Opinie Deloitte: Procedura simplificata si termen prelungit pentru sponsorizari. Ce trebuie sa stie companiile interesate?
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieProcedura prin care companiile din România pot direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații non-profit a fost recent simplificată. Astfel, începând cu rezultatele financiare obținute anul trecut, această facilitate este mai ușor de aplicat.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?
- Hidroelectrica inaugurează Microcentrala Poiana Ruscă
- Deloitte Romania a asistat Alior Bank in vanzarea catre Patria Bank a unui portofoliu de credite performante acordate persoanelor fizice in valoare de 97 mil. lei
- SigurantaOnline.ro oferă recomandări de vacanță în siguranță: cum să eviți capcanele din mediul online
- Ines Rocha devine noul Director Regional al IFC pentru Europa
- Studiu EY: politici și controverse fiscale - ce ar trebui să aibă în vedere companiile în acest an?
- Fondul ETF BET Patria – Tradeville depaseste 300 milioane lei in active totale