientizarea energetică și producția sau utilizarea de energie regenerabilă.
„Mai mult, în completarea variantelor de finanțare oferite de UE, companiile din sectorul auto au în continuare la dispoziție surse de finanțare cu tradiție în domeniu, respectiv schemele de ajutor de stat derulate de Ministerul Finanțelor. Una dintre ele este schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 807/2014, cu scopul sprijinirii investițiilor cu impact major în economie și care finanțează construcția și achiziția de echipamente, linii tehnologice și active necorporale asociate înființării unei noi unități de producție sau extinderii capacității uneia existente. De asemenea, există schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 332/2014, care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă și care finanțează costuri salariale pe o perioadă de 24 de luni de la crearea fiecărui post individual, pentru acele investiții care generează cel puțin 100 de noi locuri de muncă per locație”, adaugă cei doi experți Deloitte.
„Totodată, este important de reținut faptul că, începând cu 1 ianuarie 2022, a intrat în vigoare noua hartă a ajutoarelor regionale, care stabilește intensitatea acestora aplicabilă în fiecare județ. Astfel, ajutorul de stat de care pot beneficia solicitanții variază între 30% din valoarea investiției, în județele fanion din regiunea de Vest, și maximum 60%, în majoritatea județelor din Muntenia și Moldova. Municipiul București este exclus de la finanțare, având în vedere că ajutoarele de stat se direcționează către regiunile mai puțin dezvoltate ale țării (cu un PIB/locuitor sub 75% din media UE)”, conchid ei.
Anul 2030 și mai apoi 2050, pot părea niște orizonturi îndepărtate însă, inițiativa amintită mai sus prezintă implicații semnificative asupra tuturor sectoarelor de activitate din Uniunea Europeană, inclusiv în ceea ce privește industria auto din țara noastră, una care a fost de altfel puternic afectată de criza sanitară și economică generată de pandemia de Covid-19 și de dificultățile generate de lanțul de aprovizionare și de achiziția de materii prime esențiale.
„Programele pe care România le va derula în perioada 2021-2027, fie că vorbim de programele operaționale în curs de elaborare sau de investițiile programate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, sunt construite pe pilonul de sustenabilitate și tranziție verde și pun accentul pe componenta de cercetare-dezvoltare-inovare pentru dezvoltarea noilor tehnologii, a materialelor și a proceselor necesare pentru atingerea acestor obiective”, scriu Gabriel Pătru, manager, și Paul Evi, consultant senior impozitare directă, în cadrul Deloitte România.
În acest context, companiile din industria auto românească vor avea posibilitatea de a accesa multiple opțiuni de finanțare pentru activități conexe Pactului Verde precum dezvoltarea de capacității proprii de cercetare și dezvoltare dar și inițierea de parteneriate și colaborări în domeniul cercetării prin intermediul programelor de creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare, eficientizarea energetică și producția sau utilizarea de energie regenerabilă.
„Mai mult, în completarea variantelor de finanțare oferite de UE, companiile din sectorul auto au în continuare la dispoziție surse de finanțare cu tradiție în domeniu, respectiv schemele de ajutor de stat derulate de Ministerul Finanțelor. Una dintre ele este schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 807/2014, cu scopul sprijinirii investițiilor cu impact major în economie și care finanțează construcția și achiziția de echipamente, linii tehnologice și active necorporale asociate înființării unei noi unități de producție sau extinderii capacității uneia existente. De asemenea, există schema de ajutor de stat instituită în baza Hotărârii Guvernului 332/2014, care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă și care finanțează costuri salariale pe o perioadă de 24 de luni de la crearea fiecărui post individual, pentru acele investiții care generează cel puțin 100 de noi locuri de muncă per locație”, adaugă cei doi experți Deloitte.
„Totodată, este important de reținut faptul că, începând cu 1 ianuarie 2022, a intrat în vigoare noua hartă a ajutoarelor regionale, care stabilește intensitatea acestora aplicabilă în fiecare județ. Astfel, ajutorul de stat de care pot beneficia solicitanții variază între 30% din valoarea investiției, în județele fanion din regiunea de Vest, și maximum 60%, în majoritatea județelor din Muntenia și Moldova. Municipiul București este exclus de la finanțare, având în vedere că ajutoarele de stat se direcționează către regiunile mai puțin dezvoltate ale țării (cu un PIB/locuitor sub 75% din media UE)”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial