Punct de vedere EY România: Autorizarea spațiilor de depozitare temporară şi utilizarea unei garanții globale - cerințe obligatorii pentru vămuirea mărfurilor începând cu 1 decembrie 2023
Data publicarii: 09-10-2023 | Finante-BanciÎncepând cu data de 1 decembrie 2023, noile sisteme de procesare a formalităților vamale de import, export și tranzit vor deveni operaționale. Astfel, la nivelul țării noastre se va formaliza obligația comisionarilor vamali și importatorilor de a deține spații de depozitare temporară autorizate de vamă. În prezent, vămuirea se poate realiza și fără descărcarea mijlocului de transport la destinație, acest lucru fiind opțional.
Încă din anul 2016 când a intrat în vigoare Noul Cod Vamal Unional, legislația europeană prevedea faptul că mărfurile importante din afara Uniunii Europene aduse pe teritoriul acesteia se află în depozit temporar, între momentul în care ajung în acest teritoriu și până sunt prezentate autorităților vamale și sunt ulterior importante. Excepție făceau mărfurile plasate în zonele libere sau sub tranzit unional. Din decembrie, noile module IT de import vor comunica cu cele de plasare în regim de depozit temporar, acestea atrăgând după sine depunerea unei declarații de depozitare temporară electronică.
Mărfurile vor fi plasate în spații de depozitare temporară autorizate în prealabil. Acestea vor fi operate fie de importator, fie de un depozitar, sau comisionar vamal care are obligația de a furniza o garanție pentru a acoperi orice datorie vamală care ar putea apărea pe durata depozitării. Mărfurile vor putea rămâne în aceste spații de depozitare vreme de 90 de zile fără a fi supuse drepturilor de import sau altor măsuri comerciale.
„În cazuri specifice (și pentru o perioadă limitată la 3 şi 6 zile), mărfurile aflate în depozit temporar pot fi depozitate într-un alt loc desemnat sau aprobat de autoritatea vamală. De exemplu, pentru prezentarea mărfurilor în vamă se poate desemna un alt spațiu, diferit de cel al biroului vamal competent, dacă solicitantul garantează asigurarea unei bune derulări a operațiunilor (de ex., este autorizat AEO[1]), autoritatea vamală poate exercita supravegherea. Dacă spațiul respectiv este deja autorizat ca depozit temporar, aprobarea de la vamă nu mai este necesară”, scriu Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România şi Cosmin Dincă, Manager, Comerț Internaţional, EY România.
„În concluzie, în perioada următoare sunt așteptate schimbări în procesul de vămuire ce pot atrage obținerea de autorizații vamale noi, dar și oportunități operaționale prin alegerea unor locații de depozitare mai bine poziționate din punct de vedere logistic. Recomandăm importatorilor/ comisionarilor vamali să analizeze din timp dacă vor fi impactaţi de aceste modificări în funcție de activitatea desfășurată”, conchid cei doi.
Încă din anul 2016 când a intrat în vigoare Noul Cod Vamal Unional, legislația europeană prevedea faptul că mărfurile importante din afara Uniunii Europene aduse pe teritoriul acesteia se află în depozit temporar, între momentul în care ajung în acest teritoriu și până sunt prezentate autorităților vamale și sunt ulterior importante. Excepție făceau mărfurile plasate în zonele libere sau sub tranzit unional. Din decembrie, noile module IT de import vor comunica cu cele de plasare în regim de depozit temporar, acestea atrăgând după sine depunerea unei declarații de depozitare temporară electronică.
Mărfurile vor fi plasate în spații de depozitare temporară autorizate în prealabil. Acestea vor fi operate fie de importator, fie de un depozitar, sau comisionar vamal care are obligația de a furniza o garanție pentru a acoperi orice datorie vamală care ar putea apărea pe durata depozitării. Mărfurile vor putea rămâne în aceste spații de depozitare vreme de 90 de zile fără a fi supuse drepturilor de import sau altor măsuri comerciale.
„În cazuri specifice (și pentru o perioadă limitată la 3 şi 6 zile), mărfurile aflate în depozit temporar pot fi depozitate într-un alt loc desemnat sau aprobat de autoritatea vamală. De exemplu, pentru prezentarea mărfurilor în vamă se poate desemna un alt spațiu, diferit de cel al biroului vamal competent, dacă solicitantul garantează asigurarea unei bune derulări a operațiunilor (de ex., este autorizat AEO[1]), autoritatea vamală poate exercita supravegherea. Dacă spațiul respectiv este deja autorizat ca depozit temporar, aprobarea de la vamă nu mai este necesară”, scriu Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România şi Cosmin Dincă, Manager, Comerț Internaţional, EY România.
„În concluzie, în perioada următoare sunt așteptate schimbări în procesul de vămuire ce pot atrage obținerea de autorizații vamale noi, dar și oportunități operaționale prin alegerea unor locații de depozitare mai bine poziționate din punct de vedere logistic. Recomandăm importatorilor/ comisionarilor vamali să analizeze din timp dacă vor fi impactaţi de aceste modificări în funcție de activitatea desfășurată”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial