Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
Data publicarii: 10-01-2023 | Finante-BanciPotrivit celui mai recent sondaj Future Consumer Index realizat de experții EY România la începutul ultimei luni a anului trecut, românii au cheltuit în 2022 mai puțin pe produse alimentare, reducând în același timp și sumele economisite sau investite. Sondajul EY a vizat percepția românilor cu privire la contextul economic actual comparativ cu anii trecuți și mai ales schimbările în obiceiurile de consum, în măsura în care acestea au avut loc.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online