De Ziua Națională a Educației Financiare (11 Aprilie), Revolut și DNSC îi atenționează pe utilizatorii români în legătură cu riscul de fraude cibernetice
Data publicarii: 27-04-2023 | Finante-BanciLa 11 Aprilie, de Ziua Națională a Educației Financiare, Revolut a încercat să vină în sprijinul utilizatorilor săi, oferind o serie de sfaturi care să îi ajute în a identifica mai ușor și a înlătura riscurile de fraudă.
„ Scam-uri noi apar tot timpul, la nivel global. Important este să fim atenți și să fim pregătiți să identificăm orice activitate online care este suspectă. Mai nou, am remarcat că fraudatorii pretind că reprezintă companii precum furnizori de utilități, de servicii de curierat sau servicii poștale, bănci, dar nu numai - și trimit linkuri de phishing pentru a păcăli utilizatorii să-și divulge datele personale. Aceste mesaje par a fi reale și, uneori, iau forma sms-urilor, sunt trimise de pe numere de telefon care par veridice sau pot apărea chiar în fluxurile unor conversații anterioare.
Vrem să venim în sprijinul clienților noștri, să aibă încredere că fac alegerile corecte. Simplu - dacă primiți un apel suspect, un email, un sms raportați mesajul către compania de la care pretinde că provine informația. Dacă se întâmplă să fiți victima unui scam, raportați cazul la Poliție”, adaugă Aaron Elliott-Gross, Revolut Head of Financial Crime and Fraud.
Infractorii cibernetici invocă fel și fel de motive pentru a-i determina pe utilizatori să urmeze un link sau să sune la un număr de telefon necunoscut precum actualizarea informațiilor de contact sau deblocarea unui cont personal. Ofertele speciale fac și ele parte din arsenalul infractorilor care încearcă în acest fel să îi ademenească pe utilizatorii de aplicații financiar-bancare.
„Capcanele s-au diversificat în ultimii ani și cu ajutorul tehnologiei, care avansează într-un ritm alert. Atacatorii se pot folosi, de exemplu, de inteligența artificială pentru a pune bazele unor scenarii din ce în ce mai plauzibile prin care determină potențialele victime să ofere date sensibile, mai ales date financiare. Textele sunt din ce în ce mai corect scrise și adaptate în limba română, astfel că unul dintre indiciile prin care un utilizator putea detecta o tentativă de phishing – textul plin de greșeli în limba română - nu mai este suficient astăzi”, explică Mihai Rotariu, Manager Direcția Comunicare, Marketing și Media al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
Ce recomandă experții Revolut?
Ei bine, unul dintre primele sfaturi este cel de a trata cu atenție orice link, SMS sau email primit de pe un cont de companie. Acesta nu trebuie accesat decât dacă sunteți siguri 100% că așteptați dintr-un motiv anume, să fiți contactați. De asemenea, trebuie să avem atenție sporită la mesajele care par autentice dar care ne cer să ne mutăm banii dintr-un cont în altul din „motive de siguranță”. Parolele și codurile unice emise de bănci nu ar trebuie comunicate nimănui.
„Modelul nostru de prevenire a fraudelor, bazat pe AI, este unul dintre cele mai avansate în domeniul digital banking-ului și nu doar că detectează anumite trend-uri în materie de scam-uri, aspecte greu de identificat de către utilizatori, dar și acumulează tot mai multe cunoștințe despre mecanismele de fraudă nou apărute. Cu toate acestea, sistemele noastre nu pot lua decizii în locul clienților și am întâlnit situații în care aceștia au ignorat avertismentele sistemelor automatizate și au făcut transferuri către infractori, devenind victimele acestora. De aceea, considerăm că educația și repetarea avertismentelor cât mai des vor ajuta la creșterea gradului de conștientizare a scam-urilor și fraudelor în rândul clienților, învățându-i cum să fie atenți și să se protejeze de astfel de activități rău-intenționate”, conchide Aaron Elliott-Gross.
„ Scam-uri noi apar tot timpul, la nivel global. Important este să fim atenți și să fim pregătiți să identificăm orice activitate online care este suspectă. Mai nou, am remarcat că fraudatorii pretind că reprezintă companii precum furnizori de utilități, de servicii de curierat sau servicii poștale, bănci, dar nu numai - și trimit linkuri de phishing pentru a păcăli utilizatorii să-și divulge datele personale. Aceste mesaje par a fi reale și, uneori, iau forma sms-urilor, sunt trimise de pe numere de telefon care par veridice sau pot apărea chiar în fluxurile unor conversații anterioare.
Vrem să venim în sprijinul clienților noștri, să aibă încredere că fac alegerile corecte. Simplu - dacă primiți un apel suspect, un email, un sms raportați mesajul către compania de la care pretinde că provine informația. Dacă se întâmplă să fiți victima unui scam, raportați cazul la Poliție”, adaugă Aaron Elliott-Gross, Revolut Head of Financial Crime and Fraud.
Infractorii cibernetici invocă fel și fel de motive pentru a-i determina pe utilizatori să urmeze un link sau să sune la un număr de telefon necunoscut precum actualizarea informațiilor de contact sau deblocarea unui cont personal. Ofertele speciale fac și ele parte din arsenalul infractorilor care încearcă în acest fel să îi ademenească pe utilizatorii de aplicații financiar-bancare.
„Capcanele s-au diversificat în ultimii ani și cu ajutorul tehnologiei, care avansează într-un ritm alert. Atacatorii se pot folosi, de exemplu, de inteligența artificială pentru a pune bazele unor scenarii din ce în ce mai plauzibile prin care determină potențialele victime să ofere date sensibile, mai ales date financiare. Textele sunt din ce în ce mai corect scrise și adaptate în limba română, astfel că unul dintre indiciile prin care un utilizator putea detecta o tentativă de phishing – textul plin de greșeli în limba română - nu mai este suficient astăzi”, explică Mihai Rotariu, Manager Direcția Comunicare, Marketing și Media al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
Ce recomandă experții Revolut?
Ei bine, unul dintre primele sfaturi este cel de a trata cu atenție orice link, SMS sau email primit de pe un cont de companie. Acesta nu trebuie accesat decât dacă sunteți siguri 100% că așteptați dintr-un motiv anume, să fiți contactați. De asemenea, trebuie să avem atenție sporită la mesajele care par autentice dar care ne cer să ne mutăm banii dintr-un cont în altul din „motive de siguranță”. Parolele și codurile unice emise de bănci nu ar trebuie comunicate nimănui.
„Modelul nostru de prevenire a fraudelor, bazat pe AI, este unul dintre cele mai avansate în domeniul digital banking-ului și nu doar că detectează anumite trend-uri în materie de scam-uri, aspecte greu de identificat de către utilizatori, dar și acumulează tot mai multe cunoștințe despre mecanismele de fraudă nou apărute. Cu toate acestea, sistemele noastre nu pot lua decizii în locul clienților și am întâlnit situații în care aceștia au ignorat avertismentele sistemelor automatizate și au făcut transferuri către infractori, devenind victimele acestora. De aceea, considerăm că educația și repetarea avertismentelor cât mai des vor ajuta la creșterea gradului de conștientizare a scam-urilor și fraudelor în rândul clienților, învățându-i cum să fie atenți și să se protejeze de astfel de activități rău-intenționate”, conchide Aaron Elliott-Gross.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024