Opinie Deloitte: Companiile din industria auto, intre provocarile externe si noile sisteme de raportare fiscala?
Data publicarii: 10-01-2023 | EconomieNumeroase aspecte care țin de activitatea de bază dar și de tendințele de pe piața europeană și globală au devenit preocupări majore pentru companiile care activează în industria auto. Acestora li se adaugă de asemenea planurile autorităților de reducere a emisiilor de carbon precum și cerințele de raportare fiscală din ce în ce mai complexe la care aceste companii au obligația de a se conforma în perioada următoare.
Toți jucătorii de pe acest segment de piață trebuie să intre în anul 2023 pregătiți pentru a face față provocărilor amintite mai sus cât mai repede, termenele limită pentru implementarea noilor sisteme de raportare precum RO e-Factura, RO e-Transport sau SAF-T fiind deja foarte scurte.
Mai mult, industria auto a fost grav afectată în ultimii doi ani de disfuncționalitățile care au apărut la nivelul lanțurilor de aprovizionare care au apărut în perioada pandemiei și s-au accentuat ca urmare a conflictului armat din Ucraina. Acestora li se adaugă și inflația, criza energetică și cererea în scădere din partea consumatorilor.
După cum spuneam, printre cele mai stringente probleme cu care se confruntă industria auto este cea a fiscalității. Sunt trei noi sisteme de raportare fiscală la care companiile trebuie să se conformeze începând cu acest an, toate trei făcând parte din procesul de digitalizare al Agenției de Administrare Fiscală (ANAF): SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.
Raportarea SAF-T, devenită obligatorie anul trecut pentru marii contribuabili, presupune depunerea în format digital a declarației informative D406 privind fișierul standard de control fiscal. În funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA; această declarație se depune lunar sau trimestrial. De la 1 ianuarie 2023, raportarea în acest sistem a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mijlocii, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie fiind stabilită pentru ziua de 31 iulie 2023.
Un alt sistem intrat în vigoare anul trecut este RO e-Factura, sistem ce presupune emiterea facturilor în format electronic la care ANAF are acces automat. În prezent sistemul este obligatoriu pentru facturile emise în relație cu instituțiile statului român dar și cele emise între companii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.
„Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, este, de asemenea, în vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Aplicarea sancțiunilor pentru neconformare a fost, însă, amânată, pentru a doua oară, până la 1 ianuarie 2023, astfel încât operatorii economici mai au timp să își pună la timp sistemele de raportare, fără să riște amenzi până atunci”, scrie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.
„În acest caz, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile vizate o reprezintă implementarea acestui sistem în paralel cu SAF-T și cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerințe de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecărei companii, astfel că acestea trebuie să caute soluții cât mai eficiente în acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura există soluții care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare și permit raportarea și recepția automată a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor soluții informatice avansate de raportare”, adaugă aceasta.
Toți jucătorii de pe acest segment de piață trebuie să intre în anul 2023 pregătiți pentru a face față provocărilor amintite mai sus cât mai repede, termenele limită pentru implementarea noilor sisteme de raportare precum RO e-Factura, RO e-Transport sau SAF-T fiind deja foarte scurte.
Mai mult, industria auto a fost grav afectată în ultimii doi ani de disfuncționalitățile care au apărut la nivelul lanțurilor de aprovizionare care au apărut în perioada pandemiei și s-au accentuat ca urmare a conflictului armat din Ucraina. Acestora li se adaugă și inflația, criza energetică și cererea în scădere din partea consumatorilor.
După cum spuneam, printre cele mai stringente probleme cu care se confruntă industria auto este cea a fiscalității. Sunt trei noi sisteme de raportare fiscală la care companiile trebuie să se conformeze începând cu acest an, toate trei făcând parte din procesul de digitalizare al Agenției de Administrare Fiscală (ANAF): SAF-T, RO e-Factura și RO e-Transport.
Raportarea SAF-T, devenită obligatorie anul trecut pentru marii contribuabili, presupune depunerea în format digital a declarației informative D406 privind fișierul standard de control fiscal. În funcție de perioada fiscală aplicabilă pentru TVA; această declarație se depune lunar sau trimestrial. De la 1 ianuarie 2023, raportarea în acest sistem a devenit obligatorie și pentru contribuabilii mijlocii, ultima zi de raportare pentru perioada ianuarie-iunie fiind stabilită pentru ziua de 31 iulie 2023.
Un alt sistem intrat în vigoare anul trecut este RO e-Factura, sistem ce presupune emiterea facturilor în format electronic la care ANAF are acces automat. În prezent sistemul este obligatoriu pentru facturile emise în relație cu instituțiile statului român dar și cele emise între companii cu bunuri cu risc fiscal ridicat.
„Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, este, de asemenea, în vigoare de la data de 1 iulie 2022, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere. Aplicarea sancțiunilor pentru neconformare a fost, însă, amânată, pentru a doua oară, până la 1 ianuarie 2023, astfel încât operatorii economici mai au timp să își pună la timp sistemele de raportare, fără să riște amenzi până atunci”, scrie Victoria Dobre, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.
„În acest caz, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile vizate o reprezintă implementarea acestui sistem în paralel cu SAF-T și cu RO e-Factura. Conformarea la aceste noi cerințe de raportare presupune adaptarea sistemelor financiar-contabile ale fiecărei companii, astfel că acestea trebuie să caute soluții cât mai eficiente în acest scop. Spre exemplu, pentru RO e-Factura există soluții care se pot conecta cu orice sistem ERP sau soft de facturare și permit raportarea și recepția automată a facturilor electronice pe serverele ANAF. De asemenea, raportarea pe RO e-Transport se poate realiza prin intermediul unor soluții informatice avansate de raportare”, adaugă aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiză EY - Cristian Cârstoiu: Vehiculele electrice continuă să se îndrepte spre dominația vânzărilor
- Studiu EY: Majoritatea directorilor generali se tem că recesiunea va fi mai gravă decât criza financiară - comunicat de presă
- Schneider Electric îl numește pe Marc Garner în funcția de Senior Vice President al diviziei Secure Power în Europa
- Sondaj Storia.ro: Proprietarii si cumparatorii din Romania fac un sumar al pietei imobiliare din 2022
- Opinie Deloitte: O noua incercare de fiscalizare a bacsisurilor – cum va functiona de data aceasta?
- Opinie Reff & Asociatii | Deloitte Legal: Noile reguli in materia controalelor fiscale – o schimbare de perspectiva
- Studiu EY: Lipsa de reacție la creșterea costului vieții este un risc major pentru industria telecom
- Studiu EY - Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate - Companiile și investitorii sunt în dezacord în privința eforturilor de sustenabilitate
- Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
- EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
- eJobs: Care au fost cele mai căutate profiluri de candidați în 2022
- Undelucram.ro, cea mai mare comunitate pentru angajați din România, vizează 400.000 de euro pe SeedBlink pentru a continua extinderea regională și dezvoltarea tehnologiei AI
- Aspecte practice cu privire la redirecționarea impozitului pe profit sau al microintreprinderilor
- EY România - Iulia Bratu, Partener - Piața globală a IPO-urilor a trecut de la recorduri, la o scădere drastică - comunicat de presă
- Studiu Deloitte: cheltuielile de sarbatori se mentin, in acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar daca 73% dintre cumparatori se asteapta la scumpiri, iar 37% au o situatie financiara mai precara