UniCredit ii amageste pe romani cu oferte de creditare incomplete

Data publicarii: 06-08-2008 | Finante-Banci

Intr-o perioada in care banca centrala incearca sa limiteze cererea de credite a populatiei, tot mai multe banci se intrec in oferte de creditare, noteaza Curentul. Profitand de apetitul romanilor pentru credite, UniCredit a lansat recent o campanie publicitara agresiva a produselor sale bancare. Astfel, sub sloganul "Acum e momentul", UniCredit a scos pe "taraba" un instrument bancar intitulat "Creditul pentru orice fara ipoteca". "Daca aveti nevoie de 5.000 de euro pe o perioada de 10 ani, suma pe care urmeaza sa o platiti este echivalentul a 2,7 euro pe zi" - suna reclama facuta respectivului credit, fara a mentiona alte detalii referitoare la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor oferite de banca.

La o prima vedere, fara a face un calcul sumar si raportandu-ne strict la continutul mesajului UniCredit, a contracta un credit de 5.000 de euro de la UniCredit pe termen de un deceniu pare o afacere extrem de rentabila. In realitate insa, daca ai rabdarea sa calculezi cat inseamna cei 2,7 euro pe zi vreme de 10 ani, observi ca nici vorba de rentabilitate. Ba din contra. Cu toate acestea, conform datelor oficiale, cererea pentru creditul "minune" al UniCredit este deosebit de mare.

Acest lucru e posibil din cauza ca cei mai multi romani care apeleaza la banci nu dispun de o educatie economica si legislativa si se lasa amagiti de publicitatea inselatoare practicata de banci.
Ce ne spune banca

Potrivit reclamei facute la TV de UniCredit, pentru 5.000 de euro contractati pe o perioada de 10 ani, un client al bancii ramburseaza doar 2,7 euro pe zi. O suma aparent mica, despre care banca lasa sa se subinteleaga in reclamele televizate ca include principalul si toate dobanzile, taxele si comisioanele. Facand insa un calcul simplu, daca inmultim cei 2,7 euro cu 3.600 de zile bancare (n.r. - 10 ani), rezulta ca suma ce trebuie rambursata intr-un final se ridica la 9.720 de euro.

Cu alte cuvinte, in afara rambursarii celor 5.000 de euro imprumutati initial, un client al UniCredit mai scoate din buzunar - pentru a acoperi dobanzile, taxele si comisioanele percepute de catre banca - inca 4.720 euro. Adica o suma aproape echivalenta cu imprumutul. Ceea ce, trebuie sa recunoastem, nu este o afacere tocmai buna pentru clientii bancii. Cu toate acestea, din cauza educatiei financiare deplorabile a romanilor, multi se inghesuie sa contracteze creditul "minune".

Ce nu spune reclama UniCredit

Conform reglementarilor bancare, creditul "minune" nu este accesibil oricarui roman. Insa acest lucru nu este mentionat in reclama facuta creditului la TV, desi, potrivit legislatiei, UniCredit ar fi obligata ca, pe langa informatiile esentiale cu privire la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor oferite, sa prezinte si date concrete care sa nu induca in eroare potentialii clientii.

Astfel, in reclama scoasa pe piata de UniCredit nu se precizeaza cateva elemente extrem de importante care fac ca potentiali clienti sa fie din start exclusi de la "minune". Anume, cei care au venituri familiale lunare mai mici de 750 RON, cei care nu au o vechime de minimum 90 de zile la actualul loc de munca ori cei al caror grad de indatorare depaseste 60% din venit nu pot primi credit.

Mai mult, reclama nu contine nici elemente explicite referitoare la sursele de venituri familiale care sunt luate in calcul si nici mentiuni care sa precizeze daca dobanzile practicate de UniCredit sunt fixe pe perioada derularii contractului de credit ori daca acestea vor creste pe parcursul rambursarii creditului. Din reclama facuta creditului "minune" lipsesc insa si datele referitoare la costurile suplimentare, precum nivelul comisionului lunar sau anual de administrare sau informatii privind comisionul de acordare al creditului (n.r. - care se ridica la un procent de 3,5% din suma imprumutata). Dupa cum lipsesc si informatii care sa arate ca, in cazul in care un client al bancii opteaza pentru o rata descrescatoare, acestuia i se percepe si un comision lunar de administrare a contului.

CNA poate sa sanctioneze reclamele care induc consumatorii in eroare

Conform legii, omiterea unor informatii referitoare la conditiile in care sunt distribuite produsele UniCredit ar trebui sanctionata de Comisia Nationala a Audiovizualului (CNA) - unica autoritate de reglementare in domeniul audiovizualului si totodata garant al interesului public. In conformitate cu Legea publicitatii nr. 148/2000 si cu prevederile Codului de de reglementare a continutului audiovizual, CNA este singurul organism abilitat sa sanctioneze reclama audio-vizuala inselatoare, care consta in omiterea unor informatii cu privire la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare persoanele carora le sunt adresate.

Curentul