EY România - Răzvan Ungureanu: BEPS 2.0. Sfârșitul facilităților fiscale așa cum le știm azi? - punct de vedere
Data publicarii: 21-08-2023 | Finante-BanciCel de-al doilea pilon BEPS (Base Erosion Profit Shifting = erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor - BEPS 2.0) a fost conceput în mod special cu scopul de a elimina concurența fiscală bazată pe cote de taxă între jurisdicții, indiferent de obiectivul și intenția care stau la baza facilităților fiscale. Asta în contextul în care stimulentele fiscale ESG au devenit unul dintre cele mai importante instrumente în eforturile de a încuraja activitățile comerciale durabile, peste 1850 de astfel de stimulente fiind disponibile la nivel global.
Punerea în aplicare a BEPS 2.0 se află în diferite stadii în întreaga lume, motiv pentru care companiile multinaționale ar trebui să aprecieze pe deplin impactul pe care o rată efectivă de impozitare minimă globală de 15% îl va avea asupra stimulentelor care există în prezent.
„Beneficiul financiar al multor stimulente fiscale ar putea fi diluat în mod semnificativ de un impozit suplimentar în cazul în care un stimulent fiscal duce cota de impozitare efectivă a (ETR-ul) unei multinaționale sub 15% în jurisdicția respectivă”, scrie Răzvan Ungureanu, Director Impozite Directe, EY România. „Această interacțiune creează o provocare pentru multe jurisdicții și multinaționale care, confruntate cu o urgență climatică și cu obiective dificile în materie de emisii, s-au bazat pe stimulente financiare și fiscale pentru a-și cataliza obiectivele ESG”, adaugă acesta.
Potrivit studiului EY Green Tax Tracker, exista în acest moment peste 1850 de stimulente pentru o dezvoltare durabilă, valabile la nivel global în peste 45 de țări. În vreme ce acestea nu vor duce neapărat o companie multinațională sub pragul de 15% pentru ETR, cel de-al doilea pilon BEPS poate duce la incertitudini care pot forța companiile și jurisdicțiile să își regândească strategiile fiscale și de ESG.
De asemenea, impactul BEPS 2.0 nu va fi unifor la nivel mondial, variind în funcție de sector, jurisdicție sau companie. Prin urmare, ETR de 15% va avea impact semnificativ pentru companii dar și pentru jurisdicțiile în care acestea sunt deja sub pragul minim de impozitare sau aproape de acesta.
„Având în vedere că țările au început deja să ia măsuri acum pentru a pune în aplicare BEPS 2.0 Pilonul doi în 2023, care va intra în vigoare în 2024, multinaționalele și jurisdicțiile ar trebui să înceapă să își reevalueze strategia de stimulare a sustenabilității și privind aplicarea facilităților fiscale în general, cât mai curând posibil. Un impozit minim global va avea ramificații largi asupra modului în care multe corporații multinaționale caută stimulente guvernamentale menite să le promoveze obiectivele de sustenabilitate și nu numai. În prezent, multe dintre aceste stimulente sunt oferite prin intermediul codului fiscal. Cu toate acestea, în conformitate cu regulile GLoBE, aceste stimulente își pierd valoarea financiară pentru companii, dacă se confruntă cu taxe suplimentare în anumite jurisdicții. Alte mecanisme de stimulare ar putea crește în curând în popularitate. Sortarea opțiunilor va fi o provocare”, conchide expertul EY.
Punerea în aplicare a BEPS 2.0 se află în diferite stadii în întreaga lume, motiv pentru care companiile multinaționale ar trebui să aprecieze pe deplin impactul pe care o rată efectivă de impozitare minimă globală de 15% îl va avea asupra stimulentelor care există în prezent.
„Beneficiul financiar al multor stimulente fiscale ar putea fi diluat în mod semnificativ de un impozit suplimentar în cazul în care un stimulent fiscal duce cota de impozitare efectivă a (ETR-ul) unei multinaționale sub 15% în jurisdicția respectivă”, scrie Răzvan Ungureanu, Director Impozite Directe, EY România. „Această interacțiune creează o provocare pentru multe jurisdicții și multinaționale care, confruntate cu o urgență climatică și cu obiective dificile în materie de emisii, s-au bazat pe stimulente financiare și fiscale pentru a-și cataliza obiectivele ESG”, adaugă acesta.
Potrivit studiului EY Green Tax Tracker, exista în acest moment peste 1850 de stimulente pentru o dezvoltare durabilă, valabile la nivel global în peste 45 de țări. În vreme ce acestea nu vor duce neapărat o companie multinațională sub pragul de 15% pentru ETR, cel de-al doilea pilon BEPS poate duce la incertitudini care pot forța companiile și jurisdicțiile să își regândească strategiile fiscale și de ESG.
De asemenea, impactul BEPS 2.0 nu va fi unifor la nivel mondial, variind în funcție de sector, jurisdicție sau companie. Prin urmare, ETR de 15% va avea impact semnificativ pentru companii dar și pentru jurisdicțiile în care acestea sunt deja sub pragul minim de impozitare sau aproape de acesta.
„Având în vedere că țările au început deja să ia măsuri acum pentru a pune în aplicare BEPS 2.0 Pilonul doi în 2023, care va intra în vigoare în 2024, multinaționalele și jurisdicțiile ar trebui să înceapă să își reevalueze strategia de stimulare a sustenabilității și privind aplicarea facilităților fiscale în general, cât mai curând posibil. Un impozit minim global va avea ramificații largi asupra modului în care multe corporații multinaționale caută stimulente guvernamentale menite să le promoveze obiectivele de sustenabilitate și nu numai. În prezent, multe dintre aceste stimulente sunt oferite prin intermediul codului fiscal. Cu toate acestea, în conformitate cu regulile GLoBE, aceste stimulente își pierd valoarea financiară pentru companii, dacă se confruntă cu taxe suplimentare în anumite jurisdicții. Alte mecanisme de stimulare ar putea crește în curând în popularitate. Sortarea opțiunilor va fi o provocare”, conchide expertul EY.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024