Opinie Deloitte: Procedura simplificata si termen prelungit pentru sponsorizari. Ce trebuie sa stie companiile interesate?
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieProcedura prin care companiile din România pot direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații non-profit a fost recent simplificată. Astfel, începând cu rezultatele financiare obținute anul trecut, această facilitate este mai ușor de aplicat.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024