Opinie Deloitte: Amnistia fiscala in cazul tichetelor cadou – procedura pentru anularea sau recuperarea sumelor
Data publicarii: 21-08-2023 | EconomieS-au creat multe divergențe în ultimii ani în ceea ce privește tichetele cadou, inspectorii fiscali integrându-le de multe ori, atunci când proveneau de la alte persoane decât de la angajatori, în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor