EY România - Andra Caşu, Partener: Schimbul de informaţii transfrontalier şi controalele comune - doi piloni de bază în combaterea evaziunii fiscale
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieCa membră a Uniunii Europene, România, continuă să își actualizeze, modernizeze și integreze legislația fiscală națională în contextul comunitar. Mai mult, la tabloul complex al datelor, informațiilor și raportărilor fiscale pe care companiile din țara noastră trebuie să le asigure în prezent, contribuie totodată și tehnologizarea și digitalizarea în ritm alert.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
În acest context, este cât se poate de clară nevoia de transparență a datelor, utilizarea acestora cu acuratețe, astfel încât autoritățile să poată combate orice practică incorectă din zona fiscală, la nivel local și comunitar. Piloni de bază al acestui demers, în acest context, sunt cooperarea administrativă eficientă și schimbul de informații transfrontalier.
Astfel, administrațiile fiscale ale statelor membre au obligația de a deține informații suficiente pentru evaluarea și controlul corect al venitului brut realizat din activități desfășurate în fiecare țară în parte.
„Având în vedere că marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vânzători pe platformele digitale circulă transfrontalier, raportarea informațiilor referitoare la activitatea relevantă generează rezultate pozitive când informațiile respective sunt comunicate și statelor membre care sunt eligibile să impoziteze venitul realizat”, scrie Andra Caşu, Partener, liderul departamentului Taxe directe, EY România.
Acesta este de altfel și scopul directivei DAC7 care a fost introdusă în acest an. Aceasta vizează impozitarea tranzacțiilor efectuate pe platformele digitale, schimbul de informații automat între administrațiile fiscale din țări diferite fiind esențial pentru evaluarea corectă a impozitelor datorate pentru tranzacțiile efectuate pe platformele digitale.
„În momentul de faţă, în contextul mai sus menţionat al creşterii transparenţei, digitalizării şi schimbului de informaţii transfrontalier, legislaţia conţine prevederi consolidate şi în ceea ce privește prezența funcționarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru și efectuarea unor controale simultane de către două sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficientă a reglementărilor fiscale”, adaugî Andra Cașu.
„Atunci când funcționarii unui stat membru sunt prezenți pe teritoriul altui stat membru în timpul unei anchete administrative sau participă la o anchetă administrativă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, aceștia ar trebui să respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva în mod direct persoane fizice și a examina evidențe. Unui stat membru care intenționează să efectueze un control simultan ar trebui să-i revină obligația de a le comunica celorlalte state membre vizate intenția sa. Controalele comune ar trebui să reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal între statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezenței funcționarilor din alt stat membru în birourile administrative, a participării lor la anchete administrative, precum și a controalelor simultane”, conchide aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024