EY România - Importurile de materii prime pentru producția sau repararea de aeronave pot fi scutite de taxe vamale în procedură vamală simplificată - punct de vedere
Data publicarii: 10-01-2023 | EconomieÎn ultimii ani am asistat la un reviriment al industriei aeronautice din România, consemnând în același timp o serie de noi investiții în unități de producție sau reparare de aeronave și componente pentru industria civilă și militară. Odată cu expansiunea acestei industrii, au crescut în mod normal și de așteptat, și importurile de materii prime și piese de schimb. O parte din produsele finite au rămas în piața europeană însă multe au fost exportate în afara acesteia.
Importurile de materii prime și piese de schimb au generat și costuri cu taxele vamale pe care companiile din industrie au fost nevoite să le suporte. Spre exemplu, la importurile de materii prime precum aliajele din titan sau aluminiu, sunt aplicabile taxe vamale cuprinse între 3% și 10% din valoarea declarată în vamă. Pot fi aceste costuri evitate astfel încât companiile din domeniul aeronauticii să își crească competitivitatea?
Ei bine, da. Iar, în cazul materiilor prime non-UE utilizate pentru prelucrarea sau repararea aeronavelor sau a unor părți ale acestora, legislația vamală pune la dispoziția producătorilor și importatorilor regimul de perfecționare activă.
„Aplicarea unui astfel de regim vamal necesită obținerea în prealabil a unei autorizații de la autoritatea vamală (autorizație care se obține în 3-4 luni maxim). Partea cea mai complexă cu care companiile s-au confruntat atunci când au dorit să aplice un astfel de regim a fost cea a formalităților de încheiere a regimului. Mai precis, să arate autorității vamale faptul că materiile prime importate (aflate sub supraveghere vamală) au fost efectiv prelucrate și incluse în produsele finite rezultate, proces destul de complex care necesită reconcilieri, depunerea de deconturi de încheiere și alte formalități mari consumatoare de timp”, scriu Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România și Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România.
Poate fi însă această procedură de încheiere simplificată?
Prin legislația vamală, Comisia Europeană a introdus o procedură de încheiere simplificată care să faciliteze procesul de încheiere a regimului de perfecționare activă pentru industria aviației.
„Spre deosebire de procedura clasică de încheiere, regimul de perfecționare activă se consideră încheiat atunci când mărfurile plasate sub acest regim sunt folosite pentru prima oară la fabricarea aeronavelor și a părților de aeronave pe teritoriul Uniunii Europene. Procedura este direct aplicabilă și în România”, adaugă cei doi experți EY.
„În concluzie, spre deosebire de procedura clasică de import (unde taxele vamale odată plătite nu pot fi recuperate) regimul de perfecționare activă permite marilor jucători din industria producătoare de aeronave să realizeze economii atât financiare, cât și de timp. Neplata de taxe vamale va avea un efect pozitiv imediat asupra fluxului de numerar și a timpilor de vămuire (atât timp cât nu se mai așteaptă după procesarea sumelor de plată în contul biroului vamal). În plus, aplicarea procedurii simplificate de încheiere va reduce semnificativ procesul de încheiere atât la nivelul companiilor, cât și la nivelul birourilor vamale care supraveghează regimul”, conchid cei doi.
Importurile de materii prime și piese de schimb au generat și costuri cu taxele vamale pe care companiile din industrie au fost nevoite să le suporte. Spre exemplu, la importurile de materii prime precum aliajele din titan sau aluminiu, sunt aplicabile taxe vamale cuprinse între 3% și 10% din valoarea declarată în vamă. Pot fi aceste costuri evitate astfel încât companiile din domeniul aeronauticii să își crească competitivitatea?
Ei bine, da. Iar, în cazul materiilor prime non-UE utilizate pentru prelucrarea sau repararea aeronavelor sau a unor părți ale acestora, legislația vamală pune la dispoziția producătorilor și importatorilor regimul de perfecționare activă.
„Aplicarea unui astfel de regim vamal necesită obținerea în prealabil a unei autorizații de la autoritatea vamală (autorizație care se obține în 3-4 luni maxim). Partea cea mai complexă cu care companiile s-au confruntat atunci când au dorit să aplice un astfel de regim a fost cea a formalităților de încheiere a regimului. Mai precis, să arate autorității vamale faptul că materiile prime importate (aflate sub supraveghere vamală) au fost efectiv prelucrate și incluse în produsele finite rezultate, proces destul de complex care necesită reconcilieri, depunerea de deconturi de încheiere și alte formalități mari consumatoare de timp”, scriu Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY România și Cosmin Dincă, Manager, Comerţ Internaţional, EY România.
Poate fi însă această procedură de încheiere simplificată?
Prin legislația vamală, Comisia Europeană a introdus o procedură de încheiere simplificată care să faciliteze procesul de încheiere a regimului de perfecționare activă pentru industria aviației.
„Spre deosebire de procedura clasică de încheiere, regimul de perfecționare activă se consideră încheiat atunci când mărfurile plasate sub acest regim sunt folosite pentru prima oară la fabricarea aeronavelor și a părților de aeronave pe teritoriul Uniunii Europene. Procedura este direct aplicabilă și în România”, adaugă cei doi experți EY.
„În concluzie, spre deosebire de procedura clasică de import (unde taxele vamale odată plătite nu pot fi recuperate) regimul de perfecționare activă permite marilor jucători din industria producătoare de aeronave să realizeze economii atât financiare, cât și de timp. Neplata de taxe vamale va avea un efect pozitiv imediat asupra fluxului de numerar și a timpilor de vămuire (atât timp cât nu se mai așteaptă după procesarea sumelor de plată în contul biroului vamal). În plus, aplicarea procedurii simplificate de încheiere va reduce semnificativ procesul de încheiere atât la nivelul companiilor, cât și la nivelul birourilor vamale care supraveghează regimul”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial