Opinie Deloitte: Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?
Data publicarii: 23-02-2023 | Finante-BanciPână la finalul acestui an, mai precis finalul lunii noiembrie, sistemul SGR, parteneriatul dintre mediul privat și statul român care are ca scop îmbunătățirea ratei de reciclare a deșeurilor de ambalaje, ar trebui să devină complet funcțional. Producătorii, importatorii și comercianții de băuturi care activează pe piața din România sunt obligați astfel ca până la această dată să respecte o serie de cerințe impuse de legislația în vigoare. Una dintre cele mai importante astfel de cerințe este evident și obligația de a se înregistra în baza de date a administratorului Sistemului de Garanție Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Acest sistem presupune plata de către consumator a unei garanții de 50 de bani pentru fiecare ambalaj aferent unei băuturi cumpărate și recuperarea acestei sume pe loc, deîndată ce recipientul este returnat la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără ca acest proces să fie condiționat de prezentarea unui bon fiscal. De asemenea, cetățenii care vor returna ambalaje nu vor fi obligați să o facă în același loc din care au cumpărat băutura, aceștia având posibilitatea de a-și recupera garanția de la orice magazin.
Administratorul SGR va fi responsabil de buna funcționare a acestui proces. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care pun în vânzare băuturile. Garanția se va aplica atât pentru băuturile răcoritoare cât și pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, ape minerale, ape de băut, vinuri sau băuturi spirtoase. Astfel, garanția va fi plătită și răscumpărată pentru toate ambalajele de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu cu un volum cuprins între 0,1 și 3 litri.
Care sunt însă provocările cu care se vor confrunta companiile obligate să se înscrie în acest sistem?
„În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta”, scrie Adrian Teampău, Director, Deloitte România.
„În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje. În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- NN Investment Partners își schimbă denumirea în Goldman Sachs Asset Management
- Studiu Deloitte: asiguratorii au provocari legate de crestere si de profitabilitate in 2023, dar si oportunitati generate de asigurarea riscurilor cibernetice, tranzitia catre energia verde si noile standarde de raportare
- Cushman & Wakefield Echinox: Portofoliul de clădiri administrate s-a triplat în ultimii 5 ani; potențialul de creștere rămâne ridicat pe fondul dezvoltării pieței imobiliare
- Studiu Deloitte Legal: companiile din Romania se asteapta la cresterea numarului de insolvente si de litigii legate de siguranta datelor cu caracter personal si de protectia consumatorilor
- Sondaj Storia.ro - Ce parere au agentii si consumatorii despre Legea Agentului Imobiliar
- Opinie Deloitte: UE a adoptat DORA, un fel de GDPR al siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar. Ce presupune noul cadru de reglementare pentru echipele de management?
- BCR: Dezvoltare digitala a portofoliului investitional prin George
- Raportul Anual 2021 Revolut: Primul an pe profit, EBITDA ajustata de 100 milioane GBP si profit net de 26,3 milioane GBP
- Index salarial: Cât câștigă cei care lucrează în sectorul de service & reparații
- Grupul Banca Transilvania: 1.000 de finantari in 4 luni, prin BT Mic
- Activ Property Services a implinit 30 de ani de existență,și așteaptă venituri de 1,5 milioane Euro în 2023
- Banca Transilvania: noutate in BT Pay, achizitionare polita asigurare RCA
- EY România - Claudia Sofianu și Dan Răuț: România trebuie să implementeze Venitul Minim European Adecvat până în 2024
- Studiu Deloitte: companiile din Romania sunt preocupate de incetinirea cresterii economice, somaj si inflatia ridicata
- Sondaj eJobs: Salariul, oportunitățile de creștere profesională și posibilitatea de a lucra remote sunt cele mai importante criterii la angajare ale Generației Z