PwC HR Barometru: Munca în regim hibrid devine norma pe piața muncii din România
Data publicarii: 22-04-2022 | HR/CariereÎn cei doi ani care au trecut de la debutul pandemiei, pentru mulți dintre noi, munca la domiciliu a devenit o necesitate. Pentru multe companii însă, acest nou concept s-a transformat într-un experiment, unul chiar de succes, care a demonstrat la scară largă că acest nou mod de lucru este nu doar posibil ci și eficient din toate punctele de vedere.
Prin urmare, în pofida ridicării restricțiilor, mai mult de 86% dintre companiile din România care au participat la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în urmă cu o lună au declarat că vor continua să lucreze în regim hibrid, doar 11% susținând reluarea obligatorie a activităților exclusiv de la birou pentru toți angajații. Vorbim, desigur, de companii care desfășoară activități care permit munca de la distanță.
De asemenea, un sfert dintre companii vor lăsa la alegerea angajatului prezența la birou în vreme ce aproape 60% vor implementa munca hibrid după anumite reguli, precum un număr de zile obligatoriu la birou versus zilele cu muncă de acasă, ori planificarea zilelor de prezență prin intermediul unei aplicații dedicate.
„Este clar că nu există o abordare unică pentru toți sau un mix ideal în modul de lucru hibrid. Mai importantă decât munca la distanță este autonomia / posibilitatea de a alege. Nu este deloc exclus ca pe măsură ce angajații încep să revină la birou într-o proporție mai mare, preferințele să evolueze mai mult înspre interacțiune, chiar dacă nu ne putem aștepta la o întoarcere totală la abordările de dinainte de pandemie, cu program fix la birou. Preferința și alegerea angajaților trebuie să fie luate în considerare pentru a atrage și reține nu numai talente, dar și forța de muncă, în general, într-un moment în care multe companii se confruntă cu deficit de competențe și forță de muncă” , scriu Oana Munteanu, Director People & Organization, PwC România și Gabriela Batîr, Manager People & Organization, PwC România.
Potrivit unui alt sondaj realizat de PwC în luna septembrie a anului 2021, productivitatea pare să fi crescut în perioada în care mare parte din angajați au lucrat complet de acasă sau în regim hibrid, 60% dintre respondenți arătând că organizațiile lor au avut parte de rezultate mai bune în această perioadă în comparație cu anii anteriori, când angajații lucrau exclusiv de la birou. Productivitatea crescută se poate datora unor factori precum realizarea unor întâlniri mai eficiente, majorarea timpului alocat muncii ca urmare a lucrului de la distanță sau mai puține distrageri de atenție.
„În același timp, a crescut și fenomenul de epuizare (”burnout”) din cauza creșterii volumului de muncă, dar și a dificultății de deconectare, pe fondul unui stres general determinat de anxietatea față de boală, reducerea interacțiunilor umane, etc. Conform aceluiași sondaj, aproximativ 75% dintre lideri nu sunt pe deplin încrezători că volumul de muncă este gestionabil pentru angajați. De altfel, se pare că acest fenomen a contribuit, la nivel global, la un număr record de demisii care nu sunt generate neapărat de alte oportunități de muncă, ci pur și simplu din dorința de a face o schimbare sau de a crește calitatea vieții, comportament de altfel explicabil în urma unei situații de criză și de reevaluare a priorităților”, adaugă cele două experte PwC.
„Rămâne de urmărit dacă acest ”burnout”, combinat cu numărul mare de plecări, nu va avea exact efectul contrar asupra productivității”, conchid acestea.
Prin urmare, în pofida ridicării restricțiilor, mai mult de 86% dintre companiile din România care au participat la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în urmă cu o lună au declarat că vor continua să lucreze în regim hibrid, doar 11% susținând reluarea obligatorie a activităților exclusiv de la birou pentru toți angajații. Vorbim, desigur, de companii care desfășoară activități care permit munca de la distanță.
De asemenea, un sfert dintre companii vor lăsa la alegerea angajatului prezența la birou în vreme ce aproape 60% vor implementa munca hibrid după anumite reguli, precum un număr de zile obligatoriu la birou versus zilele cu muncă de acasă, ori planificarea zilelor de prezență prin intermediul unei aplicații dedicate.
