Studiu Deloitte: multinationalele estimeaza o crestere a poverii fiscale ca urmare a reformei OCDE, a directivelor europene pe fiscalitate si a deficitelor guvernamentale ridicate din perioada pandemiei
Data publicarii: 15-11-2022 | EconomiePotrivit raportului Deloitte 2022 Global Tax Survey: Beyond BEPS, 47% dintre companiile multinaționale se așteaptă la o creștere a ratei globale efective de impozitare a grupului din care fac parte ca urmare a celor doi piloni ai reformei fiscale coordonate de către OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică). Într-o proporție similară, de aproximativ 50%, sunt și cei care estimează o creștere a taxelor din cauza datoriilor guvernamentale mari acumulate pe perioada pandemiei de Covid-19 în jurisdicțiile în care aceștia au sediile fiscale.
De asemenea, 59% dintre companii anticipează că reglementările propuse de OCDE vor fi implementate într-un număr mare de țări până în 2024. Pe de altă parte, 55% dintre respondenți susțin că au deja datele financiare și contabile structurate astfel încât să se poată confirma la prevederile pilonului II, care prevede impunerea unui impozit minim pe profit la nivel global.
Pilonul I, cel care presupune distribuirea mai echitabilă a drepturilor de impozitare a profitului între țările în care companiile multinaționale obțin aceste venituri, este și cel care ar putea pune probleme, doar 25% dintre respondenți așteptându-se ca Senatul Statelor Unite să aprobe implementarea legislației necesare în acest scop până la finalul anului 2023.
De asemenea, 80% dintre aceștia consideră că directivele europene în domeniul taxării nu vor genera neapărat și o simplificare a obligațiilor de raportare la nivelul UE, principala cauză a acestei probleme fiind numărul mare de reguli și cerințe dar și termene de raportare impuse prin intermediul acestora.
În același timp, 40% din reprezentanții marilor companii care au participat la acest studiu, consideră că autoritățile țărilor în care operează au devenit mult mai riguroase în ultima perioadă în ceea ce privește controalele fiscale, jumătate dintre aceștia (48%) confruntându-se și cu dubla impozitare, la nivel de grup, ca urmare a unor schimbări legislative unilaterale, neconforme cu abordarea internațională.
„Aplicarea reglementărilor fiscale convenite sub coordonarea OCDE este încă incertă, din cauza lipsei unei decizii din partea Statelor Unite cu privire la pilonul I, care vizează, în principal, taxarea marilor giganți din tehnologie. Un eventual blocaj pe acest pilon ar putea compromite întregul acord, semnat în 2021, și ar putea readuce în discuție aplicarea taxei digitale individual de către statele semnatare. Pe de altă parte, la nivel european, legislația fiscală devine tot mai complexă, iar cerințele de raportare implică seturi de date din ce în ce mai voluminoase, astfel că marile companii sunt nevoite să investească semnificativ în soluții de conformare bazate pe tehnologie. Toate aceste schimbări vizează creșterea transparenței fiscale la nivel de jurisdicție, dar și în tranzacțiile transfrontaliere. Multinaționalele ce activează în România sunt supuse prevederilor legislației europene, dar trebuie să ia în calcul și recomandările OCDE, care pot fi preluate în legislația națională, dat fiind că țara noastră se află în proces de aderare la această organizație și este și semnatară a acordului privind reforma fiscală internațională”, a declarat Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
De asemenea, 59% dintre companii anticipează că reglementările propuse de OCDE vor fi implementate într-un număr mare de țări până în 2024. Pe de altă parte, 55% dintre respondenți susțin că au deja datele financiare și contabile structurate astfel încât să se poată confirma la prevederile pilonului II, care prevede impunerea unui impozit minim pe profit la nivel global.
Pilonul I, cel care presupune distribuirea mai echitabilă a drepturilor de impozitare a profitului între țările în care companiile multinaționale obțin aceste venituri, este și cel care ar putea pune probleme, doar 25% dintre respondenți așteptându-se ca Senatul Statelor Unite să aprobe implementarea legislației necesare în acest scop până la finalul anului 2023.
