Opinie Deloitte: Controale fiscale la persoanele fizice care vand online produse cu plata ramburs – ce trebuie sa stie contribuabilii vizati?
Data publicarii: 21-04-2023 | EconomieLa baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând online cu plata ramburs se bazează pe informațiile colectate de la firmele de curierat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală în conformitate cu reglementările adoptate în anul 2022. Verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală sub forma unor controale documentare.
În ultimii ani, vânzările online au intrat în atenția autorităților fiscale, acestea luând decizia de a adopta o serie de măsuri pentru monitorizarea acestora, dar și pentru a se determina gradul în care veniturile obținute din vânzările online nu sunt declarate, caz în care taxele și impozitele aferente nu sunt nici plătite către bugetul de stat.
Una dintre cele mai recente astfel de măsuri vizează direct comercianții care percep plata produselor ramburs. Astfel, în urma intrării în vigoare a Ordonanței 67/2022, codul de procedură fiscală s-a modificat în sensul în care furnizorii de servicii poștale și de curierat, sunt obligați să raporteze lunar către ANAF informații referitoare la livrările de colete cu plata ramburs.
Pe baza acestor informații, ANAF susține că din luna decembrie 2022 și până în prezent, au fost realizate peste 17 milioane de transporturi cu plata ramburs în valoare de peste 5 miliarde de lei. Pentru o parte din această sumă nu există însă raportări fiscale.
„Acesta este contextul în care reprezentanții DGAF au anunțat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operațiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizați cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorității, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior”, scriu Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România, și Cristiana Ionescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Inițiativa este de înțeles în contextul în care limitarea evaziunii fiscale are drept consecință și creșterea veniturilor la bugetul de stat dar și asigurarea unui mediu concurențial funcțional.
„Așadar, peroanele fizice care vând produse online cu plata ramburs trebuie să ia în calcul probabilitatea de a fi contactate de reprezentanții DGAF pentru verificarea respectării prevederilor fiscale pentru veniturile încasate. În cazul în care nu știu ce obligații le revin, pot contacta autoritățile pentru a încerca să obțină informații în acest scop, sau cel puțin pentru a reuși să demonstreze buna-credință în cazul unui control. În plus, contribuabilii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au și să acționeze în consecință. Din momentul în care primește o notificare de la autorități prin care i se solicită documente și explicații referitoare la astfel de venituri, persoana vizată are la dispoziție 30 de zile să le transmită, însă acest termen poate fi prelungit de autorități la cererea motivată a contribuabilului.
De asemenea, trebuie precizat că decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului este nulă, cu excepția cazului în care acesta din urmă renunță la audiere. Nu în ultimul rând, contribuabilul trebuie să știe că are dreptul să conteste pe cale administrativă decizia de impunere, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.”, adaugă experții Deloitte.
În ultimii ani, vânzările online au intrat în atenția autorităților fiscale, acestea luând decizia de a adopta o serie de măsuri pentru monitorizarea acestora, dar și pentru a se determina gradul în care veniturile obținute din vânzările online nu sunt declarate, caz în care taxele și impozitele aferente nu sunt nici plătite către bugetul de stat.
Una dintre cele mai recente astfel de măsuri vizează direct comercianții care percep plata produselor ramburs. Astfel, în urma intrării în vigoare a Ordonanței 67/2022, codul de procedură fiscală s-a modificat în sensul în care furnizorii de servicii poștale și de curierat, sunt obligați să raporteze lunar către ANAF informații referitoare la livrările de colete cu plata ramburs.
Pe baza acestor informații, ANAF susține că din luna decembrie 2022 și până în prezent, au fost realizate peste 17 milioane de transporturi cu plata ramburs în valoare de peste 5 miliarde de lei. Pentru o parte din această sumă nu există însă raportări fiscale.
„Acesta este contextul în care reprezentanții DGAF au anunțat demararea unor noi controale la persoanele fizice care derulează astfel de operațiuni. Potrivit acestora, în prima fază sunt vizați cei cu venituri de peste 500.000 de lei (stabilite în baza datelor raportate de firmele de curierat), în cazul cărora va fi realizat un control documentar, la sediul autorității, finalizat cu o decizie de impunere. Cei cu venituri mai mici vor primi o notificare de conformare din partea ANAF, cu posibilitatea unui control ulterior”, scriu Monica Țariuc, Director, Global Employer Services, Deloitte România, și Cristiana Ionescu, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Inițiativa este de înțeles în contextul în care limitarea evaziunii fiscale are drept consecință și creșterea veniturilor la bugetul de stat dar și asigurarea unui mediu concurențial funcțional.
„Așadar, peroanele fizice care vând produse online cu plata ramburs trebuie să ia în calcul probabilitatea de a fi contactate de reprezentanții DGAF pentru verificarea respectării prevederilor fiscale pentru veniturile încasate. În cazul în care nu știu ce obligații le revin, pot contacta autoritățile pentru a încerca să obțină informații în acest scop, sau cel puțin pentru a reuși să demonstreze buna-credință în cazul unui control. În plus, contribuabilii trebuie să se informeze cu privire la drepturile pe care le au și să acționeze în consecință. Din momentul în care primește o notificare de la autorități prin care i se solicită documente și explicații referitoare la astfel de venituri, persoana vizată are la dispoziție 30 de zile să le transmită, însă acest termen poate fi prelungit de autorități la cererea motivată a contribuabilului.
De asemenea, trebuie precizat că decizia de impunere emisă fără audierea contribuabilului este nulă, cu excepția cazului în care acesta din urmă renunță la audiere. Nu în ultimul rând, contribuabilul trebuie să știe că are dreptul să conteste pe cale administrativă decizia de impunere, în termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia.”, adaugă experții Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024