Opinie Deloitte: Procedura simplificata si termen prelungit pentru sponsorizari. Ce trebuie sa stie companiile interesate?
Data publicarii: 07-08-2023 | EconomieProcedura prin care companiile din România pot direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații non-profit a fost recent simplificată. Astfel, începând cu rezultatele financiare obținute anul trecut, această facilitate este mai ușor de aplicat.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Astfel, ca urmare a unui ordin publicat în 2022, societățile care aleg să sponsorizeze, o pot face inclusiv după ce au depus bilanțul prin intermediul Declarației 117, iar ANAF are obligația de a vira banii în termen de 45 de zile de la depunerea acestei declarații. ANterior, companiile interesate erau obligate să vireze banii în conturile asociațiilor și ONG-urilor până la finalul anului calendaristic.
Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit pot acorda sponsorizări. Cheltuiala nu este deductibilă la calculul impozitului pe profit însă constituie credit fiscale, adică va fi scăzută din impozitul datorat statului. Acesta este limitat la 20% din totalul impozitului pe profit datorat, respectiv 0,75% din cifra de afaceri, în cazul microintreprinderilor care plătesc impozit pe venit.
Companiile care doresc să sponsorizeze prin urmare, pot direcționa o parte din impozit, până la plafoanele menționate mai sus, cu condiția existenței unui contract de sponsorizare și completării formularului 177. Solicitarea de sponsorizare poate fi transmisă autorităților fiscale în termen de șase luni de la termenul legal pentru depunerea declarațiilor privind impozitul pe profit, respectiv venit, aferent trimestrului IV. Astfel, pentru anul trecut, termenul limită este data de 23 decembrie 2023.
„Exemplu de calcul pentru o companie care, în anul 2022, a înregistrat o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei, datorează un impozit pe profit de 500.000 de lei și a acordat, în timpul anului, sponsorizări de 70.000 de lei. În plus, mai are dreptul la credit din sponsorizări de 5.000 de lei, sumă reportată din perioadele anterioare (cu un an în urmă au fost acordate sponsorizări peste plafon). Având în vedere că 0,75% din cifra de afaceri reprezintă 225.000 de lei, iar 20% din impozitul pe profit este 100.000 de lei, rezultă că societatea respectivă are dreptul să acorde sponsorizări în limita plafonului de 100.000 de lei (pentru 2022). Dar pentru că a aplicat un credit fiscal deja, în timpul anului, de 75.000 de lei, mai poate încheia contracte cu beneficiari eligibili ai redirecționării pentru încă 25.000 de lei. Contractele ar trebui încheiate până la momentul depunerii formularului 177”, scrie Daniel Grigore, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
„În situația în care, în urma rectificării, rezultă un impozit mai mic datorat de companie, diferența din suma redirecționată de autorități în baza formularului 177 aprobat va trebui achitată la bugetul de stat de către contribuabil. Însă avantajul redirecționării este că sponsorizarea se face din impozitul pe profit datorat, și nu ca și o cheltuială operațională a contribuabilului”, adaugă acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI