Cum a afectat criza, concret, salariile

Data publicarii: 26-03-2009 | HR/Cariere

Lefurile taiate, concedierile si platile compensatorii sunt cuvinte pronuntate des de angajatori si de care se tem tot mai mult angajati. Disponibilizarile aduc teama in case, dar si curajul schimbarii surselor de castig. Bataia incasata de salariati de la criza poate avea si efecte pozitive: le reaminteste unora ca lucreaza in domenii care nu le plac si ii determina pe altii sa inceapa afacerea la care pana acum doar au visat.

Elena T. a lucrat, pana acum o luna, la o publicatie din Capitala, care s-a desfiintat. Vestea ca a ramas fara slujba a venit pe neasteptate, iar socul disponibilizarii a fost, in prima faza, foarte mare. "Nu-mi venea sa cred ca mi se intampla mie", spune tanara de 30 de ani. Dupa cateva zile de acomodare, ea a realizat ca are timp sase luni sa-si caute un job asa cum isi doreste. "Compania ne-a oferit sase salarii compensatorii, asa ca un timp sunt linistita. Am avut posibilitatea de a alege intre aceste lefuri si varianta de a intra in somaj", explica Elena. Increzatoare, ea a ales prima varianta, mai ales ca s-a bucurat sa scape de achitarea ultimelor rate la un credit bancar. "Am mai ramas si cu bani, suficienti pentru un trai decent pentru cateva luni. Ma mai ajuta si parintii", recunoaste tanara.

"Am inceput chiar sa ma gandesc la un alt domeniu de activitate. M-am autoanalizat, am stat de vorba cu mine si am constatat ca mi-ar placea sa fac si altceva, de exemplu sa lucrez in publicitate", adauga Elena. Deocamdata, ea candideaza pentru diverse posturi si merge la interviuri. Pana acum, nu a reusit sa-si gaseasca un post, dar asta nu o face sa dea inapoi.

Cazul Elenei este unul fericit si se incadreaza la categoria "angajatori care au cat de cat grija de fostii salariati". "Este vorba despre acele companii preocupate de ajutorul angajatilor disponibilizati si care au apelat la servicii externe de outplacement (facilitarea gasirii unui nou loc de munca sau sprijinirea angajatilor pentru a incepe o afacere - n.r.). Din pacate, numarul companiilor care au procedat asa este foarte mic in Romania", spune Luciana Caciuleanu, HR consultant la compania de resurse umane Ascent Group.

Platile compensatorii oferite celor disponibilizati oscileaza in functie de angajator. "Acestea depind atat de ceea ce doreste compania sa ofere si poate sa ofere, cat si de nivelul posturilor restructurate. Platile compensatorii pot varia de la doua la 12 salarii", spune Madalina Balan, managing partner la firma de resurse umane si consiliere in cariera Hart Human Resource Consulting.

Au fost companii care au oferit sase salarii (de exemplu in media), dar si unele care au dat un salariu (de exemplu in auto). Expertii in resurse umane subliniaza importanta acordarii salariilor compensatorii. "Fara a generaliza, putem spune ca ele au o foarte mare legatura cu salvarea, pe cat posibil, a imaginii companiei. Importanta va fi maxima atunci cand se vor depasi dificultatile de acum si oamenii vor privi in urma", spune Alina Candea, business manager la CVO Sales&Marketing Recruitment.

Din disponibilizat, antreprenor

Sabia concedierilor a cazut si peste persoane foarte bine pregatite, pe care orice angajator, in conditii normale, si-ar dori sa le aiba in echipa.  Pentru astfel de persoane, spune experta in resurse umane Mihaela Forgaciu, vicepresedinte la compania Assess Finance, exista doua variante: sa incerce antreprenoriatul sau sa accepte oferte sub nivelul de anul trecut, uneori chiar cu 50% mai putin.

Un astfel de caz este cel al lui Florin Negru (35 de ani), care a lucrat, pana acum doua luni, ca agent de vanzari auto in Piatra Neamt. "Criza m-a dat afara si eu ii sunt recunoscator pentru asta. Daca nu mi se intampla asta, nu aveam niciodata curaj sa incep propria afacere", spune barbatul. El povesteste ca dupa ce a trecut de socul disponibilizarii si a "zacut vreo luna", timp in care s-a gandit mult la realizarile si neimplinirile lui, a decis ca este vremea sa-si puna pe picioare un magazin on-line la care visa demult. "Sotia mea lucreaza in retail, este manager de raion, asa ca deocamdata avem o sursa de venit, la care se adauga si somajul", spune pietreanul.

Taierea salariului, motiv de plecare

Tot din cauza crizei financiare, numeroase companii au ales sa taie din lefurile angajatilor. "Au fost micsorate in medie cu 10-30% in domeniul auto (Volvo), imobiliare, media, producatori de componente IT (AMD), producatori din industria lemnului (Mobexpert)", exemplifica Luciana Caciuleanu. Varianta reducerii salariilor a fost preferata concedierilor, ca situatie de compromis. S-a pus accentul pe ideea "mai bine mai putin, dar constant, decat deloc". "In momentul relansarii economiei, acesti angajatori vor avea nevoie de oameni calificati", argumenteaza luarea unor astfel de decizii psihologul Gabriela Giurgiu, consultant senior la Zeitconcept Servicii de Personal.