„Este clar că nu există o abordare unică pentru toți sau un mix ideal în modul de lucru hibrid. Mai importantă decât munca la distanță este autonomia / posibilitatea de a alege. Nu este deloc exclus ca pe măsură ce angajații încep să revină la birou într-o proporție mai mare, preferințele să evolueze mai mult înspre interacțiune, chiar dacă nu ne putem aștepta la o întoarcere totală la abordările de dinainte de pandemie, cu program fix la birou. Preferința și alegerea angajaților trebuie să fie luate în considerare pentru a atrage și reține nu numai talente, dar și forța de muncă, în general, într-un moment în care multe companii se confruntă cu deficit de competențe și forță de muncă” , scriu Oana Munteanu, Director People & Organization, PwC România și Gabriela Batîr, Manager People & Organization, PwC România.
Potrivit unui alt sondaj realizat de PwC în luna septembrie a anului 2021, productivitatea pare să fi crescut în perioada în care mare parte din angajați au lucrat complet de acasă sau în regim hibrid, 60% dintre respondenți arătând că organizațiile lor au avut parte de rezultate mai bune în această perioadă în comparație cu anii anteriori, când angajații lucrau exclusiv de la birou. Productivitatea crescută se poate datora unor factori precum realizarea unor întâlniri mai eficiente, majorarea timpului alocat muncii ca urmare a lucrului de la distanță sau mai puține distrageri de atenție.
„În același timp, a crescut și fenomenul de epuizare (”burnout”) din cauza creșterii volumului de muncă, dar și a dificultății de deconectare, pe fondul unui stres general determinat de anxietatea față de boală, reducerea interacțiunilor umane, etc. Conform aceluiași sondaj, aproximativ 75% dintre lideri nu sunt pe deplin încrezători că volumul de muncă este gestionabil pentru angajați. De altfel, se pare că acest fenomen a contribuit, la nivel global, la un număr record de demisii care nu sunt generate neapărat de alte oportunități de muncă, ci pur și simplu din dorința de a face o schimbare sau de a crește calitatea vieții, comportament de altfel explicabil în urma unei situații de criză și de reevaluare a priorităților”, adaugă cele două experte PwC.
„Rămâne de urmărit dacă acest ”burnout”, combinat cu numărul mare de plecări, nu va avea exact efectul contrar asupra productivității”, conchid acestea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania - rezultate financiare pe primele trei luni ale anului
- Studiu Deloitte: 90% din companii considera ca tehnologia cloud este esentiala pentru dezvoltare, transformare digitala si competitivitate pe piata
- Reff & Asociatii obtine pro bono o hotarare definitiva care protejeaza proprietatea asupra terenului si investitia Asociatiei Daruieste Viata pt extinderea si modernizarea Spitalului Marie Curie
- Studiu Deloitte: producatorii globali de semiconductoare vor investi 300 mi. USD in 2023 in AI; piata comertului social se extinde rapid, iar cererea de servicii de streaming video pe baza de publicitate va creste
- Opinie Deloitte: Romania impune noi obligatii de raportare fiscala pentru multinationale. Ce trebuie sa stie companiile vizate?
- Studiu WEBCON: Solutiile de automatizare a proceselor de business genereaza o crestere a productivitatii de pana la 87%, cu o recuperare totala a investitiei in mai putin de 3 ani
- Opinie Deloitte: Cum pot verificarile de fond si demersul de due diligence sa contribuie la reputatia, stabilitatea si credibilitatea unei organizatii?
- Vanzarile Flanco au crescut cu 40% in primul trimestru al anului
- EY a asistat Carrefour în preluarea activităţilor Cora din România
- Fabrica de sârmă Dan Steel Group din Beclean, acum în procedură de faliment, caută investitori. Prețul de pornire este de 25,9 milioane de euro
- Raportul Revolut privind cheltuielile realizate de clientii romani in trim. I 2023
- Sondaj EY: Impactul noilor reglementări fiscale în economia națională și așteptările companiilor românești
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal obtine la ICCJ o solutie definitiva de anulare a refacerii unei inspectii fiscale invocand exclusiv argumente de procedura
- Studiu Deloitte: noua din zece organizatii au raportat cel putin un incident sau o bresa de securitate cibernetica anul trecut
- Catalin Vasile este noul Chief Sales Officer al NN Romania