Sondaj EY România - Controalele fiscale – unde se termină normalitatea și unde începe abuzul?
Data publicarii: 14-11-2022 | EconomiePotrivit unui sondaj realizat de EY România despre controalele fiscale, aproximativ 70% dintre români se plâng de volumul mare de documente pe care inspectorii fiscali le solicită. De asemenea, 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
La acest sondaj au participat reprezentanți ai firmelor din toate domeniile de activitate dintre care 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Tema aleasă de reprezentanții EY nu e deloc surprinzătoare, majoritatea contribuabililor considerând aceste controale drept adevărate sperietori. Sondajul și-a propus de aceea să identifice aspectele care crează cele mai multe probleme și nemulțumiri din timpul controalelor fiscale. Care sunt elementele care îi stresează cel mai mult pe contribuabili? Care sunt viciile de procedură care au condus la scăderea încrederii acestora în buna credință a inspectorilor fiscali?
Una dintre cele mai mari probleme este legată astfel de nerespectarea termenului de preaviz. Potrivit studiului EY România, în aproape 20% din cazuri, acest termen nu a fost respectat, lucru care crează aproape instant animozități între contribuabili și autoritățile de control.
O altă problemă semnalată de aproape 40% dintre respondenți este reaua credință din partea autorităților. Sunt semnalate aici controalele din luna decembrie a oricărui an, controale care nu au de altfel niciun scop concret și care se încheie cu o nouă programare în luna ianuarie, doar pentru a nu se prescrie drepturile de creanțe fiscale pentru o anumită perioadă.
De asemenea, 24% dintre respondenți au semnalat faptul că inspectorii fiscali nu au ținut cont de rezultatele controalelor anterioare și nici nu au argumentat de ce fac acest lucru în condițiile în care Codul de Procedură Fiscală îi obligă să o facă.
Nu în ultimul rând, un procent de 70% dintre contribuabili se plâng de volumul de documente solicitat de către autorități, documente care li se pare, pe de altă parte, că nu sunt analizate cu atenția necesară.
„Este evident că ceva trebuie să se schimbe radical în sistemul de control din România, ca mentalitate și unghi de abordare a contribuabilului de către autoritățile române, la care să se adauge componenta de prevenție, educație și sfat, pentru ca acesta să știe, pe viitor, cum să se conformeze regulilor fiscale.
Exemple ca Germania, UK, țările nordice, dar și SUA, unde contribuabilul este mai întâi înștiințat cu privire la control și cum să se pregătească, lăsându-i-se la dispoziție un timp suficient de mare, încât să fie la zi cu absolut tot în momentul în care inspectorii ajung la ușa lor, ar trebui să fie modele de urmat și în România. Aceasta pare a fi totuși și intenția autorităților române care recent au lansat în spațiul public un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală ce conține asemenea propuneri. Așteptăm cu interes forma finală a acestora și, bineînțeles, intrarea în vigoare”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiză EY - Cristian Cârstoiu: Vehiculele electrice continuă să se îndrepte spre dominația vânzărilor
- Studiu EY: Majoritatea directorilor generali se tem că recesiunea va fi mai gravă decât criza financiară - comunicat de presă
- Schneider Electric îl numește pe Marc Garner în funcția de Senior Vice President al diviziei Secure Power în Europa
- Sondaj Storia.ro: Proprietarii si cumparatorii din Romania fac un sumar al pietei imobiliare din 2022
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă