Sondaj EY România - Controalele fiscale – unde se termină normalitatea și unde începe abuzul?
Data publicarii: 14-11-2022 | EconomiePotrivit unui sondaj realizat de EY România despre controalele fiscale, aproximativ 70% dintre români se plâng de volumul mare de documente pe care inspectorii fiscali le solicită. De asemenea, 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial