Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
Data publicarii: 10-01-2023 | EconomieNumeroase aspecte care țin de activitatea de bază dar și de tendințele de pe piața europeană și globală au devenit preocupări majore pentru companiile care activează în industria auto. Acestora li se adaugă de asemenea planurile autorităților de reducere a emisiilor de carbon precum și cerințele de raportare fiscală din ce în ce mai complexe la care aceste companii au obligația de a se conforma în perioada următoare.
Toți jucătorii de pe acest segment de piață trebuie să intre în anul 2023 pregătiți pentru a face față provocărilor amintite mai sus cât mai repede, termenele limită pentru implementarea noilor sisteme de raportare precum RO e-Factura, RO e-Transport sau SAF-T fiind deja foarte scurte.
Mai mult, industria auto a fost grav afectată în ultimii doi ani de disfuncționalitățile care au apărut la nivelul lanțurilor de aprovizionare care au apărut în perioada pandemiei și s-au accentuat ca urmare a conflictului armat din Ucraina. Acestora li se adaugă și inflația, criza energetică și cererea în scădere din partea consumatorilor.
După cum spuneam, printre cele mai stringente probleme cu care se confruntă industria auto este cea a fiscalității. Sunt trei noi sisteme de raportare fiscală la care companiile trebuie să se conformeze începând cu acest an, toate trei făcând parte din procesul de digitalizare al Agenției de Administrare Fiscală (ANAF): SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.
Raportarea SAF-T, devenită obligatorie anul trecut pentru marii contribuabili, presupune depunerea în format digital a declarației informative D406 privind fișierul standard de control fiscal. În funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA; această declarație se depune lunar sau trimestrial. De la 1 ianuarie 2023, raportarea în acest sistem a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mijlocii, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie fiind stabilită pentru ziua de 31 iulie 2023.
Un alt sistem intrat în vigoare anul trecut este RO e-Factura, sistem ce presupune emiterea facturilor în format electronic la care ANAF are acces automat. În prezent sistemul este obligatoriu pentru facturile emise în relație cu instituțiile statului român dar și cele emise între companii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.
„Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, este, de asemenea, în vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Aplicarea sancțiunilor pentru neconformare a fost, însă, amânată, pentru a doua oară, până la 1 ianuarie 2023, astfel încât operatorii economici mai au timp să își pună la timp sistemele de raportare, fără să riște amenzi până atunci”, scrie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.
„În acest caz, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile vizate o reprezintă implementarea acestui sistem în paralel cu SAF-T și cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerințe de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecărei companii, astfel că acestea trebuie să caute soluții cât mai eficiente în acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura există soluții care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare și permit raportarea și recepția automată a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor soluții informatice avansate de raportare”, adaugă aceasta.
Toți jucătorii de pe acest segment de piață trebuie să intre în anul 2023 pregătiți pentru a face față provocărilor amintite mai sus cât mai repede, termenele limită pentru implementarea noilor sisteme de raportare precum RO e-Factura, RO e-Transport sau SAF-T fiind deja foarte scurte.
Mai mult, industria auto a fost grav afectată în ultimii doi ani de disfuncționalitățile care au apărut la nivelul lanțurilor de aprovizionare care au apărut în perioada pandemiei și s-au accentuat ca urmare a conflictului armat din Ucraina. Acestora li se adaugă și inflația, criza energetică și cererea în scădere din partea consumatorilor.
După cum spuneam, printre cele mai stringente probleme cu care se confruntă industria auto este cea a fiscalității. Sunt trei noi sisteme de raportare fiscală la care companiile trebuie să se conformeze începând cu acest an, toate trei făcând parte din procesul de digitalizare al Agenției de Administrare Fiscală (ANAF): SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.
Raportarea SAF-T, devenită obligatorie anul trecut pentru marii contribuabili, presupune depunerea în format digital a declarației informative D406 privind fișierul standard de control fiscal. În funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA; această declarație se depune lunar sau trimestrial. De la 1 ianuarie 2023, raportarea în acest sistem a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mijlocii, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie fiind stabilită pentru ziua de 31 iulie 2023.
Un alt sistem intrat în vigoare anul trecut este RO e-Factura, sistem ce presupune emiterea facturilor în format electronic la care ANAF are acces automat. În prezent sistemul este obligatoriu pentru facturile emise în relație cu instituțiile statului român dar și cele emise între companii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.
„Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, este, de asemenea, în vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Aplicarea sancțiunilor pentru neconformare a fost, însă, amânată, pentru a doua oară, până la 1 ianuarie 2023, astfel încât operatorii economici mai au timp să își pună la timp sistemele de raportare, fără să riște amenzi până atunci”, scrie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.
„În acest caz, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile vizate o reprezintă implementarea acestui sistem în paralel cu SAF-T și cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerințe de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecărei companii, astfel că acestea trebuie să caute soluții cât mai eficiente în acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura există soluții care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare și permit raportarea și recepția automată a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor soluții informatice avansate de raportare”, adaugă aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial