Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?

Data publicarii: 10-01-2023 | Economie
Numeroase aspecte care țin de activitatea de bază dar și de tendințele de pe piața europeană și globală au devenit preocupări majore pentru companiile care activează în industria auto. Acestora li se adaugă de asemenea planurile autorităților de reducere a emisiilor de carbon precum și cerințele de raportare fiscală din ce în ce mai complexe la care aceste companii au obligația de a se conforma în perioada următoare.

Toți jucătorii de pe acest segment de piață trebuie să intre în anul 2023 pregătiți pentru a face față provocărilor amintite mai sus cât mai repede, termenele limită pentru implementarea noilor sisteme de raportare precum RO e-Factura, RO e-Transport sau SAF-T fiind deja foarte scurte.

Mai mult, industria auto a fost grav afectată în ultimii doi ani de disfuncționalitățile care au apărut la nivelul lanțurilor de aprovizionare care au apărut în perioada pandemiei și s-au accentuat ca urmare a conflictului armat din Ucraina. Acestora li se adaugă și inflația, criza energetică și cererea în scădere din partea consumatorilor.

După cum spuneam, printre cele mai stringente probleme cu care se confruntă industria auto este cea a fiscalității. Sunt trei noi sisteme de raportare fiscală la care companiile trebuie să se conformeze începând cu acest an, toate trei făcând parte din procesul de digitalizare al Agenției de Administrare Fiscală (ANAF): SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.

Raportarea SAF-T, devenită obligatorie anul trecut pentru marii contribuabili, presupune depunerea în format digital a declarației informative D406 privind fișierul standard de control fiscal. În funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA; această declarație se depune lunar sau trimestrial. De la 1 ianuarie 2023, raportarea în acest sistem a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mijlocii, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie fiind stabilită pentru ziua de 31 iulie 2023.

Un alt sistem intrat în vigoare anul trecut este RO e-Factura, sistem ce presupune emiterea facturilor în format electronic la care ANAF are acces automat. În prezent sistemul este obligatoriu pentru facturile emise în relație cu instituțiile statului român dar și cele emise între companii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.

„Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, este, de asemenea, în vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Aplicarea sancțiunilor pentru neconformare a fost, însă, amânată, pentru a doua oară, până la 1 ianuarie 2023, astfel încât operatorii economici mai au timp să își pună la timp sistemele de raportare, fără să riște amenzi până atunci”, scrie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.

„În acest caz, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile vizate o reprezintă implementarea acestui sistem în paralel cu SAF-T și cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerințe de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecărei companii, astfel că acestea trebuie să caute soluții cât mai eficiente în acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura există soluții care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare și permit raportarea și recepția automată a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor soluții informatice avansate de raportare”, adaugă aceasta.