Chiar daca astfel de hotarari sunt argumentate, nu toti angajatii care au avut parte de taieri de salariu sunt multumiti. Clara V. (33 de ani) lucreaza la un trust media, unde lefurile au fost subtiate, din noiembrie, cu 20%. "Consider ca reducerile trebuiau sa aiba la baza o evaluare. Inteleg ca este o perioada dificila, insa se putea taia de la oamenii care nu-si fac treaba. Sunt foarte nemultumita si ma gandesc serios sa plec din companie. Am rate de platit si nu pot face fata", spune tanara jurnalista.

Resemnarea poate duce la concediere

Head-hunterul George Butunoiu spune ca in majoritatea companiilor s-a schimbat raportul intre salariul fix si cel variabil: "Partea fixa a scazut la minimul acceptabil, cat sa traiasca omul decent, iar cea variabila a crescut destul de mult". Oameni ale caror venituri depind direct de comisioanele de vanzari, de exemplu agentii imobiliari, brokerii de credite, dealerii auto, sunt nevoiti sa stranga tot mai mult cureaua. "Pentru acestia veniturile au scazut cu 35-50%, iar la unii chiar de trei ori", apreciaza Luciana Caciuleanu.

Psihologii atrag atentia ca resemnarea nu este indicata in astfel de cazuri. "Acceptarea situatiei nu este o solutie. Resemnarea duce la acumularea de frustrari, la rezultate slabe si, in cele din urma, chiar la concediere", spune psihologul Gina Gheoca. Recomandarea specialistilor pentru asemenea situatii, spune dr. Ovidiu Brazdau, lector la Facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii Ecologice din Bucuresti, este cautarea permanenta de solutii alternative. "Fiecare trebuie sa procedeze la o autoanaliza si sa se gandeasca bine ce ar putea face pentru a iesi din impas. Orice problema are o rezolvare. Trebuie doar cautata!", spune psihologul Ovidiu Brazdau.

Nemultumiri si la nivel de top

Criza a lovit si la nivel de top management, chiar daca, aparent, nu foarte tare. Se poate vorbi, spune Anca Raican, business unit manager la firma de resurse umane Hill International, de o reevaluare a pachetelor salariale. Anumite componente salariale, spune experta, au pierdut teren. Este vorba despre prime, diferite sporuri sau beneficii mai putin masurabile, care nu tin strict de criteriile de evaluare a performantei si a rezultatelor obtinute.

"Nu voi mai avea parte de vacanta impreuna cu familia platita de companie. Nu mai am abonament la sala de fitness, iar de luna viitoare nu mi se va mai prelungi asigurarea medicala de la clinica privata. Pana si bugetul pentru protocol a fost redus si au fost situatii in care a trebuit sa scot din buzunar bani pentru a plati consumatia de la restaurante, unde m-am intalnit cu diversi clienti. Nu mi se pare normal si cred ca angajatorul meu se foloseste de criza ca pretext pentru aceste reduceri", spune Claudia T. (40 de ani), director de vanzari la o firma de turism din Capitala. Ea este ferm hotarata sa-si caute alt job, "cu un pachet salarial mai mare sau macar egal cu cel pe care-l avea inainte de criza".

Expertii in resurse umane atrag insa atentia acestor persoane ca s-ar putea sa fie nevoite sa-si revizuiasca serios cererile. "Avem in lucru doua proiecte, pentru clienti care produc si comercializeaza materiale de constructii, mai ales pe zona industriala. Este vorba despre un director general si un country manager. Pentru ambele profile am cautat persoane cu experienta relevanta in vanzari. Candidati care anul trecut cereau salarii anuale de 65.000-70.000 de euro brut, acum sunt dispusi sa accepte si 45.000-50.000 de euro brut, deoarece companiile in care lucreaza in acest moment si-au redus dramatic activitatea", spune Cristina Fedorovici, managing partner la Advice Human Resources.

De altfel, companiile apeleaza la diverse strategii pentru a se reduce din sumele alocate lefurilor. De exemplu, spune experta in resurse umane Mihaela Forgaciu, sunt banci unde un director are in subordine patru sucursale in loc de una, salvandu-se astfel trei salarii consistente.

In unele firme s-a renuntat chiar si la acordarea bonurilor de masa.

"Exista foarte multe persoane care si-au pierdut locul de munca din cauza problemelor cu care se confrunta angajatorul, iar speranta gasirii unui job nou in acelasi domeniu este destul de scazuta", subliniaza si experta in resurse umane Alexandra Oana, consultant la compania VON Consulting.

Se poate "Cumpara" talent la pret redus

Oferirea de salarii foarte mari, adesea aberante, cerute si primite pana anul trecut, spune Anca Raican, business unit manager la Hill International, este astazi istorie. "Daca inainte de criza, un incepator castiga in jur de 300 euro net/luna, acum ia 120 de euro, maximum 150 de euro lunar", spune experta Mihaela Forgaciu. Ofertele salariale pentru juniori, apreciaza si Madalina Balan, managing partner la Hart Human Resource Consulting, au scazut chiar si cu 50%. Acum este momentul in care, asa cum spune experta Mihaela Forgaciu, se poate cumpara ieftin talent.

Integral in Romania Libera

Ultimele stiri pe BankNews.ro:
Folosim cookies pentru functionarea corecta a site-ului, masurarea traficului si functionalitati care ne permit sa iti prezentam un continut particularizat preferintelor tale. Pentru retragerea acordului pentru cookies, te rugam sa consulti Politica de Cookie. De asemenea, te invitam sa parcurgi Politica noastra de Confidentialitate, ce a devenit aplicabila incepand cu luna mai 2018.
DA, ÎNTELEG