Opinie Deloitte: Amnistia fiscala in cazul tichetelor cadou – procedura pentru anularea sau recuperarea sumelor
Data publicarii: 21-08-2023 | EconomieS-au creat multe divergențe în ultimii ani în ceea ce privește tichetele cadou, inspectorii fiscali integrându-le de multe ori, atunci când proveneau de la alte persoane decât de la angajatori, în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Pentru anularea unor obligații fiscale, a fost adoptată legea 4/2023, aceasta reglementând anularea diferențelor de obligații fiscale principale precum impozitul pe profit și contribuțiile. Amnistia, se va acorda însă doar pentru tichetele cadou acordate conform legislației specifice, de către o persoană juridică unei persoane fizice, fără ca între acestea să existe o relație generatoare de venituri din salarii. Nu se aplică însă voucherelor emise de magazinele online.
De curând, după câteva luni de așteptare, a intrat în vigoare și Ordinul 906/2023 privind procedura specifică acestui demers. Acesta marchează debutul anulării obligațiilor fiscale stabilite suplimentar în sarcina contribuabililor ca urmare a schimbării încadrării veniturilor în urma controalelor. Ordinul conține și un set de proceduri care au scopul de a gestiona eficient sumele ce trebuie anulate.
Regula generală este ca organul fiscal să examineze din oficiu inspecțiile fiscale desfășurate și actele administrative emise în urma acestora, stabilind în același timp și o listă cu contribuabilii care pot beneficia de amnistie dar care nu au achitat încă obligațiile instituite.
„Totodată, ordinul mai stabilește că, în cazul în care au fost emise decizii de impunere în urma unor controale fiscale, dar nu au fost comunicate contribuabililor, acestea nu le vor mai fi comunicate, iar obligațiile fiscale stabilite inițial pentru reîncadrarea sumelor acordate cu titlu de tichete cadou nu vor mai fi înscrise în evidența analitică pe plătitor, întrucât nu vor mai fi datorate, ca efect al amnistiei”, scriu Monica Țariuc, Director, Maria-Diana Alexandru, Senior Consultant, Deloitte România, Laura Epure, Managing Associate, și Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Pentru situațiile în care deciziile de impunere au fost comunicate contribuabililor, însă sumele stabilite nu au fost stinse de către aceștia, legislația prevede că anularea va fi efectuată de către organul fiscal, din oficiu. Cu toate acestea, se recomandă ca toți contribuabilii ce se regăsesc în această situație și care consideră că sunt eligibili pentru a beneficia de efectele amnistiei să dea dovadă de un comportament diligent și de spirit de inițiativă și să formuleze o cerere prin care să solicite organului fiscal anularea acestor sume. Un astfel de comportament poate ajuta atât contribuabilii, care se asigură astfel că vor beneficia de efectele facilității fiscale, cât și autoritățile fiscale, pentru că duce la identificarea mai rapidă a sumelor ce pot fi anulate. Pe de altă parte, ordinul nu prevede termenele legale în care organele fiscale ar trebui să întocmească și să transmită lista cu obligațiile fiscale eligibile pentru amnistie sau în care ar trebui să emită deciziile de anulare. Din această cauză, pot interveni întârzieri semnificative în anularea efectivă a obligațiilor respective”, adaugă aceștia.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial