Studiu Deloitte: organizatiile din domeniul serviciilor financiare incep sa inregistreze progrese in implementarea noului regulament UE privind rezilienta operationala digitala, DORA
Data publicarii: 21-08-2023 | EconomieCompaniile din industria serviciilor financiare au înregistrat în ultima perioadă progrese semnificative în ceea ce privește implementarea modificărilor menite să asigure conformarea cu noile regulamente UE și anume Legea privind reziliența operațională digitală (DORA).
Astfel, potrivit celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA, 26% dintre acestea au început să se pregătească pentru noile reglementări încă de anul trecut, 29% dintre companii finalizând până la începutul acestui an mai bine de 75% din pașii planificați.
DORA a intrat în vigoare în acest an și reprezintă cea mai importantă inițiativă de reglementare a Uniunii Europene cu privire la reziliența operațională și securitatea cibernetică aplicabilă serviciilor financiare. Aceasta impune organizațiilor din acest sector implementarea modificărilor specifice într-un termen de 24 de luni de la adoptarea sa.
DORA se bazează pe patru piloni principali: gestionarea riscurilor legate de tehnologia informației și comunicații, raportarea incidentelor, testarea operațională ș de reziliență digitală și managementul riscului generat de furnizorii de tehnologie. Potrivit raportului Deloitte, acest cel de-al patrulea pilon este și cel mai greu de respectat, majoritatea companiilor fiind deja în urmă cu evaluarea riscurilor generate de terți. De altfel, 69% dintre respondenți fac aceste evaluări anual în vreme ce doar 13% le efectuează în mod continuu.
„Pentru a se conforma cerințelor DORA, organizațiile vor fi nevoite să facă o clasificare a funcțiilor critice sau importante, a căror întrerupere le-ar afecta rezultatele financiare și continuitatea serviciilor, dar și să-și actualizeze constant lista acestor funcții și să le identifice de-a lungul întregului lanț al furnizorilor de servicii de tehnologia informației și comunicații, critice sau nu, astfel cum sunt definite în Standardele Tehnice de Reglementare, care vor intra în curând în vigoare. În plus, instituțiile financiare vor trebui să dezvolte metode de testare a scenariilor de reziliență și strategii multi-furnizor pentru toate sistemele care susțin funcții critice și importante”, a declarat Sergiu Zaharia, Director Cyber Strategy Advisory, Deloitte România.
Pe de altă parte, DORA impune instituțiilor din domeniul serviciilor financiare și efectuarea unor teste ale planului de răspuns la incidente. Potrivit raportului Deloitte, 36% dintre respondenți au efectuat deja astfel de exerciții în ultimele 12 luni în vreme ce 64% nu au efectuat astfel de teste în perioada respectivă.
Astfel, potrivit celei mai recente ediții a studiului Deloitte despre DORA, 26% dintre acestea au început să se pregătească pentru noile reglementări încă de anul trecut, 29% dintre companii finalizând până la începutul acestui an mai bine de 75% din pașii planificați.
DORA a intrat în vigoare în acest an și reprezintă cea mai importantă inițiativă de reglementare a Uniunii Europene cu privire la reziliența operațională și securitatea cibernetică aplicabilă serviciilor financiare. Aceasta impune organizațiilor din acest sector implementarea modificărilor specifice într-un termen de 24 de luni de la adoptarea sa.
DORA se bazează pe patru piloni principali: gestionarea riscurilor legate de tehnologia informației și comunicații, raportarea incidentelor, testarea operațională ș de reziliență digitală și managementul riscului generat de furnizorii de tehnologie. Potrivit raportului Deloitte, acest cel de-al patrulea pilon este și cel mai greu de respectat, majoritatea companiilor fiind deja în urmă cu evaluarea riscurilor generate de terți. De altfel, 69% dintre respondenți fac aceste evaluări anual în vreme ce doar 13% le efectuează în mod continuu.
„Pentru a se conforma cerințelor DORA, organizațiile vor fi nevoite să facă o clasificare a funcțiilor critice sau importante, a căror întrerupere le-ar afecta rezultatele financiare și continuitatea serviciilor, dar și să-și actualizeze constant lista acestor funcții și să le identifice de-a lungul întregului lanț al furnizorilor de servicii de tehnologia informației și comunicații, critice sau nu, astfel cum sunt definite în Standardele Tehnice de Reglementare, care vor intra în curând în vigoare. În plus, instituțiile financiare vor trebui să dezvolte metode de testare a scenariilor de reziliență și strategii multi-furnizor pentru toate sistemele care susțin funcții critice și importante”, a declarat Sergiu Zaharia, Director Cyber Strategy Advisory, Deloitte România.
Pe de altă parte, DORA impune instituțiilor din domeniul serviciilor financiare și efectuarea unor teste ale planului de răspuns la incidente. Potrivit raportului Deloitte, 36% dintre respondenți au efectuat deja astfel de exerciții în ultimele 12 luni în vreme ce 64% nu au efectuat astfel de teste în perioada respectivă.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Opinie Deloitte: UE interzice comertul cu produse obtinute din defrisari. Ce obligatii au importatorii si exportatorii?
- Revolut a ajuns la 4 milioane de clienți persoane fizice în România
- Deloitte Romania si Reff & Asociatii au asistat Nokian Tyres in obtinerea ajutorului de stat in valoare de 99,5 milioane de euro pentru noua fabrica de la Oradea
- Studiu Deloitte: cheltuielile cu inceperea anului scolar stagneaza in 2024
- Deloitte România a asistat dezvoltatorul imobiliar AFI Europe în achiziția clădirii Bucharest Financial Plaza
- Cushman & Wakefield Echinox: Cererea noua de spatii industriale si logistice in primul semestru, de două ori mai mare fata de suprafata livrata in aceeasi perioada
- Banca Transilvania: BT si Simona Halep continua parteneriatul
- Hidroelectrica aniversează 1 an de la listarea istorică din 2023 la Bursa de Valori București
- România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
- Mihai Kis este noul Director de Vânzări Distribuitori pentru Schneider Electric România, Moldova şi Armenia
- Revolut in 2023: venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD
- Modalități de îmbunătățire a rentabilității proprietăților comerciale prin amenajări mai rapide: nou studiu
- Hidroelectrica anunță atribuirea contractului pentru retehnologizarea Vidraru
- Hațegan Attorneys: Capacele de PET atașate obligatoriu sticlelor din 3 iulie, conform noii reguli UE
- Opinie Deloitte: Economia circulara in retail. De unde incepe schimbarea?