Încă un pas în digitalizarea ANAF: Sistemul RO e-Transport va monitoriza bunurile cu risc fiscal ridicat
Data publicarii: 12-04-2022 | EconomieÎncepând cu data de 1 iulie 2022, sistemul național RO e-Transport va deveni obligatoriu. Acesta va monitoriza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum cele de legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte. Vorbim despre o obligativitate stipulată într-un proiect de ordonanță de urgență.
În cazul în care ordonanța va fi adoptată și publicată în Monitorul Oficial, nerespectarea prevederilor va atrage de la sine amenzi de până la 50.000 de lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice. La acestea, se va adăuga și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Scopul principal al implementării sistemului RO e-Transport, amintit mai sus, este de a crește gradul de colectare a impozitelor și a taxelor pe care persoanele fizice și companiile le datorează la bugetul de stat. Nu în ultimul rând, se urmărește și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Lista de bunuri cu risc fiscal nu a fost stabilită încă dar se preconizează că aceasta va fi publicată prin intermediul unui ordin emis de ANAF.
„Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul național, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura și Trafic control”, scriu Inge Abdulcair, Director PwC Romania, Andreea Molodau, Manager PwC Romania și Corina Mortici, Senior Associate.
„Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României”, adaugă aceștia.
Astfel, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport se împarte în trei părți după cum urmează. În primul rând, avem destinatarul înscris în DVI, respectiv expeditorul înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import și export. În al doilea rând avem beneficiarul din România, în cadrul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat. În al treilea rând, avem depozitarul acestor bunuri atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României cât și pentru bunurile descărcate pe teritoriul țării noastre cu scopul depozitării pentru formarea unui transport din una sau mai multe partide de bunuri.
„Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat. Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obținerii codului UIT” mai scriu cei trei experți PwC.
„Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie să însoțească documentul de transport aferent acestora. Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi ale organizaţiilor internaţionale şi forţelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului”, conchid ei.
În cazul în care ordonanța va fi adoptată și publicată în Monitorul Oficial, nerespectarea prevederilor va atrage de la sine amenzi de până la 50.000 de lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice. La acestea, se va adăuga și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Scopul principal al implementării sistemului RO e-Transport, amintit mai sus, este de a crește gradul de colectare a impozitelor și a taxelor pe care persoanele fizice și companiile le datorează la bugetul de stat. Nu în ultimul rând, se urmărește și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Lista de bunuri cu risc fiscal nu a fost stabilită încă dar se preconizează că aceasta va fi publicată prin intermediul unui ordin emis de ANAF.
„Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul național, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura și Trafic control”, scriu Inge Abdulcair, Director PwC Romania, Andreea Molodau, Manager PwC Romania și Corina Mortici, Senior Associate.
„Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României”, adaugă aceștia.
Astfel, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport se împarte în trei părți după cum urmează. În primul rând, avem destinatarul înscris în DVI, respectiv expeditorul înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import și export. În al doilea rând avem beneficiarul din România, în cadrul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat. În al treilea rând, avem depozitarul acestor bunuri atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României cât și pentru bunurile descărcate pe teritoriul țării noastre cu scopul depozitării pentru formarea unui transport din una sau mai multe partide de bunuri.
„Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat. Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obținerii codului UIT” mai scriu cei trei experți PwC.
„Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie să însoțească documentul de transport aferent acestora. Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi ale organizaţiilor internaţionale şi forţelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- CEO Survey 2022: Ponderea directorilor generali din România care se așteaptă la o încetinire a creșterii economice s-a dublat, de la izbucnirea războiului în Ucraina
- First Bank: rezultate financiare 2021
- Banca Transilvania: rezultate financiare pe primele 3 luni ale anului
- Revenire exploziva in HoReCa: peste 11.000 de joburi noi de la ridicarea restrictiilor
- Comunicat: ING Bank a acordat un credit de 8,5 milioane euro grupului Promateris
- Deloitte si Reff & Asociatii au asistat Knauf Insulation in preluarea fabricii de vata minerala de sticla Gecsat
- EY România: Declarația Unică 2022. Ce ar trebui să știe contribuabilii, mai ales cei care găzduiesc refugiați - punct de vedere
- eJobs: 1 din 2 angajați din Inginerie câștigă peste 4.000 de lei net
- Studiu EY: 43% dintre angajați dispuși să renunțe la locul actual de muncă pentru un salariu mai mare, condiții mai bune și flexibilitate
- Schneider Electric rămâne concentrat pe transformările din domeniul sustenabilității, în primul trimestru al anului 2022
- Declaratie de presa NN Pensii
- Compania de car-sharing electric SPARK a contribuit la o reducere de 7.300 de tone de emisii nocive
- Analiză PwC: Transformările prin care trec companiile de servicii financiare și valul de active în dificultate anunță creșterea activității M&A în acest sector, inclusiv în România
- AVBS Credit: Peste 40% din creditele ipotecare acordate de bănci vor fi intermediate de brokerii de credite, până la finalul anului
- Cushman & Wakefield Echinox: Valoarea cumulată a activelor evaluate în 2021 a crescut cu 40%, pe fondul câștigării unor proiecte de dimensiuni mai mari