De asemenea, 80% dintre aceștia consideră că directivele europene în domeniul taxării nu vor genera neapărat și o simplificare a obligațiilor de raportare la nivelul UE, principala cauză a acestei probleme fiind numărul mare de reguli și cerințe dar și termene de raportare impuse prin intermediul acestora.
În același timp, 40% din reprezentanții marilor companii care au participat la acest studiu, consideră că autoritățile țărilor în care operează au devenit mult mai riguroase în ultima perioadă în ceea ce privește controalele fiscale, jumătate dintre aceștia (48%) confruntându-se și cu dubla impozitare, la nivel de grup, ca urmare a unor schimbări legislative unilaterale, neconforme cu abordarea internațională.
„Aplicarea reglementărilor fiscale convenite sub coordonarea OCDE este încă incertă, din cauza lipsei unei decizii din partea Statelor Unite cu privire la pilonul I, care vizează, în principal, taxarea marilor giganți din tehnologie. Un eventual blocaj pe acest pilon ar putea compromite întregul acord, semnat în 2021, și ar putea readuce în discuție aplicarea taxei digitale individual de către statele semnatare. Pe de altă parte, la nivel european, legislația fiscală devine tot mai complexă, iar cerințele de raportare implică seturi de date din ce în ce mai voluminoase, astfel că marile companii sunt nevoite să investească semnificativ în soluții de conformare bazate pe tehnologie. Toate aceste schimbări vizează creșterea transparenței fiscale la nivel de jurisdicție, dar și în tranzacțiile transfrontaliere. Multinaționalele ce activează în România sunt supuse prevederilor legislației europene, dar trebuie să ia în calcul și recomandările OCDE, care pot fi preluate în legislația națională, dat fiind că țara noastră se află în proces de aderare la această organizație și este și semnatară a acordului privind reforma fiscală internațională”, a declarat Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania - rezultate financiare pe primele trei luni ale anului
- Studiu Deloitte: 90% din companii considera ca tehnologia cloud este esentiala pentru dezvoltare, transformare digitala si competitivitate pe piata
- Reff & Asociatii obtine pro bono o hotarare definitiva care protejeaza proprietatea asupra terenului si investitia Asociatiei Daruieste Viata pt extinderea si modernizarea Spitalului Marie Curie
- Studiu Deloitte: producatorii globali de semiconductoare vor investi 300 mi. USD in 2023 in AI; piata comertului social se extinde rapid, iar cererea de servicii de streaming video pe baza de publicitate va creste
- Opinie Deloitte: Romania impune noi obligatii de raportare fiscala pentru multinationale. Ce trebuie sa stie companiile vizate?
- Studiu WEBCON: Solutiile de automatizare a proceselor de business genereaza o crestere a productivitatii de pana la 87%, cu o recuperare totala a investitiei in mai putin de 3 ani
- Opinie Deloitte: Cum pot verificarile de fond si demersul de due diligence sa contribuie la reputatia, stabilitatea si credibilitatea unei organizatii?
- Vanzarile Flanco au crescut cu 40% in primul trimestru al anului
- EY a asistat Carrefour în preluarea activităţilor Cora din România
- Fabrica de sârmă Dan Steel Group din Beclean, acum în procedură de faliment, caută investitori. Prețul de pornire este de 25,9 milioane de euro
- Raportul Revolut privind cheltuielile realizate de clientii romani in trim. I 2023
- Sondaj EY: Impactul noilor reglementări fiscale în economia națională și așteptările companiilor românești
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal obtine la ICCJ o solutie definitiva de anulare a refacerii unei inspectii fiscale invocand exclusiv argumente de procedura
- Studiu Deloitte: noua din zece organizatii au raportat cel putin un incident sau o bresa de securitate cibernetica anul trecut
- Catalin Vasile este noul Chief Sales Officer al NN Romania