EY România - Economia circulară devine parte din definiția viitorului în business. Conceptul celor 10 R - punct de vedere
Data publicarii: 23-04-2022 | EconomiePe fondul accesului din ce în ce mai limitat la resursele naturale dar și al efectelor generate la nivel global de schimbările climatice, autoritățile vorbesc din ce în ce mai des despre ideea unei economii mai atente la mediu și mai sustenabile.
„Implementarea modelului economiei circulare în România, un concept tot mai dezvoltat în Uniunea Europeană, este abia la început, noțiunea nefiind încă înțeleasă în mod corespunzător la nivelul societății românești. Cu toate acestea, există un potențial important de a dezvolta proiecte de economie circulară în următorii ani, în special prin prisma necesității aplicării reglementărilor europene în domeniu și a prevederilor Strategiei Naționale a României privind Economia Circulară”, scrie Florian Burnar, Senior Consultant, EY România.
Conceptul de economie circulară este de aceea din ce în ce mai des asociat cu cel de dezvoltare durabilă, fiind privit ca o pârghie de progres sustenabil care devine din ce în ce mai pregnant atât în segmentul de business cât și în tiparele de consum spre care consumatorii moderni se îndreaptă. În ceea ce privește economia circulară, modelul integrativ bazat pe ecoinovare și ecoproiectare poate fi caracterizat cel mai bine prin conceptul 10 R.
R1: Refuzare - Acest concept se referă la a face un produs redundant, renunțând la principala sa funcție, unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este alegerea transportului public în detrimentul mașinii personale. Exemple de modele business de acest gen sunt Uber, WeWork sau AirBnb.
R2: Regândirea - se referă la intensificarea utilizării unui produs prin partajarea acestuia. Acest concept se regăsește destul de des în industria alimentară unde se discută de ani buni despre renunțarea la ambalajele de unică folosință și trecerea la cele returnabile.
R3: Reducerea - se referă la creșterea eficienței în producția sau utilizarea produsului prin reducerea consumului de resurse naturale.
R4: Reutilizarea - se referă la orice operațiune prin care produsele care nu au devenit deșeuri sunt utilizate din nou.
R5: Repararea - se referă la recondiționarea sau repararea unui produs defect pentru a-l utiliza în continuare, în loc să îl aruncăm.
R6: Refacerea - se referă la restaurarea sau recondiționarea unor produse mai vechi care prin acest proces sunt și actualizate.
R7: - Refabricarea - se referă la incorporarea unor părți dintr-un produs aruncat în alt produs care are aceeași funcție. Un exemplu bun îl reprezintă laptopurile și calculatoarele care sunt repuse pe piață prin acest procedeu.
R8: Reorientarea - „Reorientarea se referă la încorporarea produsului aruncat sau a unor părți din el într-un nou produs, cu funcție diferită. De exemplu, hârtia, plasticul, metalul, lemnul și alte materiale rămase din procesele de fabricație pot fi reutilizate pentru a fabrica diverse alte obiecte, de la mobilier, la ambalaje și recipienți sau produse creative, în loc să ajungă la gunoi”, adaugă Florian Burnar.
R9: Reciclarea - se referă la procedurile de valorificare a deșeurilor care sunt transformate în produse, materiale sau substanțe noi, fie pentru funcția inițială, fie pentru funcții noi.
R10: Recuperarea - „se referă la incinerarea de materiale și recuperarea de energie. Întâlnim modelul în industria cimentului, unde arderea deșeurilor este folosită în procesul de fabricație sau în arderea materialelor nereciclabile pentru a obține energie. Alte exemple ar fi folosirea ferestrelor pentru a colecta energie termică sau a pavajelor cinetice, care pot fi instalate în stațiile de metrou pentru a colecta energie de la oamenii care trec pe acolo”, conchide specialistul EY.
„Implementarea modelului economiei circulare în România, un concept tot mai dezvoltat în Uniunea Europeană, este abia la început, noțiunea nefiind încă înțeleasă în mod corespunzător la nivelul societății românești. Cu toate acestea, există un potențial important de a dezvolta proiecte de economie circulară în următorii ani, în special prin prisma necesității aplicării reglementărilor europene în domeniu și a prevederilor Strategiei Naționale a României privind Economia Circulară”, scrie Florian Burnar, Senior Consultant, EY România.
Conceptul de economie circulară este de aceea din ce în ce mai des asociat cu cel de dezvoltare durabilă, fiind privit ca o pârghie de progres sustenabil care devine din ce în ce mai pregnant atât în segmentul de business cât și în tiparele de consum spre care consumatorii moderni se îndreaptă. În ceea ce privește economia circulară, modelul integrativ bazat pe ecoinovare și ecoproiectare poate fi caracterizat cel mai bine prin conceptul 10 R.
R1: Refuzare - Acest concept se referă la a face un produs redundant, renunțând la principala sa funcție, unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este alegerea transportului public în detrimentul mașinii personale. Exemple de modele business de acest gen sunt Uber, WeWork sau AirBnb.
R2: Regândirea - se referă la intensificarea utilizării unui produs prin partajarea acestuia. Acest concept se regăsește destul de des în industria alimentară unde se discută de ani buni despre renunțarea la ambalajele de unică folosință și trecerea la cele returnabile.
R3: Reducerea - se referă la creșterea eficienței în producția sau utilizarea produsului prin reducerea consumului de resurse naturale.
R4: Reutilizarea - se referă la orice operațiune prin care produsele care nu au devenit deșeuri sunt utilizate din nou.
R5: Repararea - se referă la recondiționarea sau repararea unui produs defect pentru a-l utiliza în continuare, în loc să îl aruncăm.
R6: Refacerea - se referă la restaurarea sau recondiționarea unor produse mai vechi care prin acest proces sunt și actualizate.
R7: - Refabricarea - se referă la incorporarea unor părți dintr-un produs aruncat în alt produs care are aceeași funcție. Un exemplu bun îl reprezintă laptopurile și calculatoarele care sunt repuse pe piață prin acest procedeu.
R8: Reorientarea - „Reorientarea se referă la încorporarea produsului aruncat sau a unor părți din el într-un nou produs, cu funcție diferită. De exemplu, hârtia, plasticul, metalul, lemnul și alte materiale rămase din procesele de fabricație pot fi reutilizate pentru a fabrica diverse alte obiecte, de la mobilier, la ambalaje și recipienți sau produse creative, în loc să ajungă la gunoi”, adaugă Florian Burnar.
R9: Reciclarea - se referă la procedurile de valorificare a deșeurilor care sunt transformate în produse, materiale sau substanțe noi, fie pentru funcția inițială, fie pentru funcții noi.
R10: Recuperarea - „se referă la incinerarea de materiale și recuperarea de energie. Întâlnim modelul în industria cimentului, unde arderea deșeurilor este folosită în procesul de fabricație sau în arderea materialelor nereciclabile pentru a obține energie. Alte exemple ar fi folosirea ferestrelor pentru a colecta energie termică sau a pavajelor cinetice, care pot fi instalate în stațiile de metrou pentru a colecta energie de la oamenii care trec pe acolo”, conchide specialistul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial