Studiu EY - Georgiana Iancu, Partener: În 2022 românii au cheltuit mai puţin pe produse alimentare și au redus din economii și investiții - comunicat de presă
Data publicarii: 10-01-2023 | Finante-BanciPotrivit celui mai recent sondaj Future Consumer Index realizat de experții EY România la începutul ultimei luni a anului trecut, românii au cheltuit în 2022 mai puțin pe produse alimentare, reducând în același timp și sumele economisite sau investite. Sondajul EY a vizat percepția românilor cu privire la contextul economic actual comparativ cu anii trecuți și mai ales schimbările în obiceiurile de consum, în măsura în care acestea au avut loc.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
COntextul economic nu este deloc unul pozitiv, de aici și modificările, de altfel așteptate, în obiceiurile de consum: creșterea prețurilor la energie, combustibili, încetinirea ritmului de creștere economică, inflația din ce în ce mai mare la toate celelalte produse din coșul de bază al unei persoane/familii.
„Îngrijorările şi presiunile cauzate de pandemie au fost înlocuite în 2022 cu cele legate de războiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am văzut mai multe schimbări, între care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite şi a investițiilor sau a celor dedicate educației şi pregătirii profesionale” spune Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.
Sondajul amintit mai sus a fost alcătuit dintr-o serie de întrebări, majoritatea dintre acestea încercând să identifice aspectele care îi preocupă cel mai tare pe consumatori români și atitudinea pe care aceștia o au față de noile tendințe precum sustenabilitatea sau responsabilitatea companiilor față de societatea civilă/mediu.
Comparativ cu anii anteriori, studiul EY a identificat un aspect interesant și anume preocuparea crescută pentru viitorul financiar personal și al familiei, preocupare care se întrevede foarte clar prin cuantumul sumelor alocate, pe diferite categorii, în următoarele șase luni.
Potrivit sondajului, 74% consumatorii români vor aloca cele mai mari sume (între 500 și 1000 de lei) cheltuielilor cu produsele alimentare, procent în scădere față de anii anteriori, când acesta urca până la 80%. De asemenea, 59% (la final de 2022 față de 68% în 2021) intenționează să aloce fonduri pentru economii și/sau investiții în vreme ce 27% (față de 34% în 2021) o vor face pentru a se educa sau forma. Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumpărare, pe primul loc a fost menționată creșterea galopantă a prețurilor – 22%, urmată de creșterea prețurilor la energie electrică și gaz – 19% și stagnarea salariilor și creșterea inflației – 18%.
„Aşa cum relevă rezultatele sondajului EY, inflaţia record este, firesc, principala îngrijorare a românilor, motiv pentru care măririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele creşterii accelerate a preţurilor din mai multe segmente importante în materie de consum - alimente, energie, combustibil şi altele”, spune Georgiana Iancu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- NN Investment Partners își schimbă denumirea în Goldman Sachs Asset Management
- Studiu Deloitte: asiguratorii au provocari legate de crestere si de profitabilitate in 2023, dar si oportunitati generate de asigurarea riscurilor cibernetice, tranzitia catre energia verde si noile standarde de raportare
- Cushman & Wakefield Echinox: Portofoliul de clădiri administrate s-a triplat în ultimii 5 ani; potențialul de creștere rămâne ridicat pe fondul dezvoltării pieței imobiliare
- Studiu Deloitte Legal: companiile din Romania se asteapta la cresterea numarului de insolvente si de litigii legate de siguranta datelor cu caracter personal si de protectia consumatorilor
- Sondaj Storia.ro - Ce parere au agentii si consumatorii despre Legea Agentului Imobiliar
- Opinie Deloitte: UE a adoptat DORA, un fel de GDPR al siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar. Ce presupune noul cadru de reglementare pentru echipele de management?
- BCR: Dezvoltare digitala a portofoliului investitional prin George
- Raportul Anual 2021 Revolut: Primul an pe profit, EBITDA ajustata de 100 milioane GBP si profit net de 26,3 milioane GBP
- Index salarial: Cât câștigă cei care lucrează în sectorul de service & reparații
- Grupul Banca Transilvania: 1.000 de finantari in 4 luni, prin BT Mic
- Activ Property Services a implinit 30 de ani de existență,și așteaptă venituri de 1,5 milioane Euro în 2023
- Banca Transilvania: noutate in BT Pay, achizitionare polita asigurare RCA
- EY România - Claudia Sofianu și Dan Răuț: România trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat până în 2024
- Studiu Deloitte: companiile din Romania sunt preocupate de incetinirea cresterii economice, somaj si inflatia ridicata
- Sondaj eJobs: Salariul, oportunitățile de creștere profesională și posibilitatea de a lucra remote sunt cele mai importante criterii la angajare ale Generației Z