EY România - Andra Caşu, Partener: Schimbul de informaţii transfrontalier şi controalele comune - doi piloni de bază în combaterea evaziunii fiscale
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieCa membră a Uniunii Europene, România, continuă să își actualizeze, modernizeze și integreze legislația fiscală națională în contextul comunitar. Mai mult, la tabloul complex al datelor, informațiilor și raportărilor fiscale pe care companiile din țara noastră trebuie să le asigure în prezent, contribuie totodată și tehnologizarea și digitalizarea în ritm alert.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial