România: Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA: încă 6 luni la dispoziție pentru calibrarea RO e-TVA
Data publicarii: 09-07-2024 | EconomiePunct de vedere EY
Recenta adoptare a Ordonanței de urgență 70/2024 a adus în prim-plan decontul precompletat RO e-TVA, generând un val de reacții în spațiul public. Această măsură, menită să eficientizeze gestionarea operațiunilor de TVA, a fost reglementată inițial prin OUG 116/2023, care stabilea cadrul pentru implementarea mai multor sisteme informatice strategice, inclusiv RO e-TVA. Scopul principal al RO e-TVA este precompletarea informațiilor privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA, disponibile pentru agenții economici prin Spațiul Privat Virtual (SPV).
Conform OUG 116/2023, decontul precompletat ar trebui să fie disponibil lunar, până pe 20 ale lunii următoare perioadei fiscale încheiate, pentru ca plătitorii de TVA să îl verifice, modifice și completeze până pe 25 ale lunii respective. Acest decont se bazează pe datele din RO e-Factura și RO e-Case de marcat electronice, completate de alte surse gestionate de Ministerul Finanțelor.
Criticile din spațiul public au determinat ajustarea procedurii de implementare prin OUG 87/2024, oferind o amânare de 6 luni pentru elementele legate de contravenții și indicatorul de risc fiscal. Astfel, până la finele anului, companiile și administrația fiscală au ocazia să se adapteze noului sistem.
Principalele aspecte ale implementării decontului precompletat RO e-TVA includ:
Începerea utilizării acestuia din 1 august 2024, pentru operațiunile din luna iulie.
Disponibilitatea în SPV până la data de 5 a lunii următoare termenului de depunere a decontului.
Utilizarea datelor din RO e-Factura, RO e-Case de marcat, D390, D394 și evidențele vamale pentru completarea decontului.
În următoarele șase luni, companiile trebuie să revizuiască datele raportate în declarațiile de TVA, e-Factura și e-Case de marcat, pentru a reduce necesitatea corecțiilor și rectificărilor. O atenție deosebită trebuie acordată informațiilor declarate prin SAF-T, esențiale pentru reconcilierea TVA-ului.
În concluzie, deși RO e-TVA are potențialul de a combate evaziunea fiscală și de a oferi companiilor o mai mare vizibilitate asupra datelor fiscale, succesul său va depinde de calitatea datelor și de colaborarea între mediul de afaceri și administrația fiscală. Revizuirea atentă a informațiilor și proceselor este crucială pentru a evita un eventual conflict administrativ începând cu 2025.
Conform OUG 116/2023, decontul precompletat ar trebui să fie disponibil lunar, până pe 20 ale lunii următoare perioadei fiscale încheiate, pentru ca plătitorii de TVA să îl verifice, modifice și completeze până pe 25 ale lunii respective. Acest decont se bazează pe datele din RO e-Factura și RO e-Case de marcat electronice, completate de alte surse gestionate de Ministerul Finanțelor.
Criticile din spațiul public au determinat ajustarea procedurii de implementare prin OUG 87/2024, oferind o amânare de 6 luni pentru elementele legate de contravenții și indicatorul de risc fiscal. Astfel, până la finele anului, companiile și administrația fiscală au ocazia să se adapteze noului sistem.
Principalele aspecte ale implementării decontului precompletat RO e-TVA includ:
Începerea utilizării acestuia din 1 august 2024, pentru operațiunile din luna iulie.
Disponibilitatea în SPV până la data de 5 a lunii următoare termenului de depunere a decontului.
Utilizarea datelor din RO e-Factura, RO e-Case de marcat, D390, D394 și evidențele vamale pentru completarea decontului.
În următoarele șase luni, companiile trebuie să revizuiască datele raportate în declarațiile de TVA, e-Factura și e-Case de marcat, pentru a reduce necesitatea corecțiilor și rectificărilor. O atenție deosebită trebuie acordată informațiilor declarate prin SAF-T, esențiale pentru reconcilierea TVA-ului.
În concluzie, deși RO e-TVA are potențialul de a combate evaziunea fiscală și de a oferi companiilor o mai mare vizibilitate asupra datelor fiscale, succesul său va depinde de calitatea datelor și de colaborarea între mediul de afaceri și administrația fiscală. Revizuirea atentă a informațiilor și proceselor este crucială pentru a evita un eventual conflict administrativ începând cu 2025.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice