Opinie Deloitte: Amnistia fiscala in cazul tichetelor cadou – procedura pentru anularea sau recuperarea sumelor
Data publicarii: 21-08-2023 | EconomieS-au creat multe divergențe în ultimii ani în ceea ce privește tichetele cadou, inspectorii fiscali integrându-le de multe ori, atunci când proveneau de la alte persoane decât de la angajatori, în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania isi consolideaza practica de servicii fiscale, prin promovarea a patru angajati in functiile de directori
- EY România, Claudia Sofianu: Criza talentelor în era digitală devine preocuparea nr. 1 la vârful companiilor
- Analiza Storia.ro – Cum au evoluat in luna august preturile medii ale apartamentelor de vanzare din principalele orase din tara
- Studiul Deloitte: locuintele din Romania continua sa fie printre cele mai accesibile din Europa. Cluj-Napoca este orasul cel mai scump atat pentru cumparatori, cat si pentru chiriasi
- Deloitte Romania numeste doi noi directori in cadrul departamentului Consultanta Financiara
- Analiză sectorială EY România: Randamentele așteptate de investitori înregistrează evoluții fluctuante, în contextul creșterii ratelor de dobândă de politică monetară și ale nivelurilor inflației în Europa
- sigurantaonline.ro, o nouă resursă educativă în lupta împotriva criminalității informatice
- 43% dintre Mileniali sunt dispusi sa aloce pentru achizitionarea unei locuinte un buget de peste 90.000 de euro
- Studiu Revolut: Unde au calatorit romanii in vara lui 2023? In aproape toata lumea
- EY România: E-Factura – următorul pas spre digitalizarea fiscală în România
- Studiu Deloitte: cresterea preturilor si diminuarea veniturilor, principalele motive pentru care parintii cheltuiesc mai putin anul acesta cu inceperea anului scolar
- Cushman & Wakefield: Bucurestiul, in top cinci orase din Europa Centrala si de Est preferate de operatorii hotelieri pentru investitii viitoare
- Libra Internet Bank: creșteri pe toate sursele de venit, eficiență operațională îmbunătățită, profit mai mare cu 45,9%
- EY România: Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intră în vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat în considerare - punct de vedere
- Cushman & Wakefield Echinox: Tranzacții de închiriere totalizând peste o jumătate de milion de metri pătrați pe piața industrială și de logistică în primele șase luni; peste o treime reprezintă preînchirieri în proiecte cu livrare în 2024