EY România - Răzvan Ungureanu: BEPS 2.0. Sfârșitul facilităților fiscale așa cum le știm azi? - punct de vedere
Data publicarii: 21-08-2023 | Finante-BanciCel de-al doilea pilon BEPS (Base Erosion Profit Shifting = erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor - BEPS 2.0) a fost conceput în mod special cu scopul de a elimina concurența fiscală bazată pe cote de taxă între jurisdicții, indiferent de obiectivul și intenția care stau la baza facilităților fiscale. Asta în contextul în care stimulentele fiscale ESG au devenit unul dintre cele mai importante instrumente în eforturile de a încuraja activitățile comerciale durabile, peste 1850 de astfel de stimulente fiind disponibile la nivel global.
Punerea în aplicare a BEPS 2.0 se află în diferite stadii în întreaga lume, motiv pentru care companiile multinaționale ar trebui să aprecieze pe deplin impactul pe care o rată efectivă de impozitare minimă globală de 15% îl va avea asupra stimulentelor care există în prezent.
„Beneficiul financiar al multor stimulente fiscale ar putea fi diluat în mod semnificativ de un impozit suplimentar în cazul în care un stimulent fiscal duce cota de impozitare efectivă a (ETR-ul) unei multinaționale sub 15% în jurisdicția respectivă”, scrie Răzvan Ungureanu, Director Impozite Directe, EY România. „Această interacțiune creează o provocare pentru multe jurisdicții și multinaționale care, confruntate cu o urgență climatică și cu obiective dificile în materie de emisii, s-au bazat pe stimulente financiare și fiscale pentru a-și cataliza obiectivele ESG”, adaugă acesta.
Potrivit studiului EY Green Tax Tracker, exista în acest moment peste 1850 de stimulente pentru o dezvoltare durabilă, valabile la nivel global în peste 45 de țări. În vreme ce acestea nu vor duce neapărat o companie multinațională sub pragul de 15% pentru ETR, cel de-al doilea pilon BEPS poate duce la incertitudini care pot forța companiile și jurisdicțiile să își regândească strategiile fiscale și de ESG.
De asemenea, impactul BEPS 2.0 nu va fi unifor la nivel mondial, variind în funcție de sector, jurisdicție sau companie. Prin urmare, ETR de 15% va avea impact semnificativ pentru companii dar și pentru jurisdicțiile în care acestea sunt deja sub pragul minim de impozitare sau aproape de acesta.
„Având în vedere că țările au început deja să ia măsuri acum pentru a pune în aplicare BEPS 2.0 Pilonul doi în 2023, care va intra în vigoare în 2024, multinaționalele și jurisdicțiile ar trebui să înceapă să își reevalueze strategia de stimulare a sustenabilității și privind aplicarea facilităților fiscale în general, cât mai curând posibil. Un impozit minim global va avea ramificații largi asupra modului în care multe corporații multinaționale caută stimulente guvernamentale menite să le promoveze obiectivele de sustenabilitate și nu numai. În prezent, multe dintre aceste stimulente sunt oferite prin intermediul codului fiscal. Cu toate acestea, în conformitate cu regulile GLoBE, aceste stimulente își pierd valoarea financiară pentru companii, dacă se confruntă cu taxe suplimentare în anumite jurisdicții. Alte mecanisme de stimulare ar putea crește în curând în popularitate. Sortarea opțiunilor va fi o provocare”, conchide expertul EY.
Punerea în aplicare a BEPS 2.0 se află în diferite stadii în întreaga lume, motiv pentru care companiile multinaționale ar trebui să aprecieze pe deplin impactul pe care o rată efectivă de impozitare minimă globală de 15% îl va avea asupra stimulentelor care există în prezent.
„Beneficiul financiar al multor stimulente fiscale ar putea fi diluat în mod semnificativ de un impozit suplimentar în cazul în care un stimulent fiscal duce cota de impozitare efectivă a (ETR-ul) unei multinaționale sub 15% în jurisdicția respectivă”, scrie Răzvan Ungureanu, Director Impozite Directe, EY România. „Această interacțiune creează o provocare pentru multe jurisdicții și multinaționale care, confruntate cu o urgență climatică și cu obiective dificile în materie de emisii, s-au bazat pe stimulente financiare și fiscale pentru a-și cataliza obiectivele ESG”, adaugă acesta.
Potrivit studiului EY Green Tax Tracker, exista în acest moment peste 1850 de stimulente pentru o dezvoltare durabilă, valabile la nivel global în peste 45 de țări. În vreme ce acestea nu vor duce neapărat o companie multinațională sub pragul de 15% pentru ETR, cel de-al doilea pilon BEPS poate duce la incertitudini care pot forța companiile și jurisdicțiile să își regândească strategiile fiscale și de ESG.
De asemenea, impactul BEPS 2.0 nu va fi unifor la nivel mondial, variind în funcție de sector, jurisdicție sau companie. Prin urmare, ETR de 15% va avea impact semnificativ pentru companii dar și pentru jurisdicțiile în care acestea sunt deja sub pragul minim de impozitare sau aproape de acesta.
„Având în vedere că țările au început deja să ia măsuri acum pentru a pune în aplicare BEPS 2.0 Pilonul doi în 2023, care va intra în vigoare în 2024, multinaționalele și jurisdicțiile ar trebui să înceapă să își reevalueze strategia de stimulare a sustenabilității și privind aplicarea facilităților fiscale în general, cât mai curând posibil. Un impozit minim global va avea ramificații largi asupra modului în care multe corporații multinaționale caută stimulente guvernamentale menite să le promoveze obiectivele de sustenabilitate și nu numai. În prezent, multe dintre aceste stimulente sunt oferite prin intermediul codului fiscal. Cu toate acestea, în conformitate cu regulile GLoBE, aceste stimulente își pierd valoarea financiară pentru companii, dacă se confruntă cu taxe suplimentare în anumite jurisdicții. Alte mecanisme de stimulare ar putea crește în curând în popularitate. Sortarea opțiunilor va fi o provocare”, conchide expertul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial