Scaderea pretului petrolului: O ieftinire limitata a carburantilor ?!

Data publicarii: 20-12-2011 | Auto

Summit-ul european care a adus reguli noi pentru disciplina fiscala in Europa nu a reusit sa indeparteze tensiunile din piete. Economia europeana inca risca recesiunea in 2012, estimarile reputatului institut german IFO indicand pentru Germania o crestere de 0,5% in scenariul « optimist » in care Italia si alte state vulnerabile evita o noua runda de agresiune din partea pietelor. 

SUA au dovedit o rezistenta peste estimari, insa debutul anului viitor poate aduce o slabire a activitatii, iar efectele crizei europene ar putea sa muste din resursele de crestere. In Asia, motoarele Chinei, al doilea marea importator mondial de petrol au incetinit, ducand la masuri de stimulare pe partea de politica monetara. « Anul 2012 nu aduce perspective extrem de optimiste, iar petrolul, sursa preferata de energie, a fost intotdeauna sensibil la estimarile privind amplificarea sau contractia activitatii economice. In plus, pietele au lasat deoparte riscurile geopolitice in Orientul Mijlociu si s-au focalizat pe elemente fundamentale, care tin de cerere si oferta. Presiunea de scadere a fost insa puternic accentuata de decizia OPEC de limitare a productiei la 30 de milioane de barili, o cifra care practic nu pune vreo restrictie pe partea de oferta», a aratat Victor Safta, directorul sucursalei din Romania a X-Trade Brokers. In fapt, se asteapta ca limita stabilita de OPEC sa nu fie atinsa in 2012, din moment ce productia estimata in prezent se apropie de 27 - 28 de milioane de barili, intrunirea recenta reprezentand mai degraba o dezamagire pentru cei care asteptau o crestere a pretului titeiului. 

Pretul petrolului a scazut de la inceputul lunii decembrie cu 4,6%. In aceeasi perioada Leul s-a depreciat in fata Dolarului American cu 2,8%. « Din nou ar exista argumente pentru o ieftinire modesta de 1-2% a benzinei la pompa. Pentru efecte vizibile, ar fi nevoie ca tendintele actuale de scadere a pretului petrolului sa continue, ceea ce este teoretic posibil pe termen scurt», a precizat Victor Safta. Dincolo de potentialul unei scaderi intr-un orizont de timp limitat, pe termen mai lung apar mai multe semne de intrebare. La adresa trendului descent al petrolului exista insa si amenintari : in primul rand tentatia repornirii tiparnitei in SUA, care ar conduce la o inflatie sporita si, in consecinta, ar duce la achizitii de marfuri - si petrol in special - ca protectie la eventuale presiuni inflationiste ; in al doilea rand, o accelerare a exercitiilor militare in Iran, al doilea mare producator de petrol din cadrul OPEC. 

Pentru Romania, trebuie luat in considerare si efectul cursului de schimb, in principal in fata Dolarului american. Desi relativ stabil in fata Euro, Leul a pierdut teren in fata Dolarului american aflat in ascensiune pe pietele valutare. O continuare a crizei datoriilor europene nu poate fi scoasa din calcul in lipsa unor decizii ferme din partea autoritatilor europene, dar si a unor contributii de sprijin financiar la nivel international. Iar tendinta de depreciere a Euro in fata Dolarului s-ar traduce printr-o slabire a Leului in fata monedei americane. « In perioada imediat urmatoare, o ieftinire a carburantilor este posibila si ar fi binevenita pentru Romania. Jocurile geopolitice, criza europeana care afecteaza evaluarea Leului si riscul de politica monetara pot fi factori de risc pentru pretul carburantilor pe termen mai lung», a aratat Victor Safta.

Ultimele stiri pe BankNews.ro: