Încă un pas în digitalizarea ANAF: Sistemul RO e-Transport va monitoriza bunurile cu risc fiscal ridicat
Data publicarii: 12-04-2022 | EconomieÎncepând cu data de 1 iulie 2022, sistemul național RO e-Transport va deveni obligatoriu. Acesta va monitoriza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum cele de legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte. Vorbim despre o obligativitate stipulată într-un proiect de ordonanță de urgență.
În cazul în care ordonanța va fi adoptată și publicată în Monitorul Oficial, nerespectarea prevederilor va atrage de la sine amenzi de până la 50.000 de lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice. La acestea, se va adăuga și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Scopul principal al implementării sistemului RO e-Transport, amintit mai sus, este de a crește gradul de colectare a impozitelor și a taxelor pe care persoanele fizice și companiile le datorează la bugetul de stat. Nu în ultimul rând, se urmărește și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Lista de bunuri cu risc fiscal nu a fost stabilită încă dar se preconizează că aceasta va fi publicată prin intermediul unui ordin emis de ANAF.
„Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul național, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura și Trafic control”, scriu Inge Abdulcair, Director PwC Romania, Andreea Molodau, Manager PwC Romania și Corina Mortici, Senior Associate.
„Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României”, adaugă aceștia.
Astfel, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport se împarte în trei părți după cum urmează. În primul rând, avem destinatarul înscris în DVI, respectiv expeditorul înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import și export. În al doilea rând avem beneficiarul din România, în cadrul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat. În al treilea rând, avem depozitarul acestor bunuri atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României cât și pentru bunurile descărcate pe teritoriul țării noastre cu scopul depozitării pentru formarea unui transport din una sau mai multe partide de bunuri.
„Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat. Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obținerii codului UIT” mai scriu cei trei experți PwC.
„Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie să însoțească documentul de transport aferent acestora. Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi ale organizaţiilor internaţionale şi forţelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului”, conchid ei.
În cazul în care ordonanța va fi adoptată și publicată în Monitorul Oficial, nerespectarea prevederilor va atrage de la sine amenzi de până la 50.000 de lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 de lei pentru persoanele juridice. La acestea, se va adăuga și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Scopul principal al implementării sistemului RO e-Transport, amintit mai sus, este de a crește gradul de colectare a impozitelor și a taxelor pe care persoanele fizice și companiile le datorează la bugetul de stat. Nu în ultimul rând, se urmărește și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri. Lista de bunuri cu risc fiscal nu a fost stabilită încă dar se preconizează că aceasta va fi publicată prin intermediul unui ordin emis de ANAF.
„Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română, va monitoriza prin intermediul RO e-Transport produsele cu risc fiscal ridicat transportate pe teritoriul național, sistemul fiind interconectat cu RO e-Factura și Trafic control”, scriu Inge Abdulcair, Director PwC Romania, Andreea Molodau, Manager PwC Romania și Corina Mortici, Senior Associate.
„Transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat înseamnă orice transport care începe și se finalizează pe teritoriul național, orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară) ori se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară) sau este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României”, adaugă aceștia.
Astfel, obligația declarării datelor în sistemul RO e-Transport se împarte în trei părți după cum urmează. În primul rând, avem destinatarul înscris în DVI, respectiv expeditorul înscris în DVE, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import și export. În al doilea rând avem beneficiarul din România, în cadrul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat. În al treilea rând, avem depozitarul acestor bunuri atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României cât și pentru bunurile descărcate pe teritoriul țării noastre cu scopul depozitării pentru formarea unui transport din una sau mai multe partide de bunuri.
„Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem. Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat. Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice de gestiune a transporturilor de bunuri necesare în vederea obținerii codului UIT” mai scriu cei trei experți PwC.
„Totodată, potrivit proiectului OUG, în cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate, iar codul UIT sau codurile UIT trebuie să însoțească documentul de transport aferent acestora. Sunt exceptate de la prevederile RO e-Transport transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi ale organizaţiilor internaţionale şi forţelor armate ale statelor străine membre NATO sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial