Punct de vedere EY România: Autorizarea spațiilor de depozitare temporară şi utilizarea unei garanții globale - cerințe obligatorii pentru vămuirea mărfurilor începând cu 1 decembrie 2023
Data publicarii: 09-10-2023 | Finante-BanciÎncepând cu data de 1 decembrie 2023, noile sisteme de procesare a formalităților vamale de import, export și tranzit vor deveni operaționale. Astfel, la nivelul țării noastre se va formaliza obligația comisionarilor vamali și importatorilor de a deține spații de depozitare temporară autorizate de vamă. În prezent, vămuirea se poate realiza și fără descărcarea mijlocului de transport la destinație, acest lucru fiind opțional.
Încă din anul 2016 când a intrat în vigoare Noul Cod Vamal Unional, legislația europeană prevedea faptul că mărfurile importante din afara Uniunii Europene aduse pe teritoriul acesteia se află în depozit temporar, între momentul în care ajung în acest teritoriu și până sunt prezentate autorităților vamale și sunt ulterior importante. Excepție făceau mărfurile plasate în zonele libere sau sub tranzit unional. Din decembrie, noile module IT de import vor comunica cu cele de plasare în regim de depozit temporar, acestea atrăgând după sine depunerea unei declarații de depozitare temporară electronică.
Mărfurile vor fi plasate în spații de depozitare temporară autorizate în prealabil. Acestea vor fi operate fie de importator, fie de un depozitar, sau comisionar vamal care are obligația de a furniza o garanție pentru a acoperi orice datorie vamală care ar putea apărea pe durata depozitării. Mărfurile vor putea rămâne în aceste spații de depozitare vreme de 90 de zile fără a fi supuse drepturilor de import sau altor măsuri comerciale.
„În cazuri specifice (și pentru o perioadă limitată la 3 şi 6 zile), mărfurile aflate în depozit temporar pot fi depozitate într-un alt loc desemnat sau aprobat de autoritatea vamală. De exemplu, pentru prezentarea mărfurilor în vamă se poate desemna un alt spațiu, diferit de cel al biroului vamal competent, dacă solicitantul garantează asigurarea unei bune derulări a operațiunilor (de ex., este autorizat AEO[1]), autoritatea vamală poate exercita supravegherea. Dacă spațiul respectiv este deja autorizat ca depozit temporar, aprobarea de la vamă nu mai este necesară”, scriu Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România şi Cosmin Dincă, Manager, Comerț Internaţional, EY România.
„În concluzie, în perioada următoare sunt așteptate schimbări în procesul de vămuire ce pot atrage obținerea de autorizații vamale noi, dar și oportunități operaționale prin alegerea unor locații de depozitare mai bine poziționate din punct de vedere logistic. Recomandăm importatorilor/ comisionarilor vamali să analizeze din timp dacă vor fi impactaţi de aceste modificări în funcție de activitatea desfășurată”, conchid cei doi.
Încă din anul 2016 când a intrat în vigoare Noul Cod Vamal Unional, legislația europeană prevedea faptul că mărfurile importante din afara Uniunii Europene aduse pe teritoriul acesteia se află în depozit temporar, între momentul în care ajung în acest teritoriu și până sunt prezentate autorităților vamale și sunt ulterior importante. Excepție făceau mărfurile plasate în zonele libere sau sub tranzit unional. Din decembrie, noile module IT de import vor comunica cu cele de plasare în regim de depozit temporar, acestea atrăgând după sine depunerea unei declarații de depozitare temporară electronică.
Mărfurile vor fi plasate în spații de depozitare temporară autorizate în prealabil. Acestea vor fi operate fie de importator, fie de un depozitar, sau comisionar vamal care are obligația de a furniza o garanție pentru a acoperi orice datorie vamală care ar putea apărea pe durata depozitării. Mărfurile vor putea rămâne în aceste spații de depozitare vreme de 90 de zile fără a fi supuse drepturilor de import sau altor măsuri comerciale.
„În cazuri specifice (și pentru o perioadă limitată la 3 şi 6 zile), mărfurile aflate în depozit temporar pot fi depozitate într-un alt loc desemnat sau aprobat de autoritatea vamală. De exemplu, pentru prezentarea mărfurilor în vamă se poate desemna un alt spațiu, diferit de cel al biroului vamal competent, dacă solicitantul garantează asigurarea unei bune derulări a operațiunilor (de ex., este autorizat AEO[1]), autoritatea vamală poate exercita supravegherea. Dacă spațiul respectiv este deja autorizat ca depozit temporar, aprobarea de la vamă nu mai este necesară”, scriu Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România şi Cosmin Dincă, Manager, Comerț Internaţional, EY România.
„În concluzie, în perioada următoare sunt așteptate schimbări în procesul de vămuire ce pot atrage obținerea de autorizații vamale noi, dar și oportunități operaționale prin alegerea unor locații de depozitare mai bine poziționate din punct de vedere logistic. Recomandăm importatorilor/ comisionarilor vamali să analizeze din timp dacă vor fi impactaţi de aceste modificări în funcție de activitatea desfășurată”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Focus pe Ferentari
- Analiza EY: Evoluția pieței de fuziuni și achiziții din România în primele nouă luni din 2023
- EY România: Aplicarea beneficiilor fiscale ar contribui major la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor din România
- Black Friday crește cu 20% numărul de joburi disponibile în piață
- Studiu Black Friday: Românii sunt pregătiți să profite de oferte, dar trebuie să fie atenți și la tentativele de fraudă
- EY Law România: Prima înregistrare din oficiu a unui sediu permanent din industria farmaceutică anulată definitiv de instanța de judecată
- Sondaj eJobs: 7 din 10 români trec printr-o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Problemele financiare și cele legate de job îi apasă cel mai mult
- EY România - Sistemul garanție-returnare a apărut din necesitatea identificării unor soluții de optimizare a gestionării ambalajelor primare nereutilizabile
- EY a asistat MidEuropa în vânzarea lanțului de supermarketuri Profi către Ahold Delhaize
- Studiu EY: Piața globală a ofertelor publice inițiale: apetitul investitorilor se mută de la creștere la valoare, pe fondul unei lichidități mai restrânse
- 21.000 de joburi noi au fost scoase în piață de start-up-uri și companiile mici, cu cel mult 50 de angajați, în această toamnă
- Opinie Deloitte: Directiva europeana privind impozitul minim pe profit - o schimbare majora in fiscalitatea internationala si impactul sau in Romania
- Opinie Deloitte: Facturarea electronica generalizata, la un pas de implementare. Cand dispare factura pe hartie?
- Studiu EY: Scade încrederea liderilor din domeniul securității cibernetice în sistemele de apărare ale organizației, iar costurile cresc
- Impactul IRCC după creşterea de 0,02% în ratele creditelor