Studiu Deloitte: multinationalele estimeaza o crestere a poverii fiscale ca urmare a reformei OCDE, a directivelor europene pe fiscalitate si a deficitelor guvernamentale ridicate din perioada pandemiei
Data publicarii: 15-11-2022 | EconomiePotrivit raportului Deloitte 2022 Global Tax Survey: Beyond BEPS, 47% dintre companiile multinaționale se așteaptă la o creștere a ratei globale efective de impozitare a grupului din care fac parte ca urmare a celor doi piloni ai reformei fiscale coordonate de către OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică). Într-o proporție similară, de aproximativ 50%, sunt și cei care estimează o creștere a taxelor din cauza datoriilor guvernamentale mari acumulate pe perioada pandemiei de Covid-19 în jurisdicțiile în care aceștia au sediile fiscale.
De asemenea, 59% dintre companii anticipează că reglementările propuse de OCDE vor fi implementate într-un număr mare de țări până în 2024. Pe de altă parte, 55% dintre respondenți susțin că au deja datele financiare și contabile structurate astfel încât să se poată confirma la prevederile pilonului II, care prevede impunerea unui impozit minim pe profit la nivel global.
Pilonul I, cel care presupune distribuirea mai echitabilă a drepturilor de impozitare a profitului între țările în care companiile multinaționale obțin aceste venituri, este și cel care ar putea pune probleme, doar 25% dintre respondenți așteptându-se ca Senatul Statelor Unite să aprobe implementarea legislației necesare în acest scop până la finalul anului 2023.
De asemenea, 80% dintre aceștia consideră că directivele europene în domeniul taxării nu vor genera neapărat și o simplificare a obligațiilor de raportare la nivelul UE, principala cauză a acestei probleme fiind numărul mare de reguli și cerințe dar și termene de raportare impuse prin intermediul acestora.
În același timp, 40% din reprezentanții marilor companii care au participat la acest studiu, consideră că autoritățile țărilor în care operează au devenit mult mai riguroase în ultima perioadă în ceea ce privește controalele fiscale, jumătate dintre aceștia (48%) confruntându-se și cu dubla impozitare, la nivel de grup, ca urmare a unor schimbări legislative unilaterale, neconforme cu abordarea internațională.
„Aplicarea reglementărilor fiscale convenite sub coordonarea OCDE este încă incertă, din cauza lipsei unei decizii din partea Statelor Unite cu privire la pilonul I, care vizează, în principal, taxarea marilor giganți din tehnologie. Un eventual blocaj pe acest pilon ar putea compromite întregul acord, semnat în 2021, și ar putea readuce în discuție aplicarea taxei digitale individual de către statele semnatare. Pe de altă parte, la nivel european, legislația fiscală devine tot mai complexă, iar cerințele de raportare implică seturi de date din ce în ce mai voluminoase, astfel că marile companii sunt nevoite să investească semnificativ în soluții de conformare bazate pe tehnologie. Toate aceste schimbări vizează creșterea transparenței fiscale la nivel de jurisdicție, dar și în tranzacțiile transfrontaliere. Multinaționalele ce activează în România sunt supuse prevederilor legislației europene, dar trebuie să ia în calcul și recomandările OCDE, care pot fi preluate în legislația națională, dat fiind că țara noastră se află în proces de aderare la această organizație și este și semnatară a acordului privind reforma fiscală internațională”, a declarat Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
De asemenea, 59% dintre companii anticipează că reglementările propuse de OCDE vor fi implementate într-un număr mare de țări până în 2024. Pe de altă parte, 55% dintre respondenți susțin că au deja datele financiare și contabile structurate astfel încât să se poată confirma la prevederile pilonului II, care prevede impunerea unui impozit minim pe profit la nivel global.
Pilonul I, cel care presupune distribuirea mai echitabilă a drepturilor de impozitare a profitului între țările în care companiile multinaționale obțin aceste venituri, este și cel care ar putea pune probleme, doar 25% dintre respondenți așteptându-se ca Senatul Statelor Unite să aprobe implementarea legislației necesare în acest scop până la finalul anului 2023.
De asemenea, 80% dintre aceștia consideră că directivele europene în domeniul taxării nu vor genera neapărat și o simplificare a obligațiilor de raportare la nivelul UE, principala cauză a acestei probleme fiind numărul mare de reguli și cerințe dar și termene de raportare impuse prin intermediul acestora.
În același timp, 40% din reprezentanții marilor companii care au participat la acest studiu, consideră că autoritățile țărilor în care operează au devenit mult mai riguroase în ultima perioadă în ceea ce privește controalele fiscale, jumătate dintre aceștia (48%) confruntându-se și cu dubla impozitare, la nivel de grup, ca urmare a unor schimbări legislative unilaterale, neconforme cu abordarea internațională.
„Aplicarea reglementărilor fiscale convenite sub coordonarea OCDE este încă incertă, din cauza lipsei unei decizii din partea Statelor Unite cu privire la pilonul I, care vizează, în principal, taxarea marilor giganți din tehnologie. Un eventual blocaj pe acest pilon ar putea compromite întregul acord, semnat în 2021, și ar putea readuce în discuție aplicarea taxei digitale individual de către statele semnatare. Pe de altă parte, la nivel european, legislația fiscală devine tot mai complexă, iar cerințele de raportare implică seturi de date din ce în ce mai voluminoase, astfel că marile companii sunt nevoite să investească semnificativ în soluții de conformare bazate pe tehnologie. Toate aceste schimbări vizează creșterea transparenței fiscale la nivel de jurisdicție, dar și în tranzacțiile transfrontaliere. Multinaționalele ce activează în România sunt supuse prevederilor legislației europene, dar trebuie să ia în calcul și recomandările OCDE, care pot fi preluate în legislația națională, dat fiind că țara noastră se află în proces de aderare la această organizație și este și semnatară a acordului privind reforma fiscală internațională”, a declarat Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare